onterechte factuur garage?

weske
Topic Starter

onterechte factuur garage?

#1 , 30 okt 2015 12:26

Goeiedag ik heb enkele maanden terug een onderdeel besteld via telefoon bij mijn dealer garage. Ik heb nooit een bestelbon getekent, getekent voor ontvangst, voorschot betaald of dergelijke. Toen het onderdeel er was heb ik dit gewoon als geschenk gekregen, wat ik heel raar vond maarja ik klaag niet. Nu een dikke 3 maand later krijg ik plots de factuur opgestuurd. Kan dit zomaar?
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 30 okt 2015 12:36

u hebt een bestelling gedaan.
wordt geleverd

u betaald de factuur.

feit dat u dit als "cadeau" kreeg valt zeer moeilijk te bewijzen
er is natuurlijk ook het feit dat er geen bestelbon werd getekend, maar u hebt de goederen wel in ontvangst genomen.

giserke

#3 , 30 okt 2015 12:45

Als U kunt bewijzen dat de garage U dat onderdeel heeft geschonken, kunt U de factuur betwisten.
Maar ik vrees ervoor als je geen bewijs kunt voorleggen.

Reclame

sloeberken

#4 , 30 okt 2015 12:53

Heb je iets getekend voor ontvangst.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

weske
Topic Starter

#5 , 30 okt 2015 15:20

Ik heb niks ondertekend..

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 okt 2015 15:29

En wat hebt u gekregen?
Kleine waarde of grote waarde?
Sommige garages doen aan positieve klantenbinding andere rekenen zelfs aan omdat ze de nummerplaat op de wagen hebben gehangen...

weske
Topic Starter

#7 , 30 okt 2015 15:33

Het gaat hier toch om een dikke 200 euro..

LeenW

#8 , 30 okt 2015 15:46

Ik denk dat het dan moeilijk is te beweren dat het om een cadeau gaat. Aangezien er geen bestelbon is, zijn er twee opties: ofwel houdt u het en betaalt u de factuur, ofwel geeft u het terug met de melding dat u niets besteld heeft (al is dat laatste ethisch al wat moeilijker te verantwoorden).

sloeberken

#9 , 30 okt 2015 15:56

Zuiver juridisch staat garage nergens. TS zegt dat het een geschenk was, dan is de factuur ongeldig.
Staat op die factuur nog te betalen.
Er word algemeen aangenomen dat een particulier onmiddellijk betaald, garage maakt domme fouten, geen enkele handtekening.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

weske
Topic Starter

#10 , 30 okt 2015 16:13

Denk dat ik aangetekend protest ga sturen en hem vragen om bewijs van bestelling of afhaling. Dan zien hoe hij reageert?

weske
Topic Starter

#11 , 30 okt 2015 17:44

Protest is verstuurd nu afwachten...

LeenW

#12 , 30 okt 2015 22:52

Het voorwerp in kwestie is wel in uw bezit, hoe ga je dan de afhaling in twijfel trekken?

roharro

#13 , 31 okt 2015 00:32

Ik stel hier toch een schrijnende oneerlijkheid vast:
U bestelt iets als een aankoop. Ik denk toch niet dat u het besteld hebt om het gratis te krijgen.
Als u achteraf de rekening krijgt tracht u aan betaling te ontsnappen onder
het mom dat het een geschenk zou zijn.
Nochtans had u het inzicht dat artikel te kopen, niet om het gratis te krijgen.
Nu wilt u botweg profiteren van iets dat duidelijk wijst op een misverstand. Het is niet omdat ze het artikel meegeven zonder dat u direct moet betalen dat een aankoop ineens een geschenk wordt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

giserke

#14 , 31 okt 2015 02:13

Ik stel hier toch een schrijnende oneerlijkheid vast:
U bestelt iets als een aankoop. Ik denk toch niet dat u het besteld hebt om het gratis te krijgen.
Als u achteraf de rekening krijgt tracht u aan betaling te ontsnappen onder
het mom dat het een geschenk zou zijn.
Nochtans had u het inzicht dat artikel te kopen, niet om het gratis te krijgen.
Nu wilt u botweg profiteren van iets dat duidelijk wijst op een misverstand. Het is niet omdat ze het artikel meegeven zonder dat u direct moet betalen dat een aankoop ineens een geschenk wordt.
Volledig akkoord.

En als de TS al een redelijke klant-garage had is die nu wel voorbij.

Xenophon

#15 , 31 okt 2015 06:19

Garage is onvoorzichtig geweest en had in documentatie moeten voorzien, dat is duidelijk maar u moet een beetje ernstig blijven: welk redelijk persoon verwacht een geschenk van 200 EUR? U hebt iets besteld, het ontvangen en nu komt de factuur. U daaraan trachten te onttrekken is fundamenteel incorrect.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Consumenten Koop”