Spaaractie winkelketen

killerboy
Topic Starter

Spaaractie winkelketen

#1 , 26 jul 2011 23:57

Geachte ,

Graag wil ik even volgend probleem posten omdat ik regelmatig hoor dat mensen zich bedrogen voelen door een spaaractie van een winkelketen. Daarom had ik graag ook even Uw opmerkingen vernomen of deze winkelketen volgens julie correct binnen de belgische wetgeving handelde.

De winkelketen bied dus een verzamelalbum aan met als doel het verzamelen van 101 spelkaarten en 100 stickers. Kostprijs 1,99 euro. Ik neem dus aan dat dit perfect mogelijk is.
Bij iedere aankoop van 25 euro krijgt de consument dus 1 zakje met 3 kaarten en 2 stickers. Bij bepaalde producten krijgt men extra zakjes.

Nu komt dus het probleem :
De consument koopt massaal dit album met als doel het volledig te krijgen. 100 stickers geven alvast recht op 1 van de 50000 aangeboden pretpark tickets. Maar het aangekochte album bevat verder geen info of reglement.
Enkel de consument die het geluk heeft om over internet te beschikken , kan deelnemen aan de andere voorwaarden en prijzen die verbonden zijn aan deze spaaractie. Hier vind men dus wel een reglement terug dat ik even ontleed heb en het volgende vaststel :

Van kaart 100 zijn er 100000 kaarten in omloop gebracht en van kaart 101 slechts 2000 exemplaren.

Concreet betekend dit dus dat slechts 2000 consumenten van de mss 100000 den die dit album aankochten hun exemplaar in het beste geval volledig kunnen maken. De anderen blijven dus met een onvolledig spel en verzamelalbum achter. Er bestaat immers geen mogelijkheid om dit spel na de actie te vervolledigen.

Enkel de winkelketen deed dus enorm voordeel omdat de meeste consumenten geen weet hadden dat er van de laatste kaart slechts 2000 exemplaren in omloop waren. Ze kochten dus massaal producten maar konden dus onmogelijk hun spel compleet maken.

Een reactie aan de winkelketen met de vraag of er een mogelijkheid bestond om het spel te kunnen vervolledigen leverde enkel volgend antwoord op :

Wij hebben uw klacht met betrekking tot de actie goed ontvangen en er al onze aandacht aan besteed.

Spijtig genoeg kunnen wij geen positief gevolg geven aan uw vraag om deze kaarten te bestellen. De kaarten 100 en 101 die deel uitmaken van de wedstrijd zijn verbonden aan een prijs. Van deze twee kaarten werden slechts een beperkt aantal gedrukt.

Zoals in elke wedstrijd zijn er winnaars en verliezers. Als u het stickerboek echter volgekregen hebt, dan kan u sowieso genieten van een gratis toegangsticket zolang de voorraad strekt.

Wij hopen u hiermee van dienst geweest te zijn.

Met vriendelijke groeten,

Jonathan
Klantendienst

Persoonlijk vind ik dus ook dat de consumenten door deze winkelketen bedrogen werden , maar welke mening delen jullie en wat kan men er eventueel tegen ondernemen?

Mvg

Killerboy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
vtec

#2 , 27 jul 2011 08:38

Van kaart 100 zijn er 100000 kaarten in omloop gebracht en van kaart 101 slechts 2000 exemplaren.
Ik vind dit niet terug in het bewuste reglement - kan je even nagaan of ze het er intussen hebben uitgehaald want gezien hier geen namen van bedrijven mogen genoemd worden, kan U best ook geen link plaatsen naar desbetreffend reglement

jojan

#3 , 27 jul 2011 09:41

Ik zie niet in wat hier niet wettelijk aan zou zijn.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jul 2011 15:05

Ik zie ook niet in waarom bepaalde kaarten niet zeldzamer zouden mogen zijn dan de andere? Je gaat me niet wijs maken dat van de 100.000 verzamelaars echt ALLE deelnemers absoluut een volledig album willen. Ik ken genoeg kinderen die meer dan blij waren als ze bij vorige acties al "héél veel kaartjes" in hun album hadden, zonder ze allemaal te hebben. Het gaat toch om het verzamelen, niet? En eigen aan verzamelen is nu éénmaal dat bepaalde stukken zeldzamer zijn dan andere. Als je een postzegelverzameling begint, kan je de post ook niet kwalijk nemen dat bepaalde postzegels meer voorkomen dan andere, niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

killerboy
Topic Starter

#5 , 27 jul 2011 16:53

Wat ik dus eigenlijk wil aanhalen.
Men zet dus mensen aan tot aankoop van producten om zo hun collectie te kunnen vervolledigen.
Enkel in een reglement dat alleen te vinden is op internet komt men nadien tot de ontdekking dat van kaart 101 slechts 2000 exemplaren beschikbaar zijn. Dus ik kan aannemen dat mensen zich hierdoor bedrogen voelen.
Andere winkelketens die gelijke acties doen bieden de consument tenminste de mogelijkheid om op het einde van de actie de ontbrekende kaarten of stickers bij te bestellen.
En even een voorbeeld 2000 kaarten op zo'n megaactie is heel weinig. Zelf woon ik in een omgeving met veel kinderen en ondanks het feit dat er van kaart 100 toch 100000 exemplaren beschikbaar waren ken ik niemand die ook maar in het bezit is van deze kaart.

