Pagina 1 van 1

Domiciliëring zonder toestemming ?

Geplaatst: 28 aug 2009 11:02
door Misske
Eind juni kregen we de melding dat we onze woning moesten verlaten omdat de zoon van de eigenaar het huis wilde bewonen. Wij zijn sinds 1 augustus verhuist. Zodoende contacteer ik de nodige maatschappijen halfweg juli.
Nuon doet het nodige, maar vraagt of we niet geïnteresseerd zijn in een domiciliëring, en ik zeg nee.
Een 10tal dagen geleden krijg ik opnieuw een brief toegestuurd van Nuon om een domiciliëring te openen bij de bank. Weerom neem ik telefonisch contact met Nuon, t.n.v. de brief en meld hen dat we geen domiciliëring wensen.
Deze morgen kom ik dan toch tot de constatatie dat er een bedrag overgemaakt is en een domiciliëring geopend is op onze zichtrekening.
:shock:
Ik ben naar de bank gegaan en heb gevraagd of dat allemaal zomaar kan, zonder handtekening/toestemming van de klant ?
Blijkbaar proberen de energieleveranciers eerst bij de klant voor een domiciliëring en (of de klant nu instemt of niet), sturen ze dan een opdracht naar de bank, en de bank keurt die domiciliëring dan goed met de gedachte, als ze die opdracht naar ons toesturen zal de klant wel akkoord zijn ??? (dit was de uitleg die ik kreeg in de bank).

Ik vind dit toch niet kunnen, zomaar van je zichtrekening debiteren zonder toestemming.

Geplaatst: 25 sep 2009 16:50
door Buzzer
Straffe toebak,

De logica lijkt me dat toch enkel de titularis van de zichtrekening de domiciliering kan plaatsen en niemand anders.

Geplaatst: 25 sep 2009 17:17
door artemis
Als dat effectief zo gegaan is dan denk ik dat de bank daar serieus haar boekje te buiten gegaan is...

Hoe dan ook kan u op elk ogenblik elke domiciliëring op uw rekening eenzijdig stopzetten. Als u online bankiert kan dat, afhankelijk van de bank, mogelijk zelfs met één simpele muisklik. Bij mijn bank bv kan dat.

Re: Domiciliëring zonder toestemming ?

Geplaatst: 26 sep 2009 06:45
door sperwer
Eind juni kregen we de melding dat we onze woning moesten verlaten omdat de zoon van de eigenaar het huis wilde bewonen. Wij zijn sinds 1 augustus verhuist. Zodoende contacteer ik de nodige maatschappijen halfweg juli.
Nuon doet het nodige, maar vraagt of we niet geïnteresseerd zijn in een domiciliëring, en ik zeg nee.
Een 10tal dagen geleden krijg ik opnieuw een brief toegestuurd van Nuon om een domiciliëring te openen bij de bank. Weerom neem ik telefonisch contact met Nuon, t.n.v. de brief en meld hen dat we geen domiciliëring wensen.
Deze morgen kom ik dan toch tot de constatatie dat er een bedrag overgemaakt is en een domiciliëring geopend is op onze zichtrekening.
:shock:
Ik ben naar de bank gegaan en heb gevraagd of dat allemaal zomaar kan, zonder handtekening/toestemming van de klant ?
Blijkbaar proberen de energieleveranciers eerst bij de klant voor een domiciliëring en (of de klant nu instemt of niet), sturen ze dan een opdracht naar de bank, en de bank keurt die domiciliëring dan goed met de gedachte, als ze die opdracht naar ons toesturen zal de klant wel akkoord zijn ??? (dit was de uitleg die ik kreeg in de bank).

Ik vind dit toch niet kunnen, zomaar van je zichtrekening debiteren zonder toestemming.


Als dit werkelijk klopt kan je zowel Nuon als je bank laten vervolgen en schadevergoeding eisen.