Ongegronde betalingsachterstand

nookie
Topic Starter

Ongegronde betalingsachterstand

#1 , 31 jul 2013 14:21

Beste

Ik heb hier al een paar onderwerpen met dit probleem gelezen maar eigenlijk nergens gelezen dat bij iemand het probleem is opgelost, vandaar dit bericht.

Het zal je niet verschieten maar een kleine 2 jaar geleden heeft een vriendin zich laten verrassen door 'gladpraters' die werkten voor het beruchte voordelengids.eu.
Ze heeft zich een contract laten aansmeren, maar na een klein jaar (en weinig voordeel) heeft ze besloten het contract op te zeggen. Hun antwoord was duidelijk: een contract dient opgezegd te worden via aangetekend schrijven. Dit heeft ze dan ook gedaan (nadat ze eerst haar 2de jaar betaald heeft, want ze zat al in haar laatste 3 maanden van haar contract). Nu meer dan 1(!) jaar later (niets gehoord via mail, brief, telefoon, wat dan ook, laat staan een herinnering) krijgt ze ineens een mail van het Incassobureau Credifixx.

Geachte heer/mevrouw,

Inzake uw schuld aan Voordelengids.eu BVBA van € 75,97 met dossiernummer 97276 hebben wij tot op heden nog geen betaling van u ontvangen. Ook heeft u tot dusverre geen, althans geen steekhoudende bezwaren tegen de aard en omvang van uw betalingsverplichting aangevoerd. Evenmin heeft u gebruik gemaakt van de u geboden mogelijkheid tot afbetaling in redelijke termijnen. Verdere vertraging is onacceptabel.

Ter voorkoming van verdere invorderingsmaatregelen adviseer ik u per omgaande voor betaling van het openstaande bedrag van € 75,97 zorg te dragen op ING bankrekeningnummer BE 11 3101 8952 4548 BIC BBRUBEBB t.n.v. Stichting derdengelden Credifixx te Leiden o.v.v. dossiernummer 97276.

Natuurlijk is ze in lichte paniek want na meer dan 1 jaar heeft ze uiteraard haar bewijs van AS niet meer bijgehouden.

Nu is mijn vraag of iemand die hiermee reeds problemen heeft gehad, een definitieve oplossing heeft gevonden om dit probleem op te lossen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jul 2013 15:41

Klacht neer leggen bij de FOD economie. Ik dacht dat die firma een paar weken geleden nog op het TV nieuws is geweest ivm dergelijke feiten.
En nog een goede raad: documenten minstens 5 jaar lang bijhouden. Persoonlijk hou ik alles 10 jaar bij.

succes-sie

#3 , 22 aug 2013 12:10

GA NOOIT OVER TOT BETALING : de praktijken van voordelengids zijn onwettig, met name (inhoud overgenomen van mijn mailbericht naar voordelengids) :

"Ik dien evenwel vast te stellen dat deze overeenkomst NIETIG is volgens de belgische wetgeving, met name :

1° overeenkomstig artikel 88 Wet van Handelspraktijken (WHPC) dient op de eerste bladzijde het verzakingsbeding opgenomen te worden afzonderlijk en in een kader maar eveneens in het VET.
Deze tekst is in Uw bestelbon in gewone letters aangebracht en niet in het vet. De sanctie hiervoor is de NIETIGHEID van de overeenkomst !!!

2° Overeenkomstig artikel 1325 van het Burgerlijk Wetboek (BWB) dient de overeenkomst te vermelden dat deze overeenkomst opgesteld is in zoveel exemplaren als er partijen zijn. Deze vermelding ontbreekt eveneens (er werd zelfs geen exemplaar overhandigd aan de consument).
De overeenkomst is dan pas geldig wanneer deze tekst is aangebracht.

3° Overeenkomstig artikel 88 WHPC ontbreekt tevens de nauwkeurige aanwijzing van het product of de dienst, alsook de belangrijkste kenmerken ervan.
Dit is dus al de derde overtreding die de nietigheid van de overeenkomst bewijst...

