waarborgregeling en aankoop via internet
Geplaatst: 12 mei 2009 10:51
Er bestaat een EU-richtlijn mbt tweejarige waarborg op produkten. Geldt dit ook voor aankopen via internet? Case: vorig jaar via internet een gps gekocht bij duits bedrijf; na ongeveer 15 maand functioneert het toestel niet meer. Reactie duits internetbedrijf: enkel vervanging de eerste zes maanden, daarna moet je zelf aantonen dat het een produktiefout is (en geen verkeerd gebruik); toestel ook op te sturen aan fabrikant (voor West-europa: adres in Engeland) die zal uitmaken of het een fabricagefout is. Fabrikant: enkel fabriekswaarborg van 1 jaar; vervangen kan maar mits een (serieuze) "charge". Tussen de regels: indien het een defecte (oplaadbare lithium-ion) batterij betreft, wordt dit sowieso beschouwd als gebruikersfout en dus noppes.
Vraag: is in dit geval de koper en/of fabrikant gebonden door de tweejarige waarborg (en dus herstel of vervanging)? Quid mbt waarborg op batterij?
Vraag: is in dit geval de koper en/of fabrikant gebonden door de tweejarige waarborg (en dus herstel of vervanging)? Quid mbt waarborg op batterij?