schuldbemiddeling graag raad

lachertje
Topic Starter

schuldbemiddeling graag raad

#1 , 06 feb 2013 16:49

ik overweeg om in schuldbemiddeling te stappen aangaande de belastingen

wat kan ik verwachten?

hoeveel leef geld zal ik hebben?
ben er bang voor, dit heb ik nooit gewild
heb buiten die belastingen in mei nog 1 jaar een schuld af te betalen van 455€
al het andere is afbetaald en weg gewerkt

huishuur 750€ sociale woning belgacom 100€ verzekering 120€ maandelijks 240€ nutsvoorzieningen
momenteel ook al 250€ aan de belastingen

2965 + 500 van de kinderen = 3465
krijg nu 220 X 4 = 880 per maand aan leefgeld voor 5 personen (geen kleding of onderhoud auto inbegrepen)

en 220€ naft (kan geen andere auto aankopen)
ik hoor zoveel negatief er over, dat ik gewoon niet durf
zit al 4 jaar onder budgetbeheer (is voor mij heel goed mee gevallen ondanks de opofferingen)
graag raad

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mblb1

#2 , 06 feb 2013 17:03

Of een collectieve schuldenregeling voordelig is, hangt een beetje van af hoe groot uw belastingsschuld is.

Een collectieve schuldenregeling heeft in principe als voordeel dat de interesten worden geschortst en kosten wegvallen (dit is een voordeel dat men minnelijk ook vaak kan verkrijgen). Bovendien wordt het restant van de schulden in principe kwijtgescholden wanneer u de termijn van uw collectieve hebt uitgedaan.

Wat betreft de hoegrootheid. Dit hangt af van situatie tot situatie. Het is goed mogelijk dat een schuldbemiddelaar u een gelijkaardig bedrag geeft.

Waarom heeft u schrik?

lachertje
Topic Starter

#3 , 06 feb 2013 17:13

belastingschuld = 11766€ en de volgende is 10.000€ ongeveer
ik moet op het bedrag van 11766 geen intresten ofzo betalen

de 2 belastingen te samen 21766€

aan de andere kant waarom gemiddeld 1500€ betalen aan een advocaat? als ik die 21766€ toch moet betalen?
en ja ik hoor zoveel negatiefs over die collectieve schulden regeling dat ik daar schrik van heb, heb dit nooit gewild
wij hebben die aangegaan, en ik wilde dit zelf ook afbetalen
nu borstkanker en ben mijn werk kwijt

schrik dat ik een slechte schuldbemiddelaar krijg aangewezen

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 feb 2013 18:47

Misschien eerst een gaan praten met de sociale dienst van het ocmw.
Die kunnen mogelijk eens wat berekeningen maken
Hier al de brochure inzake schuldenregeling

http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

mblb1

#5 , 06 feb 2013 19:04

In principe zal u wel in aanmerking komen voor pro deo hulp (wat u dus niks kost).
Er dient een vrij eenvoudig verzoekschrift opgemaakt te worden waarin een lijst van schulden en inkomsten wordt opgenomen.

lachertje
Topic Starter

#6 , 06 feb 2013 19:40

ik zit onder budgetbeheer bij het ocmw en dit al 4 jaar

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 feb 2013 20:54

Dan kan u daar toch zeker navragen of u best onder budgetbeheer blijft of schuldenregeling vraagt.

j.demoor

#8 , 08 feb 2013 11:51

Collectieve schuldenregeling houdt onder meer in :
“Art.1675/7.§ 1. Onverminderd de toepassing van § 3, doet de beschikking van toelaatbaarheid een toestand van samenloop ontstaan tussen de schuldeisers en heeft de opschorting van de loop van de interesten en de onbeschikbaarheid van het vermogen van de verzoeker tot gevolg...§ 2. Alle middelen van tenuitvoerlegging die strekken tot betaling van een geldsom worden geschorst...Art.1675/9...§ 4. De schuldbemiddelaar stelt, uit de bedragen die hij met toepassing van § 1, 4°, ontvangt, een leefgeld ter beschikking van de verzoeker dat tenminste gelijk is aan het bedrag dat met toepassing van de artikelen 1409 et 1412 wordt beschermd...Art.1675/13.§ 1. Indien de maatregelen voorzien in artikel 1675/12, § 1, niet volstaan om de in artikel 1675/3, derde lid, genoemde doelstelling te bereiken, kan de rechter, op vraag van de schuldenaar, besluiten tot elke andere gedeeltelijke kwijtschelding van schulden, zelfs van kapitaal onder de volgende voorwaarden :...Art.1675/19.§ 1.De regels en barema's tot vaststelling van het ereloon, de emolumenten en de kosten van de schuldbemiddelaar worden door de Koning bepaald...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

lachertje
Topic Starter

#9 , 15 feb 2013 08:43

heb een brief gekregen, waarin staat dat ik de belastingsschuld voort mag afbetalen er komen geen intresten of wat dan ook bij. geen csr voor ons.
wij hadden een enorme schulden last , door extra te gaan werken hebben wij dit kunnen wegwerken met budgetbeheer. deze schuld en de andere die nog 1 jaar loopt ben fier dat dit ons gelukt is wij kwamen ongeveer elke maand 500€ te kort, (geen reserve voor onverwachte uitgave zoals onderhoud garage of kleding dat kwam er nog boven op) dan ziek worden, geen achterstand maar alles werdt trager afbetaald en nu dit geschenkje dat wij elke maand 250€ mogen afbetalen tot het ons beter gaat nog 1 jaar moeilijk en dan kunnen wij dit achter ons laten

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”