afdwingen van levering igv annulatie door online verkoper

Hummer
Topic Starter

afdwingen van levering igv annulatie door online verkoper

#1 , 26 mar 2011 11:52

Ik heb begin februari een bestelling geplaatst van een product bij een gekende internetwinkel. Betaling via kredietkaart. Vermelde levertijd 7 tot 10 werkdagen.
Door problemen met zijn leverancier kan hij de bestelling niet leveren binnen de vermelde tijd, noch kan hij een andere leverdatum geven. Die kan hij op dit moment nog steeds niet geven. Over de reden hiervoor blijft hij zeer vaag en verwijst hij naar het gebrek aan informatie die hij op zijn beurt krijgt van zijn leverancier.
We zijn nu al ruim voorbij de wettelijke 30 dagen, dus ik kan zonder problemen de bestelling annuleren.
Echter, ik wil de bestelling niet annuleren, ik wil namelijk heel graag het product ontvangen want het was ook voor een mooie prijs.
Kan de verkoper de bestelling zonder meer van zijn kant annuleren en gewoon mijn geld terugstorten, of is hij verplicht om een andere oplossing te zoeken zodat ik alsnog mijn product krijg?
Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mar 2011 15:44

Heu, de leverancier van de koper levert niet. Hoe wil je dan aan je product geraken? Ik vrees dat je niet veel keuze hebt. Ofwel vraag je je geld terug, ofwel wacht je tot wanneer er kan geleverd worden. Ik denk niet dat je een levering kan "afdwingen". Hoe zou de verkoper dit trouwens moeten realiseren als hij er zelf niet aan geraakt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Hummer
Topic Starter

#3 , 28 mar 2011 15:57

het product is ook te koop in de gewone winkel, dus er zijn wel degelijk kanalen waarlangs hij beleverd kan worden, al was het maar dat hij het zelf moet gaan aankopen aan een hogere prijs. Het lijkt me dus ook dat hij zich niet kan beroepen op het feit dat hij door onvoorziene omstandigheden niet kan leveren, of vergis ik me?
Ik kan me eigenlijk niet ontdoen van het gevoel dat dus eigenlijk de koper hier een beetje een zwakkere positie heeft: de koper is verplicht te kopen (te betalen maw), maar de verkoper is niet verplicht te leveren als zijn normale leverancier het laat afweten?

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mar 2011 16:03

het product is ook te koop in de gewone winkel, dus er zijn wel degelijk kanalen waarlangs hij beleverd kan worden, al was het maar dat hij het zelf moet gaan aankopen aan een hogere prijs.
Verkopen onder kostprijs mag nog altijd niet.

bartvdv

#5 , 28 mar 2011 16:25

Je kan dat niet afdwingen. Dat er andere kanalen zijn betekent daarom niet dat er aan deze verkoper kan geleverd worden. Overigens, als de verkoper niet kan leveren dan kan je als klant de verkoop ook ongedaan maken en je geld terugvragen. Of had je liever dat de verkoper pas over enkele maanden er met jouw producten staat? Dus het is een tweesnijdend zwaard.

Hummer
Topic Starter

#6 , 28 mar 2011 19:59

In dit geval zou ik er wel enige tijd op willen wachten, want zoals gezegd het was een goede prijs :). Daarom dat ik er eigenlijk ook een topic over heb gemaakt, want anders was ik idd al gewoon blij om mijn centen terug te krijgen. In de veronderstelling dat je wel degelijk wilt en kunt wachten, is het dus nog steeds niet mogelijk om een levering af te dwingen?

Dan vind ik dat je als koper én eisende partij duidelijk zwakker staat. Ok, je kan de verkoop annuleren en je geld terugvragen ("uiteraard" zonder dat er sprake is van interest of enige vorm van vergoeding...?!). Maar mocht omgekeerd de situatie er zijn, dan schreeuwt de verkoper wél hard, en dreigt soms zelfs met advocaat, deurwaarder of incassoburo's toe, zoals hier duidelijk vaak wordt aangehaald.

EvilFreD

#7 , 28 mar 2011 22:08

het product is ook te koop in de gewone winkel, dus er zijn wel degelijk kanalen waarlangs hij beleverd kan worden, al was het maar dat hij het zelf moet gaan aankopen aan een hogere prijs.
Verkopen onder kostprijs mag nog altijd niet.
Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming

Art. 101. § 1. Het is elke onderneming verboden goederen met verlies te koop aan te bieden of te verkopen.

