Pagina 1 van 2

gsm 3x stuk onder garantie

Geplaatst: 27 jan 2015 17:44
door vanherck
ik heb 20/03/2013 een GSM gekocht.

op 1/07/2014 heb ik dit toestel binnen gedaan voor herstelling aan de luidspreker, deze is goed verholpen.

begin november 2014 komt echter het probleem van de luidspreker terug waarop ik de gsm weer terug heb binnengebracht.

op 13/12/2014 ben ik mijn gsm terug gaan ophalen. Daar in de winkel direct alles nagekeken en gemerkt dat er niets aan verholpen was.
Direct de gsm terug gegeven voor weer dezelfde herstelling.


Nu 26/01/2015 heb ik een brief aangekregen waarin staat dat ik een waardebon van het aankoopbedrag mag afhalen in de winkel.

Ondertussen heb ik een andere gsm gekocht omdat ik deze moeilijk kan missen dus ben ik verder niets met de waardebon.
Bestaat er nu ook een wet waarin staat dat ze het aankoopbedrag moeten terug geven na 3x opsturen voor dezelfde herstelling binnen de garantieperiode?

Re: gsm 3x stuk onder garantie

Geplaatst: 27 jan 2015 21:09
door Turaki
Waardebon mag enkel mits onderling akkoord, dus laat hen weten dat u deze niet zal komen afhalen, maar dat u graag het bedrag van uw aankoop terug wil. Doe dit best op een druk moment, en zo luidruchtig mogelijk (als u dit zelf niet durft, neem dan iemand mee die in uw plaats komt roepen). Maak ook veelvoudig gebruik van de termen "test aankoop", "economische inspectie", en "garantiewet". Vraag ook altijd de naam van de persoon die u te woord staat (eerst verkoper, daarna andere verkoper, eventueel manager), en noteer deze zeer duidelijk.

Re: gsm 3x stuk onder garantie

Geplaatst: 27 jan 2015 22:34
door Franciscus
En als men dan vraagt ..waarom de vraag antwoord u om te weten met wie ik heb gesproken... u weet ook wie ik ben.
Vraag daarna de manager ...zelfde scenario ... uiteindelijk zegt u .... dat het is om te weten aan wie u de in gebreke stelling ( in mora stellen).
hier garantie wet en wet marktpraktijken :
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013122123" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://europa.eu/youreurope/citizens/sh ... dex_nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Tactiek is ook in andere zaken perfect bruikbaar:
Een familielid (alleenstaande oudere dame) is opgenomen in ziekenhuis ... na 20 dagen vond haar werkvrouw het heel raar dat er nog geen familie was langs geweest.
Belde naar een haar gekend familielid .... want dat A daar al zo lang lag zonder klederen, bril, tanden enz ..
Beginnen met bellen - waren zeer terughoudend om info te geven ... dame lag nu al in een ander ziekenhuis... ter plaatse gegaan... gezien al na 20 uur mocht ik niet meer naar boven. Uiteraard kwam toen mijn notaboekje al boven en begon namen te vragen.....en werd ik begeleid naar afdeling waar ze had gelegen en haar kledij was achtergebleven.
Weer zeer wantrouwig .... maar toch de zak gekregen.... heb toen gevraagd of ik de inventaris niet moest tekenen ... was niet nodig ... ook gevraagd of ze onze namen niet hadden ...ik wist dat men minstens vier namen en vier telefoonnummers had ....antwoord ja maar daar kunnen wij niet aan.
Op de afdeling begon het hoofd wat vervelend te doen dus ook en wie bent u mevrouw....
Heb toen gevraagd of mevr. X nog altijd algemeen directeur was ... werd bevestigd ... waarop ik zei ... normaal handelde ik altijd de zaken met haar af.
Dag erna met sociale dienst gebeld en met de interne ombudsdienst...waren ook pittige gesprekjes.
Resultaat was de dagen daarna werd ik voor alle interventies gebeld ...en heb op een gegeven moment tegen een dokter moeten zeggen ...DAT moet ik niet weten want bij mijn weten valt zoiets onder het beroepsgeheim mevrouw.
Men moet wel wat assertief uit de hoek komen 8_) en een stemverandering opgelet niet roepen kan heel intimiderend overkomen :mrgreen:

Re: gsm 3x stuk onder garantie

Geplaatst: 28 jan 2015 11:04
door Lanox
Bovenstaande taktieken kunnen helpen, maar als puntje bij paaltje komt hebt u uw GSM voor het eerst binnen gebracht na meer dan 1 jaar na aankoop. Hoewel u nog binnen de 2 jaar bent waarbinnen de garantiewetgeving van kracht is, ligt de bewijslast in uw kamp. Als de persoon achter de balie de garantiewetgeving kent zal hij vragen aan u om te bewijzen dat het gebrek al bestond bij aankoop ...

