Fout profiel ramen

PatrickVDB
Topic Starter
Berichten: 10

Fout profiel ramen

#1 , 07 nov 2016 10:57

We hebben onlangs ramen besteld bij een bepaalde firma in de regio Gent. Deze is onderdeel van een groter bedrijf in Antwerpen. Ze beloofden te leveren op maandag 07/11/2016, maar gingen dit in de week van 24/10 nog bevestigen. Deze bevestiging kwam niet, waarop ik in de week van 31/10 meermaals zonder resultaat de firma probeerde op te bellen op vaste lijn als GSM.

Ik nam dus contact op met de fabrikant in Antwerpen die meldde dat ze op verlof waren. Zij meldden mij dat de ramen intussen in Gent stonden, en ook dat ze van reeks A waren (zoals besteld), maar dat het type profiel 1 was, en niet type 2 zoals besteld.

Ramenreeks A bestaat in verschillende types, 1, 2 en 3. Wij hebben, mede op aanraden van de firma zelf en in lijn met de architectuur van onze woning, voor type 2 gekozen. Nu blijkt dus dat de firma deze ramen laten maken heeft in type 1.

Op de offertes en de bestelbon (waarvan wij trouwens geen exemplaar hebben, slechts enkelvoudig opgemaakt!) staat steeds telkens dat het om ramen van reeks A gaat, zonder specificatie over welk type het gaat.

De firma zegt ons gekozen te hebben voor dit type omdat de draagkracht hiervan veel sterker is en type 2 technisch niet mogelijk is. Hiervan zijn wij nooit op de hoogte gebracht, schriftelijk noch mondeling. Na contact met de fabrikant van de profielen (een grote speler in België, de leverancier staat hier onafhankelijk van), wordt deze technische theorie bevestigd. Wij hadden echter deze ramen nooit gekozen wanneer wij dit geweten hadden, we wilden specifiek type 2.

Iemand een idee hoe sterk we in onze schoenen staan? Wij hebben geen bewijs dat we het type dat we wilden besteld hebben, de firma heeft geen bewijs dat de gemaakte ramen van het type zijn dat wij bestelden.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5819

#2 , 07 nov 2016 13:09

Jij hebt een klacht en dus zal jij moeten bewijzen dat je gelijk hebt. Je had de bestelbon enkel mogen tekenen met vermelding van "type 2". Zelf als hij dat met opzet deed (maw hij wist het maar al te goed maar wou de verkoop niet missen) dan nog wordt het moeilijk voor u om te bewijzen dat je "type 2" wou.

Als het tot een rechtszaak komt zal de rechter indien hij de zaak ontvankelijk acht (het is immers niet aan de leverancier om te bewijzen dat hij ongelijk heeft) een (door u te betalen) expert het dossier laten analyseren en ws de leverancier gelijk geven als technisch bevestigd wordt dat de combinatie met "type 2" niet kan.

Je zou misschien een casus hebben als je nog had moeten kiezen tussen "type 1" en "type 3" omdat hij geen ondertekende bestelbon kan voorleggen waarop het gekozen type staat. Ook hier sta je zwak omdat je geen kopie van de bestelbon hebt. Hij kan er dus het gekozen type achteraf bijgeschreven hebben.

Waarschijnlijk heeft de leveancier dit moedwillig gedaan doch door de vele papierwerkfouten zal een zaak hoogstwaarschijnlijk afgewezen worden.

PatrickVDB
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 07 nov 2016 13:52

Bedankt voor uw antwoord. Ik heb een kopie van de bestelbon, zij het niet ondertekend door mij.
Wanneer ik de ondertekende versie kan verkrijgen met mijn akkoord, heeft de leverancier nog steeds geen bewijs dat wij voor een specifiek type hebben gekozen. De technische haalbaarheid van een bepaald type staat daar mijns inziens volledig los van, hij heeft ons hier nooit van op de hoogte gebracht en steeds verteld dat dit haalbaar was. Als dit technisch niet haalbaar bleek, had de leverancier ook hiervan een schriftelijke bevestiging moeten geven.

Wanneer de leverancier niet met een deftig voorstel op de proppen komt zullen wij deze sowieso in gebreken stellen.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5819

#4 , 07 nov 2016 22:46

Een ingebrekestelling volgens de regels doen: aangetekend met kopie per gewone brief die naar elkaar verwijzen en zakelijk blijven. 100€ Of zo betalen om een advocaat de brief te laten schrijven kan helpen ...

Terug naar “Consumenten Koop”