Niet conforme levering

tacqi
Topic Starter

Niet conforme levering

#1 , 10 feb 2016 17:36

Beste,

Ik kocht zonet op 6/02/2016 een ijskast. Kost 1000 EUR. Ze werd geleverd op het correcte tijdstip ingepakt in een grote kartonnen doos.
Ik tekende voor ontvangst de leveringsbon.
Enige tijd nadien opende ik de doos en merkte ik op dat één van de 2 deuren serieus scheef staat.
Ik heb foto's getrokken en meteen een email gestuurd om dit te melden (zoals ook vermeld staat te doen op de leveringsbon)
Nu heeft een andere firma mij gecontacteerd om dit te komen herstellen.
Ik vind echter dat dit een niet conforme levering is. Ik kon onmogelijk zien of de deur scheef stond aangezien het toestel was ingepakt.
Ik heb hen gecontacteerd om te zeggen dat dit dus niet conform is geleverd. Het bedrijf zegt dat dit de procedure is (herstelling).
Moet ik akkoord gaan met een herstelling ? Ik zou natuurlijk liever een omruiling wensen voor een ander nieuw toestel.
Wat doe ik nu het beste ?

Beste groeten,
Maarten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 feb 2016 19:50

De leverancier heeft het recht dit te herstellen voor zover dit mogelijk is. Pas als dit niet mogelijk blijkt moet hij u een ander toestel leveren

j.demoor

#3 , 12 feb 2016 11:49

“Art.1649ter.§ 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :1° het in overeenstemming is met de door de verkoper gegeven beschrijving ervan en de eigenschappen bezit van de goederen die de verkoper aan de consument als monster of als model heeft getoond;...Art.1649quater...§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering...Art.1649quinquies...§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”