Ik heb een vraagje ivm achterstallige betalingen van de hypotheek.
Mijn man heeft een werkongeval gehad en heeft daarom een tijd verzekerings- en ziekenfondsgelden gehad. Natuurlijk zijn deze bedragen een stuk minder dan hij zou verdiend hebben moest hij nog wel gewerkt hebben. Gevolg hiervan is dat wij een achterstand van 3 maanden hebben opgelopen voor het betalen van onze hypotheek. Gisteren kregen wij daar een brief over (ik besefte niet eens dat het al zo veel was) en eisen zij onmiddellijk die 3 maanden op. Nu is mijn vraag of we bvb. nu 2 maanden (de rest achteraf) kunnen betalen, zonder dat daar gevolgen aan vast hangen? Wij zijn immers nog steeds niet in staat om alle rekeningen te betalen.
Bedankt voor de reacties!
Nele,
als je met dit verhaal afkomt bij een bank, zullen ze grote ogen trekken. Immers, als het over een werkongeval (=arbeidsongeval) gaat, wordt er een loon van 90% betaalt. Dat zou toch voldoende moeten zijn om mits een kleine besparing op andere onkosten niet achter t estaan met de leningen of, indien de besparingen onmogelijk zijn, max 1 maand achter te staan (zelfs bij een jaarloon van 40000 euro is het gederfde loon per maand ziekte in principe slechts 333,33 euro BRUTO (veel minder netto)). Ziektekosten worden in principe allemaal vergoed door de werkgever.
Tenzij het arbeidsongeval tijdelijk niet aanvaard werd (en je nog geen terugbetaling kreeg) of definitief niet aanvaard werd (waardoor je enkel op mutualiteit viel), zal je dus een beter verhaal moeten geven met alle financiële details. Zoniet riskeer je héél veel problemen te hebben, zeker als je nog niet wist dat je 3 maand niet betaald had (dat valt toch op?)