loonbeslag - nog lening mogelijk in de toekomst?

Fons54
Topic Starter

loonbeslag - nog lening mogelijk in de toekomst?

#1 , 15 nov 2015 09:27

Als ik voor een paar maanden loonbeslag zal hebben wegens achterstallige alimentatie, zal dit een probleem zijn om in de toekomst een lening aan te gaan? Bestaat er een lijst mtb loonbeslag zoals de 'zwarte lijst' van de nationale bank?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 nov 2015 10:09

Ik denk niet dat een loonbeslag voor alimentatie op de zwarte lijst komt, op de lijst van NBB staat alle consumenten kredieten, en alimentatie is bij mijn weten nog geen krediet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fons54
Topic Starter

#3 , 15 nov 2015 10:13

en het wordt nergens geregistreerd? als ik volgend jaar voor een autolening ga, zal ik niet geconfronteerd worden met het feit dat ik loonbeslag had?

Reclame

denlowie

#4 , 15 nov 2015 10:45

Dit is daarom geen zekerheid dat je daarom een lening zou kunnen krijgen, de banken hanteren nog andere zaken dan het raadplegen van de NBB.
Loonbeslag staat wel geregistreerd bij de beslag rechter(rechtbank eerste aanleg) en kan door de banken geraadpleegd worden, zoals ook door de deurwaarders.

basejumper

#5 , 15 nov 2015 11:47

Loonbeslag ingevolge alimentatie wordt niet genoteerd bij NBB. Bank zal wel nakijken of je terugbetalingscapaciteit toereikend is. Ze vraagt daarvoor meestal de drie laatste loonfiches op, waarop loonbeslag wel vermeld staat. En indien u loonbeslag heeft omdat alimentatie niet betaald werd stelt zich de vraag waarom u een krediet wel zou kunnen terugbetalen terwijl u de alimentatie blijkbaar niet kan betalen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

denlowie

#6 , 15 nov 2015 14:38

@ basejumber
Kan een bank zien of je een beslag heeft ?

giserke

#7 , 15 nov 2015 14:51

Banken beperken zo veel mogelijk het risico dat ze hun geld niet terug zien.
Elke mogelijke bron waarbij ze U kunnen screenen gebruiken ze. Officieel of niet officieel.

Fons54
Topic Starter

#8 , 15 nov 2015 15:22

Ik zou een lening willen aangaan 2 jaar na einde loonbeslag. Kan een gdw ook de lopende alimentatie innen via loonbeslag?

denlowie

#9 , 15 nov 2015 16:41

Kan een gdw ook de lopende alimentatie innen via loonbeslag?
Meestal gaat dit via een gdw.

basejumper

#10 , 15 nov 2015 18:09

@denlowie

Banken kunnen dat niet zien. Maar bij het verstrekken van kredieten worden an de klant wel zijn lasten gevraagd, die hij geacht wordt mee te delen op straffe van nietigheid van het contract. Daarenboven vraagt elke ernstige bank de meest recente loonfiches op en op die loonfiches staat loonbeslag wel vermeld. tertio : bij loonbeslag valt het loon dikwijls terug op gestandaardiseerde grensbedragen conform de tabel voor beslagmogelijkheid. Die grensbedragen doen ook een belletje rinkelen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus

#11 , 15 nov 2015 18:33

Opletten bij alimentatie zijn er bij mijn weten geen grensbedragen.

En ja vonnissen zijn ook openbaar en reeds gezegd vonnissen beslagrechter zijn ook raadpleegbaar.

Xenophon

#12 , 16 nov 2015 08:04

Neen, bij alimentatie is er inderdaad geen grensbedrag; in theorie kan het volledige loon beslagen worden. Maar deurwaarders doen dit *normailiter* niet, omwille van het simpele feit dat mensen die gaan werken maar niets meer overhebben in problemen komen en stoppen met werken of een verdwijntruc trachten uit te halen en dat komt de uiteindelijke delging van de schuld niet ten goede en veroorzaakt enkel extra werk en kosten. Het is beter het beslag tot een realistisch maar draaglijk niveau te beperken. Wat soms wél wordt gedaan is als 'shock' effect één keer het volledige loon beslaan, gewoon om te tonen aan hardleerse schuldenaars wat er kan gebeuren als de zaken echt hard gespeeld worden. Meestal volgt daarna snel een afbetalingsplan.

Voor de lopende bedragen van alimentatie: niets belet u om die maand per maand correct over te schrijven naar de begunstigde met vermelding 'alimentatie maand x' erbij.

Trouwens: er is één zaak die TS zedig verzwijgt in deze en ook de andere vraag: hij kan op gelijk welk ogenblik contact nemen met zijn ex en/of de deurwaarder om een realistisch afbetalingsplan op te stellen en zodioende loonbeslag te vermijden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Fons54
Topic Starter

#13 , 16 nov 2015 18:52

Bedankt voor de antwoorden.

Xënophon, met mijn ex valt niet te praten. Waarom zou ik haar een groot bedrag betalen terwijl xe overeengekomen zijn dat we met een schone lei gingen beginnen? Ze dreigt nu met gdw. Stuurt die gdw eerst een brief of...?

Xenophon

#14 , 16 nov 2015 19:03

Om de simpele reden dat u dat niet met haar kón overeenkomen voor die alimentatie, dat heb ik reeds uitgelegd. Stuur haar een aangetekend schrijven waarin u verwijst naar uw onderhands akkoord -weliswaar met m.i. zeer twijfelachtige geldigheid- en haar uitnodigt om, gelet op haar veranderde opinie, akkoord te gaan met een afbetalingsplan dat u voorstelt (een realistisch plan, geen plan à la 20 Euro per maand gedurende 20 jaar....) of u de gegevens van haar advocaat of deurwaarder te bezorgen zodat u met deze een afspraak kan maken. Betaal de lopende alimentatie stipt en zorg dat u dat kan bewijzen. Blijf niet inert zitten want dan gaat het verkeerd aflopen.

Als ze dat alles negeert en toch doorzet om haar rechten uit te oefenen op een manier die u onnodig schade berokkent dan hebt u tenminste enige munitie.

A propos: u spreekt hier over een lening: als de bank meewil zou het wellicht geen slecht idee zijn om er 1 aan te gaan teneinde die alimentatieschuld te delgen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Fons54
Topic Starter

#15 , 20 nov 2015 15:36

Ik kreeg ondertussen de GDW over de vloer. Mijn ex vordert dus de achterstallige alimentatie, maar de bedragen kloppen helemaal niet en ik kan dit bewijzen. Maar ik moest maar bij de beslagrechter verzet aantekenen. Gaan ze nu mijn loon inhouden voor bedragen die ik zelfs niet schuldig ben??

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”