Pagina 1 van 1

verkoop buiten de lokalen van de onderneming

Geplaatst: 07 dec 2010 17:01
door yvenka
Allen,
Heb het volgende voor. Mijn grootmoeder heeft bij haar thuis een contract ondertekend voor levering van tijdschrift (onder het voorwendsel van de verkoper om zogezgd zijn bezoek te bevestigen, maar soit). Nu heeft mijn grootmoeder geen kopij van het contract of ook maar enige andere papieren gekregen, zodat wij niet konden afzien van de aankoop binnen de gestelde termijnen. Zelf wist ze ook de naam van de firma niet meer (niet slim, ik weet het, maar niets meer aan te veranderen). Kunnen wij hier eventueel nog iets aan doen om er onderuit te komen? ik weet dat in de wet van het consumentenrecht staat dat contract moet opgemaakt worden volgens het aantal partijen, maar verder staat er niet expliciet bij dat elke partij ook een kopij moet krijgen. Of is dat zowiezo (volgens andere wetgeving) verondersteld?
Nu hebben wij recent een bevestiging van aankoop gekregen, dus weten we tot wie we ons moeten richten, en zou dus ook graag zo spoedig mogelijk reageren!!!

Dank bij voorbaat.

Re: verkoop buiten de lokalen van de onderneming

Geplaatst: 07 dec 2010 17:42
door float
Hoe is hij bij haar terecht gekomen?

Re: verkoop buiten de lokalen van de onderneming

Geplaatst: 07 dec 2010 17:50
door Franciscus
al de partijen die tekenen.
Gelet op de leeftijd van uw grootmoeder ... ruikt dit een beetje veel naar een vorm van oplichting.
Eerst proberen de juiste gegevens te bekomen.

Naam firma eens door zoekmachine halen.
Dan een (vriendelijk) telefoontje naar die firma met vraag om de gegevens van de verkoper.
Naargelang de feiten gegevens en info kan een aangifte bij politie ook helpen. wegens regel 2 (mijn redelijke ervaring)

Re: verkoop buiten de lokalen van de onderneming

Geplaatst: 07 dec 2010 20:22
door yvenka
Is bij huis aan huis bezoek bij mijn grootmoeder terecht gekomen, dus zeker niet op uitdrukkelijke uitnodiging.
Het gaat om het bedrijf A-bode uit Geleen, is blijkbaar wel al een en ander of gekend.
Ik zal hen contacteren en ook aangetekend schrijven.
Als ik het goed begrijp had mijn grootmoeder eveneens een kopij van het ondertekende contract moeten ontvangen?

Re: verkoop buiten de lokalen van de onderneming

Geplaatst: 08 dec 2010 08:55
door float
En jouw grootmoeder woont in België of in Nederland?

Re: verkoop buiten de lokalen van de onderneming

Geplaatst: 08 dec 2010 11:29
door yvenka
In België, kan dus geen beroep doen op colportage wetgeving.

Re: verkoop buiten de lokalen van de onderneming

Geplaatst: 08 dec 2010 14:59
door Gebruiker34
In België, kan dus geen beroep doen op colportage wetgeving.
Toch wel. Op grond van Richtlijn 85/577/EEG van de raad van 20 december 1984 betreffende de bescherming van de consument bij buiten verkoopruimten gesloten overeenkomst (art. 5 richtlijn).

Richtlijn 85/577/EEG
http://www.ivir.nl/wetten/eu/85-577-EG.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: verkoop buiten de lokalen van de onderneming

Geplaatst: 08 dec 2010 17:25
door Gebruiker34
Float, de Lid-Staten zijn wel degelijk verplicht de richtlijn in nationaal recht om te zetten. (Opmerking op uw inmiddels verwijderd bericht waarin u stelde dat de richtlijn niet afgedwongen kan worden) ;-)

Re: verkoop buiten de lokalen van de onderneming

Geplaatst: 08 dec 2010 18:01
door scorpioen
Float, de Lid-Staten zijn wel degelijk verplicht de richtlijn in nationaal recht om te zetten ;-)
Die richtlijn is toch terug te vinden in de Wet Marktpraktijken en Consumenten (voorheen Handelspraktijkenwet).