Art. 102. § 1. Het in artikel 101, § 1, eerste lid, bedoelde verbod geldt evenwel niet :
3° voor goederen die de onderneming, ten gevolge van externe omstandigheden, redelijkerwijze niet meer kan verkopen tegen een prijs gelijk aan of hoger dan de aankoopprijs ervan;
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Hummer
Topic Starter

#8 , 29 mar 2011 10:08

Voor een algemeen geval lijkt het me dus duidelijk dat een verkoop niet echt afdwingbaar is?

Voor dit specifiek geval misschien een verduidelijking, want tot nu heb ik meer in het algemeen gesproken:
De online verkoper is eigenlijk een site die dagelijks 1 willekeurig product aanbiedt aan een uitzonderlijke prijs. Die aanbieding is dan 24 uur geldig, waarna een volgende aanbieding van een ander product volgt. Ze zijn niet alleen actief in België, maar ook in Nederland, Duitsland en andere Europese landen.
Deze specifieke aanbieding hebben ze dan ook in verschillende landen aangeboden, en ze houden nu dus een groot aantal (onmogelijk te zeggen hoeveel) gedupeerden in onzekerheid over een mogelijke levering, door allerlei vage beloften. Maar iedereen moet wel bij bestelling onmiddellijk betalen, en dat geld houden ze natuurlijk gewoon achter tot de levering volgt, of tot je zelf annuleert, of tot zij annuleren. En dan hebben ze nog 30 dagen vooraleer ze het wettelijk terug moeten storten.
Is hier sprake van misleidende reclame?

Hummer
Topic Starter

#9 , 30 mar 2011 19:52

Een update:

zoals verwacht/gevreesd heeft de verkoper de bestelling geannulleerd dmv een e-mail. Hierin drukt hij zijn spijt uit dat de verkoop niet is doorgegaan, dat hij heeft rondgekeken op de markt maar niet de gewenste hoeveelheid aan product kan vinden, en zal hij het geld terugstorten binnen maximaal 10 dagen. Verder kan ik nog een coupon verwachten waarmee ik bij een mogelijke volgende bestelling een gratis verzending kan krijgen.

Dit staat echter in zijn verkoopsreglement:
7. Levering en levertijd
7.1 X zal zich inspannen om de bestelde zaken binnen zeven werkdagen na de orderbevestiging en de noodzakelijke ontvangst van betaling, op het afleveradres af te leveren, mits voorradig. Om tot levering van een bestelling over te gaan, kan het zijn dat de koper wordt benaderd om de juistheid van de bestelling te controleren. Hierdoor kan enige vertraging ontstaan in de bezorging. Vermeld tijdens het registreren een telefoonnummer waarop u overdag bereikbaar bent, dan blijft de eventuele vertraging beperkt. Dit kan een telefoonnummer zijn van uw werk of een 06-nummer.
7.2 Bovengenoemde levertijden gelden als indicatie en niet als fatale termijn. Mocht de bestelling niet binnen 30 dagen geleverd zijn, dan heeft de koper het recht om de bestelling kosteloos te annuleren.
7.3 Aflevering geschiedt ‘Ex Warehouse’, dat wil zeggen, uit onze magazijnen (Incoterms 2000). X zorgt voor bezorging per post of voor verzending op enige andere wijze ter keuze van X.
7.4 X is gerechtigd de levering in gedeelten te verzenden. De extra kosten van de nalevering worden door X gedragen.

9. Annulering koopovereenkomst
9.1 Gedurende zeven werkdagen na ontvangst van de betreffende zaak op het afleveradres, is de koper gerechtigd om de koopovereenkomst te annuleren of te ontbinden. Hiertoe dient de koper binnen zeven werkdagen na ontvangst van de zaak op het afleveradres de zaak aan te melden bij klantenservice@X.com. De rechtstreekse kosten in verband met het terugzenden van de zaak komen voor rekening van de koper. Ingeval van ontbinding heeft de koper recht op teruggave van het door hem aan X betaalde, welke teruggave in ieder geval binnen 30 dagen na de annulering of ontbinding zal plaatsvinden.
9.2 Het bepaalde in het voorgaande lid geldt niet ten aanzien van: a) zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop X geen invloed heeft; b) van zaken die: 1) zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper; 2) duidelijk persoonlijk van aard zijn; 3) door hun aard niet kunnen worden teruggezonden; 4) snel kunnen bederven of verouderen; c) van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken; d) van kranten en tijdschriften

kan hier nu echt niets tegen gedaan worden?? Je gaat toch een overeenkomst aan met 2 partijen en hier wordt de verkoop toch éénzijdig ontbonden?

