Pagina 1 van 1

Herstelling binnen garantieperiode

Geplaatst: 17 jul 2017 10:59
door ivan'hoe
Graag jullie advies in volgende situatie:

Op 30/10/2015 kocht ik particulier een pelletkachel aan, begin april 2017 werkte deze niet meer door een defect.
(de kachel werd pas in December 2016 geïnstalleerd en heeft dus derhalve maar 4-5 maand gewerkt, maar dit is buiten de kwestie)
Het defect werd gemeld aan de verkoper/verdeler, men heeft ons dan kosteloos een onderdeel aangeleverd wat volgens hun het probleem moest verhelpen, maar dat was niet het geval.
Nu het probleem bestaat nog steeds en de verkoper/verdeler weet duidelijk niet wat het probleem is of hoe hij het kan oplossen en schuift het probleem op de lange baan.
Na herhaaldelijk contacteren kreeg ik vorige week dan uiteindelijk een antwoord waarbij de verkoper stelt een Technicus ter plaatse te sturen, de onderdelen zouden in garantie opgenomen worden, alleen de voorrijkosten & prestatie van de technicus zou ik zelf moeten bekostigen ? ( er wordt ineens van minstens € 300,00 gesproken aan voorrijkost & prestatievergoeding)
Een andere oplossing wordt er geboden dat ik m'n pelletkachel zelf naar Nederland moet brengen op eigen initiatief & rekening, dan worden er geen voorrijkost(en) & prestatievergoeding verrekend ?
De kachel is nog steeds binnen de garantieperiode van 2 jaar, ik heb het probleem gemeld binnen de garantieperiode & op de verkoopbon staat duidelijk onderaan een garantieperiode van 2 jaar vemeld.
Ik ben van mening dat hier het consumentenrecht van toepassing is ?

Re: Herstelling binnen garantieperiode

Geplaatst: 17 jul 2017 12:26
door Xenophon
Gekocht in NL of in BE?
Indien in NL: Nl recht van toepassing?

Re: Herstelling binnen garantieperiode

Geplaatst: 17 jul 2017 12:37
door ivan'hoe
Gekocht in België

Re: Herstelling binnen garantieperiode

Geplaatst: 17 jul 2017 12:39
door j.demoor
“Art.1641.De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.Art.1649’4 § 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering De termijn van twee jaar bedoeld in het eerste lid wordt opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen de verkoper en de consument met het oog op een minnelijke schikking...§ 3. De rechtsvordering van de consument verjaart na verloop van één jaar vanaf de dag waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld, zonder dat die termijn vóór het einde van de termijn van twee jaar, bedoeld in § 1, mag verstrijken. § 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is...Art1649quinquies.§ 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3...”(Burgerlijk Wetboek).

In Nederland gelden gelijke of gelijkaardige wetsbepalingen.

Re: Herstelling binnen garantieperiode

Geplaatst: 17 jul 2017 12:43
door Blaatpraat
Verkoper beleefd doch gebiedend sturen dat deze verplicht is om kosteloos de pelletkachel te repareren of te vervangen door een ander model.
Kosten van een technieker kunnen niet verhaald worden op de koper als dit onder garantie valt.

Heeft de verkoper ook de kachel geïnstalleerd, of heb jij die pas zo laat geïnstalleerd?
Indien het laatste kan de verkoper bewijslast vragen dat de kachel nooit goed gewerkt heeft, en dit kan een dure operatie worden.
Indien het eerste, dan is dit nog tijdens de eerste 6 maanden, en is er geen probleem.

Die 2 jaar vermelde garantie op de aankoopbon: slaat dit puur op de wettelijke garantie, of staat er meer info bij?

Re: Herstelling binnen garantieperiode

Geplaatst: 17 jul 2017 12:48
door Van Camp
De Wet Consumentenkoop is hier inderdaad van toepassing.