Art. 60. Onverminderd de gemeenrechtelijke voorschriften inzake het bewijs moeten de verkopen aan de consument, bedoeld in deze afdeling, op straffe van nietigheid, het voorwerp uitmaken van een geschreven overeenkomst opgemaakt in zoveel exemplaren als er contracterende partijen met een onderscheiden belang zijn.
Dit contract moet vermelden :
- de naam en het adres van de onderneming;
- de datum en de plaats van de sluiting van de overeenkomst;
- de nauwkeurige aanwijzing van het goed of van de dienst, alsook de belangrijkste kenmerken ervan;
- de termijn voor de levering van het goed of voor het verlenen van de dienst;
- de te betalen prijs en de wijzen van betaling;
- het hierna volgend herroepingsbeding, in vet gedrukte letters en in een kader los van de tekst, op de voorzijde van de eerste bladzijde :
" Binnen zeven werkdagen, te rekenen van de dag die volgt op die van de ondertekening van dit contract, heeft de consument het recht om zonder kosten zijn aankoop te herroepen, op voorwaarde dat hij de onderneming hiervan bij een ter post aangetekende brief op de hoogte brengt. Elk beding waarbij de consument aan dit recht zou verzaken, is nietig. Wat betreft het in acht nemen van de termijn, is het voldoende dat de kennisgeving verstuurd wordt vóór het verstrijken ervan. "
Deze laatste vermelding is voorgeschreven op straffe van nietigheid van de overeenkomst.

Art. 61. De verkopen van goederen of diensten, bedoeld in artikel 58, zijn slechts definitief na een termijn van zeven werkdagen te rekenen vanaf de dag die volgt op die van de ondertekening van het contract bedoeld in artikel 60.
Tijdens deze bedenktermijn heeft de consument het recht aan de onderneming, bij een ter post aangetekende brief, mee te delen dat hij zijn aankoop herroept. De mededeling wordt als tijdig aangemerkt indien zij is verzonden vóór het verstrijken van de bedenktermijn.
Geen enkele levering van een dienst mag gebeuren vooraleer de bedenktermijn bedoeld in dit artikel is verstreken.
Met uitzondering van de verkopen bedoeld in artikel 58, § 1, 3°, mag onder geen enkel voorwendsel een voorschot of betaling, in welke vorm ook, van de consument worden geëist noch aanvaard vooraleer de in dit artikel bedoelde bedenktermijn is verstreken.

Het probleem is vermoedelijk, aan de uitleg te horen, dat de firma geen exemplaar van de overeenkomst aan de consument afgeeft, die dan niet weet dat hij van de verkoop kan afzien, terwijl de consument wel tekent dat er twee exemplaren zijn, waarvan iedere partij er één ontvangen heeft.

Klacht neerleggen. Bij politie of economische inspectie?

Re: verkoop buiten de lokalen van de onderneming

Geplaatst: 08 dec 2010 20:09
door yvenka
Dat is inderdaad het probleem.
Ik wist wel degelijk dat wij konden afzien van de aankoop, alleen was er dus geen kopij van het contract en wisten we niet tot wie we ons moesten wenden.
Kan iemand adviseren wat te doen: klacht bij economische inspectie, aangifte van oplichting,...?

Re: verkoop buiten de lokalen van de onderneming

Geplaatst: 08 dec 2010 20:48
door Gebruiker34
Klacht neerleggen bij Algemene Directie Controle en Bemiddeling:
eco.inspec.fo@economie.fgov.be

Re: verkoop buiten de lokalen van de onderneming

Geplaatst: 08 dec 2010 20:49
door float
Float, de Lid-Staten zijn wel degelijk verplicht de richtlijn in nationaal recht om te zetten. (Opmerking op uw inmiddels verwijderd bericht waarin u stelde dat de richtlijn niet afgedwongen kan worden) ;-)
Ja dat klopt, ik had mijn opmerking verwijderd.
Ze zijn verplicht om die om te zetten, maar als particulier kan jij die richtlijn niet inroepen ten opzichte van uw verkoper. Het was op dat punt dat mijn opmerking gericht was :-)

Re: verkoop buiten de lokalen van de onderneming

Geplaatst: 08 dec 2010 20:51
door yvenka
En intussen wat met de tijdschriften? Retour zenden?
De facturen niet betalen?

Re: verkoop buiten de lokalen van de onderneming

Geplaatst: 08 dec 2010 20:54
door float
Stuur een aangetekend schrijven naar de betrokken firma en verzoekt de annulatie van de overeenkomst omwille van de bovenstaande argumentatie.

Re: verkoop buiten de lokalen van de onderneming

Geplaatst: 08 dec 2010 21:39
door Franciscus
Ook de politie is daarvoor bevoegd hoor.
Probleem is idd dat je geen datum hebt van begin contract enz.