Achterstand hypotheek

NeleG
Topic Starter

Achterstand hypotheek

#1 , 20 okt 2015 20:41

Ik heb een vraagje ivm achterstallige betalingen van de hypotheek.
Mijn man heeft een werkongeval gehad en heeft daarom een tijd verzekerings- en ziekenfondsgelden gehad. Natuurlijk zijn deze bedragen een stuk minder dan hij zou verdiend hebben moest hij nog wel gewerkt hebben. Gevolg hiervan is dat wij een achterstand van 3 maanden hebben opgelopen voor het betalen van onze hypotheek. Gisteren kregen wij daar een brief over (ik besefte niet eens dat het al zo veel was) en eisen zij onmiddellijk die 3 maanden op. Nu is mijn vraag of we bvb. nu 2 maanden (de rest achteraf) kunnen betalen, zonder dat daar gevolgen aan vast hangen? Wij zijn immers nog steeds niet in staat om alle rekeningen te betalen.
Bedankt voor de reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 okt 2015 04:57

3 maanden dit wil zeggen dat je nu ook op de zwarte lijst van de NBB komt te staan, dit is het gevaar om veel te lenen, maar er mag niks mis gaan, daar heeft je bank een grote fout gemaakt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Xenophon

#3 , 21 okt 2015 08:37

Indien het nog niet gebeurd is zou ik adviseren om zo snel mogelijk een afspraak te maken met de bank (contactpersoon op de brief die u ontving), het probleem uit te leggen en tot een oplossing (betalingsplan) trachten te komen. Indien u hen ervan kan overtuigen dat het een tijdelijk probleem betreft en u de overeenkomst stipt zal volgen (en dat ook doet) zou dat in principe moeten lukken.

Wat u ook doet, blijf niet bij de pakken zitten tot de volgende brief in de bus valt want dat maakt alles enkel erger en vooral duurder.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

JPV

#4 , 21 okt 2015 10:34

Ik heb een vraagje ivm achterstallige betalingen van de hypotheek.
Mijn man heeft een werkongeval gehad en heeft daarom een tijd verzekerings- en ziekenfondsgelden gehad. Natuurlijk zijn deze bedragen een stuk minder dan hij zou verdiend hebben moest hij nog wel gewerkt hebben. Gevolg hiervan is dat wij een achterstand van 3 maanden hebben opgelopen voor het betalen van onze hypotheek. Gisteren kregen wij daar een brief over (ik besefte niet eens dat het al zo veel was) en eisen zij onmiddellijk die 3 maanden op. Nu is mijn vraag of we bvb. nu 2 maanden (de rest achteraf) kunnen betalen, zonder dat daar gevolgen aan vast hangen? Wij zijn immers nog steeds niet in staat om alle rekeningen te betalen.
Bedankt voor de reacties!
Nele,

als je met dit verhaal afkomt bij een bank, zullen ze grote ogen trekken. Immers, als het over een werkongeval (=arbeidsongeval) gaat, wordt er een loon van 90% betaalt. Dat zou toch voldoende moeten zijn om mits een kleine besparing op andere onkosten niet achter t estaan met de leningen of, indien de besparingen onmogelijk zijn, max 1 maand achter te staan (zelfs bij een jaarloon van 40000 euro is het gederfde loon per maand ziekte in principe slechts 333,33 euro BRUTO (veel minder netto)). Ziektekosten worden in principe allemaal vergoed door de werkgever.

Tenzij het arbeidsongeval tijdelijk niet aanvaard werd (en je nog geen terugbetaling kreeg) of definitief niet aanvaard werd (waardoor je enkel op mutualiteit viel), zal je dus een beter verhaal moeten geven met alle financiële details. Zoniet riskeer je héél veel problemen te hebben, zeker als je nog niet wist dat je 3 maand niet betaald had (dat valt toch op?)

basejumper

#5 , 21 okt 2015 11:18

Primo : ga praten met je bank.
secundo : als je inderdaad nu al 2 maand dicht fietst en je kan er voor zorgen dat binnen de paar maand je volledige achterstal weg is, hoeft dat niet onoverkomelijk te zijn. je komt inderdaad op de zwarte lijst, wat inhoudt dat je de volgende jaren moeilijker krediet zal krijgen. wat in deze situatie ook logisch is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

NeleG
Topic Starter

#6 , 21 okt 2015 12:27

Ik weet dat wij hier zwaar in de fout zijn gegaan. Probleem bij die bank is dat het krediet in stukken verdeeld is. De andere delen gingen er wel allemaal af, maar dat deel dus niet. Ik had het niet over het hoofd mogen zien, maar het is toch gebeurd.
Wat mijn man zijn werk betreft. Hij is havenarbeider met de nacht. Als hij op verzekering valt, krijgt hij waarschijnlijk inderdaad 90% van de wedde, maar dan van die van een dagploeg. Het scheelt bij u ons dus wel een hele hoop.

JPV

#7 , 21 okt 2015 14:33

nachtpremies vallen bij een gewoon arbeidsongeval vormen wel degelijk een onderdeel van het basisloon (= het bedrag waarmee men rekening houdt voor de betaling). Ik zie niet direct waarom dit bij een havenarbeider anders zou zijn. Er is wel een maximumbedrag, dat mogelijks bij een havenarbeider een rol speelt: 40.927,18 € / jaar (als berekening voor die 90%. Je kan de berekeningswijze opvragen aan de verzekering.

Er bestaat bij CEPA, als het over antwerpen gaat, overigens ook nog een bijpassing: http://www.cepa.be/pdf/ha/codex/co_alg_ ... _11_16.pdf

Controleer beide, mogelijsk hebt u nog recht op een extra bedrag.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”