4° Ik dien eveneens vast te stellen dat U zich niet houdt aan artikel 79 WHPC (U dient de consument schriftelijk of op een andere duurzame drager, te zijner beschikking staand en voor hem toegankelijk, volgende informatie ontvangen, enz...) Kortom U dient naderhand de overeenkomst te bevestigen, hetgeen U eveneens nalaat te doen.
M.a.w. Uw vierde overtreding...

5° Ik dien vervolgens vast te stellen dat de algemene voorwaarden in strijd zijn met artikel 31 tot 33 WHPC, gezien U enkel rechten hebt en de consument enkel plichten... M.a.w. er is een duidelijk kennelijk onevenwicht tussen de rechten en plichten van de partijen.

6° Het lijkt mij tevens weinig evident dat U een overeenkomst laat afsluiten voor een tweede pashouder, zonder dat deze dient te tekenen... In dit dossier is de tweede kaarthouder "familie ***", met zelfde adres als eerste pashouder. Gezien er op dit adres slecht 1 *** woonachtig is, blijft het mij een raadsel waarom er een 2de pas "aangesmeerd" wordt (tenzij het enkel de bedoeling is om extra inkomsten voor te creëren).

7° Op Uw aanmaningen ontbreekt Uw ondernemingsnummer en BTW-nummer (strafbaar) !!! Deze aanmaningen zijn zelfs niet getekend...

8° Ik bemerk zelfs dat U op Uw aanmaningen aangeeft dat alle bijkomende kosten voor de consument zullen zijn. Gelieve te noteren dat U niet bepaalt wie de kosten dient te betalen, doch dat dit de rechtbank is... Overeenkomstig artikel 3 WMI (minnelijke invordering) is het uitdrukkelijk verboden mededelingen te vermelden dit onjuiste juridische bedreigingen bevat..."

M.A.W. : Voordelengids zal (ondanks hun dreigementen van incasso en gerechtsdeurwaarders) nooit overgaan tot dagvaarding naar de rechtbank toe, gezien ze er zich goed van bewust zijn dan hun praktijken onwettig en zelfs strafbaar zijn

Reclame

Satt

#4 , 10 sep 2013 11:23

Zo dat is nog eens goed onderbouwd. Ik weet dat ze hun hoofdkantoor in Belgie hebben maar ik heb last van het kantoor in Nederland. Ik ben niet goed in rechten dus kan je me ook vertellen of dat kantoor in NL zich aan het Belgische recht moet houden? Ik heb destijds gelukkig niet mijn rekeningnummer gegeven aan ze, maar wel de handtekening gezet maar niet op tijd afgezegd.
Ik wil wel gewoon van het contract af komen aangezien ik vaker heb gelezen over de dingen die ze uithalen.

Ik heb het ze ook gezegd over het gebrek van de handtekening en KVK nummer op hun aanmaningen. Kijken hoe ze daarop gaan reageren. Weet je toevallig ook waar in de wet wordt gezegd dat een handtekening en een KVK nummer op een aanmaning vermeld hoort te zijn?

Heeft iemand van de lezers welleens deze wetsartikelen tegen het bedrijf gebruikt? En leverde dat resultaat?

Thanks in advance,

ddanck
Contacteer: Website

#5 , 10 sep 2013 13:13

Voor de goede orde nog maar eens vermelden dat de wet Handelspraktijken inmiddels werd vervangen door de Wet Marktpraktijken.

Oppassen dus wanneer u gaat verwijzen naar artikels van een wet die niet meer van toepassing is.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 sep 2013 18:33

Als vriendin ook lid is van een zelfstandigenorganisatie deze ook in kennis stellen.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit ook eens lezen:

http://economie.fgov.be/nl/consument/be ... onth/2012/" onclick="window.open(this.href);return false;

En als ze beginnen met incassobureaus :

https://www.google.be/search?client=ubu ... hQeK0IGwDg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Consumenten Koop”