loonbeslag na afboeking lening

annetta
Topic Starter

loonbeslag na afboeking lening

#1 , 22 apr 2016 11:55

Hallo,
Kan mij iemand raad geven over volgende situatie :
Begin jaren 1990 ging ik een lening aan bij bank X., deze werd (ook in de jaren 1990) opeisbaar gesteld.
Om reden dat bank X jarenlang niets van zich liet horen werd er via een advocaat de verjaring ingeroepen.
Bank X geen akkoord met deze verjaring en het dossier werd afgesloten.

Nu stelt zich volgende situatie :
Bij de belastingen werd er bij de opeisbaar van de lening een beslag op mijn inkomen geheven.
Dit jaar had ik een tegoed van 162 euro, de belastingdienst heeft nu dit tegoed doorgestort naar bank X .
Bij navraag blijkt nu dat bank X nooit de belastingdienst in kennis gesteld heeft van afsluiten van het dossier.
Ikzelf heb in 2014 een schrijven van bank X ontvangen dat zij de lening wegens verjaring afsluiten.
Bij contact name met de belastingdienst zeggen ze "Tja mevrouw er is hier een openstaande schuld en wij moeten de inhouding doen"

Wat moet of kan ik doen? Uw advies is meer dan welkom.

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Adriana

#2 , 22 apr 2016 16:25

Ik heb het ook meegemaakt.
Neem contact op met de bank en vraag ze de belastingdienst te contacteren. Als je van de bank al bevestiging hebt dat er geen openstaande schuld meer is op jouw naam, dan is het snel opgelost. Maar de bank moet het zelf aan de belastingdienst zeggen.

peter kvm

#3 , 22 apr 2016 23:22

Idd, de bank moet een handlichting van het beslag doorsturen.

Reclame

annetta
Topic Starter

#4 , 23 apr 2016 09:07

En ik veronderstel dat ze dan verplicht zijn om die 162 euro terug te storten.
Moet ik dat vragen of gebeurd dat automatisch door de belastingen zelf.
Bedankt

Adriana

#5 , 23 apr 2016 11:29

En ik veronderstel dat ze dan verplicht zijn om die 162 euro terug te storten.
Moet ik dat vragen of gebeurd dat automatisch door de belastingen zelf.
Bedankt

Uit ervaring weet ik dat je best zelf alle instanties op de hoogte brengt met de nodige documenten anders kan je voor de verrassing staan dat je geld wordt ingehouden (vakantiegeld, belastingen).

peter kvm

#6 , 23 apr 2016 23:49

Bank x heeft die 162 EUR ontvangen, hetgeen een onverschuldigde betaling is zo alle schulden intussen afgelost waren. Ze zullen dat geld terug moeten overmaken aan de derde-beslagene (belastinge) samen met de handlichting van het beslag. Deze laatste zal op zijn beurt het nodige doen opdat het geld een rechtmatige bestemming krijgt.

Als de bank het nodige nog niet gedaan heeft, kan de derde-beslagene evenmin reeds actie ondernemen. Eens polsen bij beide instanties naar de stand van zaken kan uiteraard nooit kwaad.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”