Mondeling akkoord bindend aankoop wagen of motor?

sylvain12
Topic Starter

Mondeling akkoord bindend aankoop wagen of motor?

#1 , 03 feb 2011 19:43

Ik was van plan een motor te kopen van iemand en had ook gezegd dat ik hem zou kopen. Ik ben dan enkele lessen gaan volgen en die vielen wat tegen waardoor ik de aankoop van de motor niet langer wil. Ik heb hem opgebeld en hiervan op de hoogte gebracht. Hij klonk logischerwijs teleurgesteld, maar haalde aan dat we eigenlijk een mondeling akkoord hadden, hoewel hij er geen punt van zou maken, maar je weet maar nooit dat hij van gedacht verandert en kwaad wordt. Nu vraag ik me af hoe bindend is een mondeling akkoord als er eigenlijk echt niets op papier staat?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu

#2 , 03 feb 2011 21:40

Een koop-verkoop overeenkomst kan perfect mondeling tot stand komen.
Het enige wat je moet doen om je er op te beroepen is ze bewijzen..

Maarja, hoe bewijs je zoiets..

Ik zou er mij niet te veel zorgen om maken.

sylvain12
Topic Starter

#3 , 03 feb 2011 22:18

Tjah, we hebben wel enkele smsjes gestuurd om concreet af te spreken. Nu ja, hij zegt wel geen bedoeling te hebben om deze mondelinge afspraak verder te zetten.

Reclame

roharro

#4 , 03 feb 2011 22:19

Dan hangt het af van wat er in die SMSjes staat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

EvilFreD

#5 , 03 feb 2011 23:01

en hiervan:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 47&t=21823" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

sylvain12
Topic Starter

#6 , 04 feb 2011 07:54

In die smsjes staat er bijvoorbeeld geen prijsovereenkomst. Gewoon dat hij de motor mag brengen met eventueel verkoopcontract en onderhoudsboekje en dat we dan de overschrijving zouden maken en het bewijs ervan meegeven. Maar stel dat die motor of wagen toch niet in de staat is, die ik dacht, zou je dan in theorie niet meer terug kunnen?

WindowsXP

#7 , 04 feb 2011 08:23

Hij kan je HELEMAAL NIETS doen hoor.. slaap maar op je beide oren!

Enigste wat hij kan doen is jou bedreigen met woorden die hij niet kan waarmaken.. :'blaffende honden bijten niet!'

sylvain12
Topic Starter

#8 , 04 feb 2011 08:37

Ok, dat is toch wel een geruststelling, hoewel ik nogmaals eerlijk moet benadrukken dat hij ook zei niet van plan te zijn er een punt van te maken. Maar dat ik moest opletten in de toekomst met mondelinge afspraken. Natuurlijk begrijp ik zijn ontgoocheling ook...

Lightning

#9 , 04 feb 2011 08:46

Ik ga niet akkoord met het standpunt van WindowsXP. Een SMS waarin u de verkoper laten weten dat hij de moto mag brengen en dat jullie dan het verkoopcontract en de betaling in orde brengen, kan gezien worden als een teken dat er een overeenkomst is. Zijn belofte dat hij er geen zaak van maakt, daar zal u het dus moeten mee doen.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 feb 2011 09:18

Ik ga niet akkoord met het standpunt van WindowsXP. Een SMS waarin u de verkoper laten weten dat hij de moto mag brengen en dat jullie dan het verkoopcontract en de betaling in orde brengen, kan gezien worden als een teken dat er een overeenkomst is. Zijn belofte dat hij er geen zaak van maakt, daar zal u het dus moeten mee doen.
Ik stel me dan toch de vraag wat een verkoper met deze informatie kan doen. Stel dat er mondeling overeengekomen was dat de motor 10.000€ zou kosten. Wat houdt de koper tegen om te gaan beweren dat er slechts 5.000€ was afgesproken of de verkoper die zou beweren dat er 15.000€ was afgesproken.

sylvain12
Topic Starter

#11 , 04 feb 2011 09:22

Dus als ik het goed begrijp zou je in theorie verplicht zijn de motor te kopen ook als je plots iets ziet wat je eerst niet had gezien?

Lanox

#12 , 04 feb 2011 09:24

U kan diezelfde redenering maken bij een verkoop met contract. Wat als U nog iets opmerkt nadat U getekend heeft?

sylvain12
Topic Starter

#13 , 04 feb 2011 09:28

Waarvoor dient een geschreven document dan nog?

Lanox

#14 , 04 feb 2011 09:33

Om onomstotelijk te bewijzen (voor beide partijen) dat er een overeenkomst is en wat deze overeenkomst inhoudt.

sylvain12
Topic Starter

#15 , 04 feb 2011 09:38

Ok. Bedankt voor de info.

Terug naar “Consumenten Koop”