Pagina 1 van 1

Invordering PayPal

Geplaatst: 02 jul 2013 09:45
door Dromnyr
Mijn vriend en ik zijn laatst het slachtoffer geworden van een online oplichting.
Om kort even het scenario te geven zonder al te veel details:

We waren gevraagd om voor persoon X iets te kopen (het gaat over online goederen - dus geen fysieke), omdat deze persoon X dit niet kon doen omdat hij van Japan komt en heel wat internetsites voor hem geblokkeerd zijn.
Deze persoon X schreef ons het bedrag over op onze PayPal rekening met wat extra voor de moeite.

Hiermee kochten wij de online goederen.


2 dagen na de transactie ontvangen we een mail van PayPal waarin zij zeggen (of ze dit zeker weten is maar de vraag) dat de persoon X niet de eigenaar was van het PayPal account.
En dat we daarom zo snel mogelijk het overgeschreven bedrag terug moeten zenden. Wat niet mogelijk is want de goederen waren al gekocht en geleverd.

We hebben dan een mailtje teruggestuurd waarin we het scenario gedetailleerd hebben uitgelegd, met de nodige "screenshots" en orderbevestigingmails, en verschillende vragen over hoe deze situatie kan gebeuren..

Antwoord van PayPal: In het geval van online goederen kunnen wij niets voor u doen, het spijt ons voor uw ongemak. Wij zullen ons filiaal in Japan contacteren en kijken als zij iets meer weten over de situatie.

Hierover hebben wij niks meer gehoord en nu enkele maanden later krijgen wij een brief van een incassobureau:

Wij verwijzen naar uw nog onbetaalde rekening/factuur, te XXX met een op heden nog openstaand bedrag van XXX, inclusief eventuele schadevergoeding (0,00eur), kosten (0,00eur) en intresten (0,00eur) voorzien in het oorspronkelijke contract. Ondanks meerdere aanmaningen vanwege PayPal heeft U nagelaten uw rekening tijdig aan te zuiveren. Daarom werden wij, EOS-Aremas Belgium, gemachtigd om dit bedrag te vorderen. Hierbij stellen wij U in gebreke en vragen U dit bedrag onmiddellijk te storten op onze rekening XXX met vermelding van de referte XXX. Indien wij binnen de 15 dagen, vanaf heden (XXX), deze som niet hebben ontvangen, zien we ons verplicht alle invorderingsmaatregelen te nemen zoals de wet voorziet.


We spreken hier over een bedrag van ongeveer 500 euro, wat voor ons een hele som geld is vooral omdat wij er voor onszelf niks voor hebben gekocht. Wij moeten nu letterlijk betalen voor de aankopen van iemand anders.

Hebben we enige gerechtelijke voet om op te staan? Moeten we gaan betalen?

Alvast bedankt voor de moeite!

Re: Invordering PayPal

Geplaatst: 02 jul 2013 15:18
door evgoeth
Ik begrijp het niet helemaal...

Jullie kopen en betalen iets voor iemand uit Japan die dat niet kan.
Hij bezorgt jullie het geld, jullie bezorgen hem de online items, en that's it?

Waarom komt PayPal daar dan in tussen?

Re: Invordering PayPal

Geplaatst: 02 jul 2013 16:40
door Joeri_J
Persoon in japan heeft paypal met geld op...

Persoon in japan wilt iets kopen op site
- dat geen paypal aanvaard (waarschijnlijk online game ofzo)
- of via een tussen service site dat wel paypal aanvaard, maar voor de gebruiker in japan geblokeerd is

Persoon Dromnyr krijgt op zijn paypal geld van Persoon in japan

Persoon Dromnyr koopt online dat item (al dan niet via zijn paypal)

tot zo ver is iedereen gelukkig...

Blijkt, persoon in Japan gebruikte zijn paypal niet maar die van iemand anders, geld gaat terug van persoon Dromnyr af, en terug naar de onterecht gebruikte paypal...
(eventueel vraagt paypal eerst om dit recht te zetten...)

Persoon Dromnyr is geld kwijt op paypal
Persoon Dromnyr is geld kwijt voor goederen

Paypal eist nu het geld hiervoor op...

Spijtig genoeg een gekende fraude manier...

Re: Invordering PayPal

Geplaatst: 02 jul 2013 19:33
door Oude Belg
1. omdat deze persoon X dit niet kon doen omdat hij van Japan komt en heel wat internetsites voor hem geblokkeerd zijn.
2.Deze persoon X schreef ons het bedrag over op onze PayPal rekening met wat extra voor de moeite.
3. 2 dagen na de transactie ontvangen we een mail van PayPal waarin zij zeggen (of ze dit zeker weten is maar de vraag) dat de persoon X niet de eigenaar was van het PayPal account.
En dat we daarom zo snel mogelijk het overgeschreven bedrag terug moeten zenden. Wat niet mogelijk is want de goederen waren al gekocht en geleverd.
1. In Japan zijn geen of vrijwel geen internetsites geblokkeerd. Japan is China niet. Het zijn zelfs aartsvijanden.
2. Het klassieke lokkertje. Inspelen op de hebberigheid van de slachtoffers.
3. is klassiek. Gebeurt ook met internationale overschrijvingen.

Wat kan u doen? Een internationale vordering instellen voor dat bedrag? U bent, door uw naïveteit, uw geld kwijt. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het gewoonlijk ook niet waar. Meer nadenken en minder hebberig zijn is de les die u nu geleerd hebt. Doe er uw voordeel mee.