Onvriendelijke klantenservice Standaard Boekhandel

~Indra~
Topic Starter

Onvriendelijke klantenservice Standaard Boekhandel

#1 , 12 apr 2007 11:53

Geachte,

Ik heb op dinsdag, 27/03/2007 2 boeken besteld bij de Standaard boekhandel.
Het ene was een eerste deel van een fantasy-reeks en het andere een duur kunstboek.

Ik had, voor ik deze bestelling deed, aan 2 filialen van de Standaard boekhandel info gevraagd over al deze boeken.
De fantasy-reeks bestaat momenteel uit 2 delen: een blauw boek (wat nog bestelbaar is) en een rood boek (wat uitverkocht bleek te zijn en dus niet meer bestelbaar).
De vervolg delen zijn nog in de maak en nog niet op de markt.
Aangezien ik zeker het eerste deel niet wilde mislopen, ging ik het dus bestellen nadat ik deze informatie ontving.

Enkele dagen na de bestelling ontdekte ik echter z?lf toevallig op het internet dat er sinds einde 2006 een boekenpakket is uitgebracht met deze beide fantasy-boeken in (zowel het blauwe boek dat nog besteld kon worden, als het rode "uitverkochte" boek). Kostprijs pakket: 19,99 euro.
Kostprijs van het ene blauw sf-boek: 24,95 euro.

De informatie over het goedkopere en meer volledige boekenpakket wisten de dames van deze boekhandel mij echter niet mee te delen. Blijkbaar is deze kennis voor personeel van zulk een grote boekhandel ?onbekend? en moet een klant zelf maar aan al deze informatie zien te geraken om te voorkomen dat hij/zij in het zak gezet wordt? Zijn dit klantvriendelijke service en professionaliteit?
Ze zijn daar niet bezig met boeken, anders zouden ze dit geweten moeten hebben. Maar het klokje dat tegen de muur hangt is blijkbaar van veel groter belang. Wanneer is het middagpauze, wanneer mag ik naar huis?

Mag dit? Informatie (opzettelijk?) achter houden en de klant het duurste product aan smeren?
Dat soort wanpraktijken wordt te vaak gebruikt.

Als ik dit eerder al had geweten had ik uiteraard all??n het gehele en goedkopere boekenpakket besteld. Ik voelde me in het zak gezet en dan blijkbaar nog door mijn eigen enthousiasme over de fantasy-reeks.

Toen ik dit dus ontdekte wilde ik vragen om mijn bestelling van het blauwe fantasy- boek te annuleren en te vervangen door het gehele fantasy-pakket, wat perfect mogelijk is aangezien het pakket ook w?l bestelbaar is.

Ik e-mailde mijn vraag naar de winkel op maandagavond, 2/04/2007. De leveringstermijn voor het blauwe boek was 10 tot 14 dagen, dus ik dacht dat ik misschien nog net op tijd zou zijn met mijn vraag.
Aangezien ik dinsdagmiddag nog geen antwoord op mijn vraag ontving in mijn mailbox (het is een klein filiaal) heb ik zelf in de vroege namiddag gebeld.

Uit het telefoongesprek met de verkoopster bleek:
1) dat de bestelling niet meer geannuleerd kon worden. Dit kon alleen als er foute gegevens waren in de bestelling (bvb een foute titel,?)
2) dat het boek reeds in de winkel gearriveerd was, klaar om opgehaald te worden (sneller dan de opgegeven 10 tot 14 dagen leveringstermijn!)
3) dat de bestelling daarom dus ook niet kon vervangen worden
4) dat ik g??n voorschot heb betaald op het sf-boek, maar wel op het andere dure kunstboek (20 euro voorschot)

Op de print van mijn klantenorder staat nergens te lezen dat ik een voorschot van 20 euro heb betaald.
Dit staat wel te lezen op mijn kassaticket dat eraan vast geniet werd. Dit telt dan blijkbaar als bewijs.
Als dat er niet zou aan vast hangen, zou ik zogezegd 0 euro voorschot betaald hebben?