Re: gsm 3x stuk onder garantie

Geplaatst: 28 jan 2015 12:04
door sloeberken
Bovenstaande taktieken kunnen helpen, maar als puntje bij paaltje komt hebt u uw GSM voor het eerst binnen gebracht na meer dan 1 jaar na aankoop. Hoewel u nog binnen de 2 jaar bent waarbinnen de garantiewetgeving van kracht is, ligt de bewijslast in uw kamp. Als de persoon achter de balie de garantiewetgeving kent zal hij vragen aan u om te bewijzen dat het gebrek al bestond bij aankoop ...

Klopt, als ik u was zou ik die aankoopbon aanvaarden.

Re: gsm 3x stuk onder garantie

Geplaatst: 28 jan 2015 13:32
door Turaki
Bovenstaande taktieken kunnen helpen, maar als puntje bij paaltje komt hebt u uw GSM voor het eerst binnen gebracht na meer dan 1 jaar na aankoop. Hoewel u nog binnen de 2 jaar bent waarbinnen de garantiewetgeving van kracht is, ligt de bewijslast in uw kamp. Als de persoon achter de balie de garantiewetgeving kent zal hij vragen aan u om te bewijzen dat het gebrek al bestond bij aankoop ...
Winkel lijkt mij zeer duidelijk toe te geven dat het defect onder garantie valt. Waarom anders die waardebon aanbieden?

Re: gsm 3x stuk onder garantie

Geplaatst: 31 jan 2015 12:45
door vickster
Idd aannemen die bon.
Vergeet ook niet dat er 3x een defect moet aangetoond worden , dus niet 3x binnen is een nieuwe (of geld terug) , nee 3x een defect en verholpen.
Zo ook eens gehad met een gsm en die verkoopster zei het me ook.
Wel iets kunnen regelen , dankzij de verkoopster , was anderhalf jaar oud dat ik 80% van het betaalde bedrag terug kreeg (via aankoopbon maar dat vond ik geen probleem)

Re: gsm 3x stuk onder garantie

Geplaatst: 31 jan 2015 17:25
door Turaki
Idd aannemen die bon.
Vergeet ook niet dat er 3x een defect moet aangetoond worden , dus niet 3x binnen is een nieuwe (of geld terug) , nee 3x een defect en verholpen.
Zo ook eens gehad met een gsm en die verkoopster zei het me ook.
Wel iets kunnen regelen , dankzij de verkoopster , was anderhalf jaar oud dat ik 80% van het betaalde bedrag terug kreeg (via aankoopbon maar dat vond ik geen probleem)
Slechtste advies ooit. Winkel heeft ingestemd om de GSM onder garantie te herstellen, dus hebben aanvaard dat er een defect was dat onder garantie valt. Garantiewetgeving is dan onverminderd van toepassing, en deze bepaald dat de winkel 3 mogelijkheden heeft: herstellen, vervangen, of terugbetalen. Een aankoopbon valt hier niet onder, en kan alleen maar als de consument hier mee akkoord gaat. TS gaat hier niet mee akkoord, dus aankoopbon is geen optie.

Re: gsm 3x stuk onder garantie

Geplaatst: 31 jan 2015 18:33
door sloeberken
Idd aannemen die bon.
Vergeet ook niet dat er 3x een defect moet aangetoond worden , dus niet 3x binnen is een nieuwe (of geld terug) , nee 3x een defect en verholpen.
Zo ook eens gehad met een gsm en die verkoopster zei het me ook.
Wel iets kunnen regelen , dankzij de verkoopster , was anderhalf jaar oud dat ik 80% van het betaalde bedrag terug kreeg (via aankoopbon maar dat vond ik geen probleem)
Slechtste advies ooit. Winkel heeft ingestemd om de GSM onder garantie te herstellen, dus hebben aanvaard dat er een defect was dat onder garantie valt. Garantiewetgeving is dan onverminderd van toepassing, en deze bepaald dat de winkel 3 mogelijkheden heeft: herstellen, vervangen, of terugbetalen. Een aankoopbon valt hier niet onder, en kan alleen maar als de consument hier mee akkoord gaat. TS gaat hier niet mee akkoord, dus aankoopbon is geen optie.
Volledig akkoord, maar GSM is 20 maand oud wat is dan de restwaarde. Wat is voordeligst voor TS aankoopbon, restwaarde of vrederechter.

