bestelling via western union - vreemde vraag

kwispel
Topic Starter

bestelling via western union - vreemde vraag

#1 , 16 okt 2014 11:40

Begin september bestelde ik iets ( legaals) uit China via Western Union. Ik deed de betaling, de verkoper meldde mij dat hij de betaling ontving en binnen de twee weken ontving ik de goederen zoals gevraagd.
Gisteren stuurt die persoon me de vraag of ik aub de bestelling opnieuw wilde plaatsen want de verkoper had zich met één letter vergist in zijn naam. Hij zei eveneens dat het geld was teruggestuurd, maar heb er zelf niets van ontvangen?
Vandaag opnieuw een mail, ik moet zelf met ID en print ( heb btw geen printer) naar de bank gaan om het allemaal zelf te regelen, om de betaling opnieuw uit te voeren.
Een vergissing of een oplichter die twee keer het geld wil ontvangen? Dat is de vraag. Wat moet ik aan die verkoper vragen? Moet ik andere instanties inlichten? Ik vind het vooral gek dat die zes weken terug alles mooi had ontvangen en de goederen meteen werden verstuurd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 16 okt 2014 11:47

Waarom het geld terugsturen om het dan opnieuw te betalen? Lijkt mij toch louche..

Turaki

#3 , 16 okt 2014 11:49

In elk geval niets betalen tot u het oorspronkelijke bedrag terug heeft.

Reclame

kwispel
Topic Starter

#4 , 16 okt 2014 12:04

Ik kreeg dus de vraag en keek nadien op mijn western union account ( is gelinkt aan mastercard van deutschebank) en vond nergens sporen van een terugbetaling.
De reden zou zijn dat de verkoper zich vergist heeft van naam, maar hoe kan die het dan in de eerste instantie hebben ontvangen?

jef007

#5 , 16 okt 2014 12:08

oplichting?

kwispel
Topic Starter

#6 , 16 okt 2014 12:11

Hetgeen ik heb ontvangen, was wel correct en de persoon die het toen heeft afgehandeld, is dezelfde persoon die me nu contacteert. Heb nu paar rake vragen gesteld:
1) dat ik het geld niet terug heb en ik niets doe zolang ik het niet terug heb
en
2) waarom alles van bestelling tot levering normaal verliep, zij het geld ontvingen en dan nu ineens met die vraag komen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 okt 2014 12:32

Gewoon niet meer op reageren, totdat je het geld op uw eigen rekening terug hebt.

Gebruiker21

#8 , 16 okt 2014 14:29

Lijkt me inderdaad niet in orde: normaal levert men niet voor men de betaling ontvangen heeft. Het feit dat je de goederen binnengekregen hebt, wijst er toch op dat de verkoper zijn geld ontvangen heeft. Als dit toch niet het geval zou zijn, en het geld is ook niet teruggekomen naar jou, waar is dit geld dan naartoe?

Als je het bedrag niet teruggekregen hebt, zeker niets ondernemen. Als het toch teruggestort wordt, kan je alsnog de betaling opnieuw uitvoeren, aangezien de kans dan wel héél groot is dat het inderdaad om een vergissing gaat.

Maar iets zegt me dat je het oorspronkelijke bedrag nooit zal teruggestort krijgen. Je eerste vraag aan de verkoper is dus zeer terecht: niets doen zolang de oorspronkelijke betaling niet teruggestort is.

Waarom bestaat in godsnaam Western Union nog? Voor online aankopen bestaat er toch PayPal? Veel veiliger voor alle partijen!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

kwispel
Topic Starter

#9 , 16 okt 2014 15:11

Nog iets: toen ik mijn oorspronkelijke bestelling plaatste, was paypal geen probleem. De verkoper ging het adres opzoeken, de dag nadien was het van: sorry, het adres gaat niet meer, dus gebruik dan maar western union.

Ze vragen dus dat ik een print maak en zelf naar de bank ga. Voor een fout die zij hebben gemaakt.

Ben uiterst benieuwd wat hun antwoord zal zijn op mijn laatste vragen.

kwispel
Topic Starter

#10 , 17 okt 2014 12:08

Vandaag ontving ik als antwoord op mijn vragen het volgende:

If you do not get the payment back,the payment is still held by bank.
Today I checked the staus of the payment.It is :available to pick.So the payment is still in bank.
I am sorry to bother you, but can you rewrite the name of receiver in bank?Only you can rewrite the name.
Thank you very much,

kwispel
Topic Starter

#11 , 17 okt 2014 14:40

Enkel ik kan de naam herschrijven terwijl de betaling werd opgehouden door de bank? Available to pick? Ik zie daar niet van staan op mijn account.
Grote kans dat het een poging is tot oplichting, maar wil het wel serieus nagaan en de juiste rake vragen stellen.

Gebruiker21

#12 , 17 okt 2014 14:59

"naam herschrijven"? Ik ben niet vertrouwd met Western Union, maar wat is "naam herschrijven"?

Of is het zo dat jij geld overgemaakt hebt, maar een schrijffout gemaakt hebt in de naam van de verkoper, en dat jij gewoon naar een Western Union kantoor moet gaan om die naam te corrigeren? (Dus zonder opnieuw een betaling te maken?)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki

#13 , 17 okt 2014 15:56

Tijd om via Paypal een geschil op te starten, me dunkt.

kwispel
Topic Starter

#14 , 17 okt 2014 16:45

Neen, de verkoper gaf toe zich te hebben vergist. Volgens hen 1 letter in de naam vergist.

Alfred J

#15 , 17 okt 2014 17:45

"naam herschrijven"? Ik ben niet vertrouwd met Western Union, maar wat is "naam herschrijven"?

Of is het zo dat jij geld overgemaakt hebt, maar een schrijffout gemaakt hebt in de naam van de verkoper, en dat jij gewoon naar een Western Union kantoor moet gaan om die naam te corrigeren? (Dus zonder opnieuw een betaling te maken?)
Western Union betalingen kunnen enkel afgehaald worden door de ontvanger die de storter doorgeeft. Als de verkoper dus in het begin een kleine typfout gemaakt heeft in zijn eigen naam, kan hij de centen niet afhalen, want zijn naam klopt niet 100% met degene waar het geld voor is.

TS heeft normaal een code MTCN (Money Transfer Controle Nummer) waarmee hij de betaling kan opvolgen, hetzelfde nummer dat de verkoper ook nodig heeft. Als de centen worden afgehaald, krijg je er zelfs nog een bevestigingsmail van.

Kijk eens of je die MTCN code nog vindt en controleer de status. Als het werkelijk nog niet is afgehaald, zou ik niet aan oplichterij denken, maar mogelijk kan hij dan écht de centen gewoon niet innen. De status kan je hier (link) volgen. Moest je geen MTCN hebben, kan je op de link "Weet u uw controlenummer (MTCN) niet?" klikken, waarna je met de nodige gegevens (die je normaal allemaal hebt) de betaling nog kan volgen. Is de betaling nog steeds niet geïnd? Contacteer dan Western Union (hebben een 0800 nummer) en vraag of ze de naam nog (kosteloos) kunnen aanpassen.

Terug naar “Consumenten Koop”