Mijn vraag is nu:
Kan ik die bestelling van dat ene sf-boek nog weigeren? Of hang ik er aan vast?
Als ik nu dus toch het fantasy-pakket ga bestellen en kopen (want ik wil de volledige reeks verzamelen) zit ik dus met een dubbel boek. Wat ben ik daar nu mee? Ik geraak dat boek zelf toch moeilijker kwijt dan zij in de boekenwinkel?

Ik voel me als klant bedrogen en onvriendelijk behandeld, want:
1) ze hebben me niet alle informatie door gespeeld die ze als
boekenhandel-personeel zouden moeten weten (goedkoper en vollediger pakket). Of heb ik daar allemaal geen recht op als consument?

2) Ze tonen geen begrip of flexibiliteit om het ene boek door het pakket te vervangen. Is dat dan zoveel moeite? Ik koop toch nog in hun winkel, ze verdienen alleen 5 euro minder.
Het is toch niet alsof ik plots mijn bestelling van het ene boek stop zet om bij een andere winkel het goedkoper pakket te gaan kopen.
Maar NEEN, NO CAN DO.

Ik wacht voorlopig met het afhalen van het blauwe fantasy-boek tot mijn andere bestelde boek over een aantal weken arriveert.

Wat zijn mijn rechten hier als consument/klant? Hoe kan ik dit het best oplossen? Ben ik in dit geval echt afhankelijk van de goodwill, het humeur van deze verkoopsters???

Alvast bedankt voor uw tijd en aandacht.
In afwachting van uw antwoord, advies, verblijf ik tot u

Met vriendelijke groeten,
Indra
Justice

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye

#2 , 12 apr 2007 22:51

Hallo,
dat de bestelling niet meer geannuleerd kon worden. Dit kon alleen als er foute gegevens waren in de bestelling (bvb een foute titel,?)
Geef dan een andere titel door.VB: Ik heb mij vergist van titel "ik heb het boek al" en daarom annuleer ik mijn bestelling. (confirmeer met een schrijven.

Als je er echt een probleem wenst van te maken, stel daneen dossiertje samen en stuur dit op naar:

Test-Aankoop
Hollandstraat 13
1060 Sint-Gillis

Of bel hun diensten

Algemeen nummer
Tel 02/542.32.32
van maandag tot vrijdag van 9u00 tot 12u30 en van13u00 tot 17u00
(vrijdag tot 16u00)

Juridische raadgevingen
Tel 02/542.34.34
van maandag tot vrijdag van 9u00 tot 12u30 en van 13 tot 17 uur

of per mail via webformulier:
www.test-aankoop.be

Of gewone mail:
info@test-aankoop.be

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

~Indra~
Topic Starter

#3 , 13 apr 2007 13:00

Hey Heye,

Bedankt voor je snelle antwoord en je informatie.

Ik kan wat je eerst voorstelt misschien nog altijd eens proberen, maar volgens die verkoopster waren er 'geen fouten' gemaakt in de gegevens van de bestelling (tijdens dat telefoongesprek) + het boek was er al.
Ik denk dat de kans dat ze gaan geloven dat ik plots 'het boek al heb', klein is.

Ik ga zeker wel eens mailen naar Test-Aankoop.

Hier is wel een goede oplossing voor uiteindelijk. Daar ben ik zeker van.

Mvg,
Indra
Justice

Reclame

Heye

#4 , 13 apr 2007 13:52

Hallo,
volgens die verkoopster waren er 'geen fouten' gemaakt in de gegevens van de bestelling
Wat weet die verkoopster ervan dat U de (zogezegde)"verkeerde" gegevens heeft ingegeven?

Als klant heb U dikwijls altijd gelijk.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Terug naar “Consumenten Koop”