jojan

#6 , 27 jul 2011 17:03

Maar aan die zeldzame platinum kaarten (ik heb ze al zien op duiken voor prijzen tot 80 euro op veiligsites) hing wel een jaarabo vast voor het betreffende pretpark. U zegt dat het reglement alleen op internet te raadplegen was maar is dit zo? Waarschijnlijk was in het ook wel in de winkels te raadplegen. Ik ben het met u eens hoor dat dit dicht tegen de grens van mensen bedriegen aanzit. Maar wettelijk gezien denk ik niet dat de winkel enige wet overtreedt met deze actie.

Gebruiker21

#7 , 28 jul 2011 09:11

Een nationale oplage van 2000 is niet héél erg weinig in "verzameltermen". Ik verzamel zelf replica's van film props, en sommige firma's brengen "beperkte oplages" uit van 2000 wereldwijd. Om nog maar te zwijgen van de door liefhebbers gemaakte replica's. Dat gaat soms over 15 wereldwijd. Dit is nu éénmaal eigen aan verzamelen. Als je echt ALLES van uw verzameling voor een appel en een ei kan kopen zonder er énige moeite te moeten voor doen, is de fun van het verzamelen, "op jact gaan", enz... er wel af.

En zoals hierbovern vermeld: die meer zeldzame kaarten zullen wel opduiken op veilingsites en ruilbeurzen, wees gerust. Je zal zeker kans hebben om je verzameling compleet te maken, als je er wat tijd, moeite en een beetje geld voor over hebt. Heb je dit er niet voor over, aanvaard dan dat je collectie niet compleet is. "You can't have your cake and eat it", zeggen ze in Engeland.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

vtec

#8 , 28 jul 2011 09:30

Tom : deze spaaractie is wel gericht op kinderen... Leg maar eens uit aan een kind van 5 dat we dat ene kaartje (normaalgezien) nooit zullen hebben waardoor het boek niet compleet is.

jojan

#9 , 28 jul 2011 10:04

In Sjakie en de chocoladefabriek waren er maar 5 gouden toegangskaarten voor de hele wereld.

mava105

#10 , 28 jul 2011 11:23

De winkelketen bied dus een verzamelalbum aan met als doel het verzamelen van 101 spelkaarten en 100 stickers. Kostprijs 1,99 euro.
In onze winkel gaven ze op een bepaald moment die boekjes GRATIS weg :D

jojan

#11 , 28 jul 2011 11:43

Tom : deze spaaractie is wel gericht op kinderen... Leg maar eens uit aan een kind van 5 dat we dat ene kaartje (normaalgezien) nooit zullen hebben waardoor het boek niet compleet is.
volgens het reglement: De deelname aan de verschillende wedstrijden georganiseerd in het kader van de spaaractie <pretpark> is voorbehouden aan meerderjarige natuurlijke personen die in België wonen.

itsme

#12 , 28 jul 2011 12:23

meestal dikken brol, al die spaaracties! het doel is klanten lokken die kopen. de rest is bijkomstig en 'bedriegt den boel'!

Gebruiker21

#13 , 28 jul 2011 12:57

Zoals ik al zei: veel kinderen zijn al blij als ze "veel kaartjes" hebben, zonder het boek kompleet te hebben.

Het is ook een goede les voor kinderen om hen te leren begrijpen dat ze niet altijd ALLES kunnen hebben in de wereld. Ontgoocheling hoort nu éénmaal bij het leven. Ik heb in een pretpark ook al aan een neefje van mij moeten uitleggen dat hij net enkele centimeters te klein was om op die achtbaan waar hij zo graag op wou, te mogen. That's life. Kinderen moeten dit vroeg of laat leren aanvaarden.

Als je als ouder je kind dan toch niet wil ontgoochelen, kan je altijd dat éne kaartje van eBay plukken later.

Anyway, zoals uit andere reacties blijkt, is dit juridisch dus in orde. Niets belet je om een advocaat te nemen en een poging te wagen om dit aan te vechten...

Gebruiker21

#14 , 28 jul 2011 12:59

meestal dikken brol, al die spaaracties! het doel is klanten lokken die kopen. de rest is bijkomstig en 'bedriegt den boel'!
Uiteraard is dit om klanten te lokken. Wat had je verwacht? Dat dit uit liefdadigheid was? Je denkt toch ook niet dat "klantenkaarten" enkel dienen om je hier en daar een korting te kunnen geven? Hoofdoel van klantenkaarten is nog altijd direct marketing: je bestoken met doelgerichte reclame en aanbiedingen, om je naar de winkel te lokken.

jojan

#15 , 28 jul 2011 13:42

En dan ook nog een ruilbeurs organiseren in de winkel - en hop daar is het koopvee weer present.

Terug naar “Consumenten Koop”