Een Belgische vrouw wordt veroordeeld door een Spaanse Rechtbank tot het betalen van een bepaald bedrag.
Destijds woonde de vrouw in Spanje, nu in België.
Ze ontvangt de betekening in België, maar gaat niet over tot betaling, zelfs na meerdere aanmaningen. ( Mevrouw denkt ik ben in België er kan mij niks meer gebeuren)
uiteindelijk kregen we als antwoord dat ze niet kan betalen ( ze had juist een duur huis verkocht in Spanje en was met dat geld naar België vertrokken).
Uiteindelijk neem ik contact met een Deurwaarder voor bewarend beslag op haar Bankrekening, wat ook gebeurde.
Eerst vernam ik van de Deurwaarder dat de advocaat het bewarend beslag zou aanvechten, vermoedelijk was de Belgische advocaat niet op de hoogte dat er een vonnis, veroordeling, betekening enz. was.
We ontvingen even later toch een schrijven van de advocaat dat ze akkoord gingen om het geld die in beslag was over te dragen ( betalen dus ) en maandelijks een klein bedrag zouden afkorten.
Met dat kleine bedrag per maand wou ik niet akkoord gaan, daar die Mevrouw heel wat geld bezit, maar eigenlijk niet wou betalen.
Ongeveer 1 jaar later neem ik contact met de Deurwaarder om te zeggen dat ik weet waar het andere geld is om eventueel beslag te leggen.
Van de Deurwaarder krijg ik antwoord, waarom zou je dit doen de Mevrouw betaalt nu ieder maand een bepaald bedrag af.
Ik stond stom verbaasd, die Mevrouw betaalde al van november 2011 en ik vernam dat in juni 2012, dus al 8 maanden aan het betalen, niks ontvangen en nooit opdracht gegeven hiermee akkoord te gaan!
Al geruime tijd vraag ik naar afrekening van de Deurwaarder, krijg die niet, tot na lang aandringen dat toch volgt.
Voor het bewarend beslag (op bankrekening) die de Deurwaarder uitvoerde betaalde ik 500 euro en nu blijkt dat die kosten voor mij zijn en niet kunnen verhaald worden aan de schuldenaar? Indien de Mevrouw zou overgegaan zijn tot vrijwillige betaling, ja dat kan ik begrijpen, maar dat gebeurde niet. Dus om mijn centen te bekomen moest ik wel iets ondernemen.
Het is steeds smeken om antwoord te bekomen van de Deurwaarder en dit handelen op eigen houtje, volgens mij kan dat allemaal niet.
De vraag is, kan een deurwaarder zomaar handelen en zijn die 500 euro niet ten laste van de schuldenaar?