Turaki

#10 , 30 mar 2011 20:06

06-nummer? Nederlandse site? Mogelijk is het Nederlands recht van toepassing.

Hummer
Topic Starter

#11 , 31 mar 2011 22:03

Dat zou kunnen, daar heb ik nog geen aandacht aan besteed. De site heeft een Belgische en een Nederlandse pagina. Belgen kunnen enkel de producten kopen die op de Belgische site verschijnen, en soms verschillen die van de Nederlandse. Ik moet eens op een oude factuur kijken of het factuuradres van de verkoper in Nederland ligt.
Heeft iemand ervaring met Nederlandse verkoop en wetgeving?

EvilFreD

#12 , 01 apr 2011 00:21

Indien de site op België is gericht, is meer dan waarschijnlijk het Belgisch recht van toepassing.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Turaki

#13 , 01 apr 2011 08:08

Door iets te kopen op een buitenlandse website is de consument in principe onderworpen aan de wetgeving van het land van oorsprong van de verkoper. Maar er bestaan uitzonderingen op die regel: de commerciële websites die zich rechtstreeks tot de consumenten van een land richten door bijvoorbeeld hun taal te gebruiken, moeten de wetgeving van dat land toepassen. Maar een verkoper kan zijn aanbod beperken in ruimte en weigeren te verkopen aan consumenten in een ander land.
Als er idd een belgische site is (.be), is het belgisch recht wel van toepassing. Ook andere aanwijzingen die wijzen op het gericht zijn op een land (bv landselectie bij invoeren leveradres), moeten dus de wetgeving van dat land toepassen.

EvilFreD

#14 , 01 apr 2011 09:18

Dus nogmaals:

Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming
Art. 101. § 1. Het is elke onderneming verboden goederen met verlies te koop aan te bieden of te verkopen.

Art. 102. § 1. Het in artikel 101, § 1, eerste lid, bedoelde verbod geldt evenwel niet :
3° voor goederen die de onderneming, ten gevolge van externe omstandigheden, redelijkerwijze niet meer kan verkopen tegen een prijs gelijk aan of hoger dan de aankoopprijs ervan;
"De leverancier van de verkoper levert het product niet" lijkt mij een externe omstandigheid.
Hierdoor kan de verkoper het product redelijkerwijs niet meer verkopen aan een prijs hoger dan of gelijk aan de aankoopprijs.
De verkoper had dus, binnen het kader van de wet, het product elders kunnen aankopen aan een hogere prijs, om het vervolgens aan de klant te verkopen aan de afgesproken prijs, die dus lager lag. En had dat ook moeten doen om zijn overeenkomst te respecteren.

En bovendien:
Art. 48. § 1 ..."Indien de onderneming de overeenkomst niet tijdig uitvoert, heeft de consument het recht deze zonder gerechtelijke tussenkomst en met eenvoudige kennisgeving aan de onderneming, te ontbinden, mits op dat ogenblik de onderneming het bestelde goed nog niet heeft verzonden of nog geen aanvang heeft gemaakt met de verstrekking van de bestelde dienst, dit alles onverminderd het recht van de consument op schadevergoeding zo daar aanleiding toe bestaat."...

bartvdv

#15 , 01 apr 2011 12:08

"Art. 102. § 1. Het in artikel 101, § 1, eerste lid, bedoelde verbod geldt evenwel niet : 3° voor goederen die de onderneming, ten gevolge van externe omstandigheden, redelijkerwijze niet meer kan verkopen tegen een prijs gelijk aan of hoger dan de aankoopprijs ervan"...

Hiermee wordt bedoeld: waterschade, beschadigd, verouderd, enz. ... Ik denk niet dat 'niet kunnen leveren omdat hij dat product niet meer zelf kan aankopen' daar niet onder valt.

Hetzelfde geldt voor de schadevergoeding... Die is alleen van toepassing als de consument ook écht schade heeft ondervonden... Die is er niet, vermits hij het elders wel kan kopen en dan nog goedkoper.

Het gaat hier dus gewoon om een geval van overmacht.

Terug naar “Consumenten Koop”