Ivan schreef:

> Na herhaaldelijk contacteren kreeg ik vorige week dan uiteindelijk een antwoord waarbij de verkoper stelt een Technicus ter plaatse te sturen, de onderdelen zouden in garantie opgenomen worden, alleen de voorrijkosten & prestatie van de technicus zou ik zelf moeten bekostigen ? ( er wordt ineens van minstens € 300,00 gesproken aan voorrijkost & prestatievergoeding)

Artikel 3, vierde lid Richtlijn Consumentenkoop bepaalt dat dergelijke kosten ten laste worden gelegd van de onderneming.

Re: Herstelling binnen garantieperiode

Geplaatst: 17 jul 2017 14:15
door mava105
De leverancier was blijkbaar een NL firma. Geldt die 2 jaar garantie ook in NL?

Re: Herstelling binnen garantieperiode

Geplaatst: 17 jul 2017 15:08
door Van Camp
De leverancier was blijkbaar een NL firma. Geldt die 2 jaar garantie ook in NL?
Ja, zie artikel 5 van de richtlijn.

Re: Herstelling binnen garantieperiode

Geplaatst: 17 jul 2017 16:28
door Drone
De leverancier was blijkbaar een NL firma. Geldt die 2 jaar garantie ook in NL?
waar de leverancier vandaan komt maakt niet uit, het is de plaats (en land) waar men het product koopt dat telt voor de garantie regeling

Re: Herstelling binnen garantieperiode

Geplaatst: 18 jul 2017 16:18
door ivan'hoe
Bedankt allemaal voor jullie reactie's en advies !

Wat doe ik dan nu het beste, een ingebrekestelling sturen met de vraag om de garantie conform de consumentenwetgeving af te handelen binnen een redelijke termijn ?

Re: Herstelling binnen garantieperiode

Geplaatst: 18 jul 2017 18:57
door Van Camp
Personaliseer onderstaande modelbrief (terug te vinden op de website van de FOD Economie).

Model 1

Op [datum aankoop] kocht ik in uw winkelfiliaal [product]. Het betreft een [merknaam en type]. Op mijn aankoop als consument is de wettelijke garantie van toepassing.
Op [datum] hebt u mij laten weten dat het toestel in garantie genomen wordt. U rekent mij echter [ euro] kosten aan voor [de verzending/administratie/opleg bij vervanging door een gelijkwaardig goed].
Ik deel u mee dat ik hiermee niet akkoord ga. De wettelijke garantie voorziet in een kosteloze herstelling of vervanging en dus mogen mij geen kosten worden aangerekend. Ik beroep mij op de garantiewet van 1 september 2004 opgenomen in het burgerlijk wetboek onder de art. 1649bis tot 1649octies.
Ik verzoek u vriendelijk om de aangerekende kosten te regulariseren met een creditnota (en in voorkomend geval) het bedrag terug te betalen via [rekeningnummer].
Ik reken erop dat u uw wettelijke garantieverplichtingen nakomt. U kunt mij bereiken via gsm [gsm-nummer] of per e-mail [e-mailadres]. Graag uw zienswijze voor [datum] waarvoor bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groeten,
[Uw naam en handtekening]


-------------------------------------------------------------
Model 2

[Aanspreking,]



[aankoop van het goed onder garantie: vermelding van merk, type, model, plaats en datum van afhaling of levering met verwijzing naar het bewijs van aankoop of levering (in kopie) ]


[inhoud klacht]: gebreken die aanleiding geven tot het inroepen van de garantie

[voorstel van oplossing]:

oplossing voor de garantieklacht: een herstelling, een vervanging, een prijsvermindering, een terugbetaling, een voorstel van schaderegeling

[voorstel van termijn]: een redelijke termijn om de voorgestelde oplossing uit te voeren

[meedelen standpunt]: verzoek om het ingenomen standpunt (bv. het al dan niet tussenkomen in garantie en de regelingswijze) te willen meedelen voor een bepaalde datum.

Re: Herstelling binnen garantieperiode

Geplaatst: 18 jul 2017 19:20
door Van Camp

Re: Herstelling binnen garantieperiode

Geplaatst: 20 jul 2017 16:03
door ivan'hoe
Bedankt allemaal voor de gegeven adviezen !