Re: gsm 3x stuk onder garantie

Geplaatst: 31 jan 2015 19:08
door Turaki
Idd aannemen die bon.
Vergeet ook niet dat er 3x een defect moet aangetoond worden , dus niet 3x binnen is een nieuwe (of geld terug) , nee 3x een defect en verholpen.
Zo ook eens gehad met een gsm en die verkoopster zei het me ook.
Wel iets kunnen regelen , dankzij de verkoopster , was anderhalf jaar oud dat ik 80% van het betaalde bedrag terug kreeg (via aankoopbon maar dat vond ik geen probleem)
Slechtste advies ooit. Winkel heeft ingestemd om de GSM onder garantie te herstellen, dus hebben aanvaard dat er een defect was dat onder garantie valt. Garantiewetgeving is dan onverminderd van toepassing, en deze bepaald dat de winkel 3 mogelijkheden heeft: herstellen, vervangen, of terugbetalen. Een aankoopbon valt hier niet onder, en kan alleen maar als de consument hier mee akkoord gaat. TS gaat hier niet mee akkoord, dus aankoopbon is geen optie.
Volledig akkoord, maar GSM is 20 maand oud wat is dan de restwaarde. Wat is voordeligst voor TS aankoopbon, restwaarde of vrederechter.
Wetgeving spreekt niet over restwaarde, maar over ontbinding van de koop, en dit houdt in dat de consument de volledige aankoopwaarde moet terugkrijgen.

Re: gsm 3x stuk onder garantie

Geplaatst: 03 feb 2015 00:46
door vickster
@ Turaki : Nooit dat veronderstellen wat jij zegt.
Ze nemen de gsm aan om te KIJKEN of er een probleem is en om dat probleem (indien bestaande) te verhelpen
Meestal zegt de bon ook ; klant zegt "dit of dat probleem" en dan ook "nakijken en indien de garantie van toepassing is herstellen"

Re: gsm 3x stuk onder garantie

Geplaatst: 03 feb 2015 09:41
door Turaki
@ Turaki : Nooit dat veronderstellen wat jij zegt.
Ze nemen de gsm aan om te KIJKEN of er een probleem is en om dat probleem (indien bestaande) te verhelpen
Meestal zegt de bon ook ; klant zegt "dit of dat probleem" en dan ook "nakijken en indien de garantie van toepassing is herstellen"
En waar slaat dit op? Winkel heeft al toegegeven dat garantie van toepassing is.

Re: gsm 3x stuk onder garantie

Geplaatst: 11 mar 2015 23:30
door vickster
dat slaat op hetgeen jij zegt dat ze erkennen dat er een defect is.
Ze zeggen altijd : we gaan hem opsturen en indien er een defect is zal het hersteld worden.
En met een aankoopbon willen ze de klant toch een geste doen , dus trek het maar eens voor de rechter..... na 20maand zouden de meesten tevreden zijn ;)

Re: gsm 3x stuk onder garantie

Geplaatst: 12 mar 2015 05:57
door Turaki
Hoe kan je het aanbieden van die waardebon anders interpreteren dan het toegeven dat het defect onder garantie valt? Aankoopbon is geen vrijstaande "geste", maar staat in direct verband met het defect. Indien er geen sprake was van garantie, zouden ze de bon niet aanbieden, en bijgevolg houdt dit een erkenning in van hun verantwoordelijkheid. Garantiewetgeving is dus onverminderd van toepassing, en deze voorziet geen aankoopbon (of minwaarde, wat u op uw eigen verantwoordelijkheid heeft aangenomen).

Re: gsm 3x stuk onder garantie

Geplaatst: 12 mar 2015 12:50
door siesken
Zeker de bon aanvaarden.
Want je hebt veel geluk dat je die bon krijgt.
Normaal krijg je een nieuw toestel als wordt bewezen dat hij niet kan hersteld worden,door de fabrikant.