Pagina 1 van 1

Kennisgeving overdracht schuld

Geplaatst: 10 nov 2018 12:33
door themojo
Hallo,

Wij kregen laatst een brief thuis van Intrum, waarbij er werd beweerd dat er een onbetaalde factuur van BASE overgedragen werd naar hen. Dit blijkt een factuur te zijn van oktober 2014...! De oorspronkelijke schuld bedroeg 47,81€ en nu dat Intrum de schuld heeft overgenomen moeten wij opeens 112,21€ betalen (60€ schadebeding)!

Wij zijn al jaren geen klant meer van BASE en wij hebben nooit meer een herinnering/aanmaning/ingebrekestelling van hen gehad. Wij zijn ervan overtuigd dat er iets niet klopt.

De brief werd niet aangetekend naar ons verstuurd. Het onderwerp van de brief luid "Kennisgeving van overdracht schuldvordering". Datum overdracht: 31/07/2018.

Wij hebben hen een mail gestuurd met de vraag of zij een bewijs kunnen sturen van de schuld. Ze stuurden ons duplicata van de facturen van BASE (47,81€). Deze facturen hebben wij echter nooit ontvangen en daarnaast hebben wij ook nooit een aanmaning of iets dergelijks van hen ontvangen. Wij weigeren dus het bijkomende schadebeding van 60€ te betalen. Intrum heeft ons het volgende geantwoord:

"Wij bevestigen u goede ontvangst van uw schrijven.

Bij het uitblijven van de facturen, heeft u zelf de verantwoordelijkheid om dit te melden of na te vragen.
Om uw dossier verder te onderzoeken hebben wij een kopie van deze melding via aangetekend schrijven, per fax of per mail nodig. Enkel dit document, kunnen wij aanvaarden als een geldig bewijs.

Zoniet blijven de kosten, conform de algemene voorwaarden, te betalen.

Indien u ons niet kan voorleggen, verwachten wij uw betaling binnen de 10 dagen op ons rekeningnummer BE68...."

Wat kunnen wij hiertegen doen? Hopelijk kan iemand hiermee helpen. Alvast bedankt voor jullie advies!

Re: Kennisgeving overdracht schuld

Geplaatst: 10 nov 2018 12:45
door Thomas Morus
2 mogelijkheden:

- ofwel hebt u die factuur betaald en dan stuurt u hen het bewijs van betaling
- ofwel hebt u niet betaald en dan betaald u vooralsnog want het is nog niet verjaard ( 5 jaar)

"Wij zijn al jaren geen klant meer van BASE"
Indien geen klant op datum van factuur dan vraagt u hun bewijs van tegengestelde.

Re: Kennisgeving overdracht schuld

Geplaatst: 10 nov 2018 15:34
door themojo
Bedankt voor het antwoord.

Moeten wij ook het schadebeding betalen? Zelfs als ze ons nooit een aanmaning hebben verstuurd?

Bovendien loopt die factuur tot 9 nov 2014 terwijl wij al waren overgestapt naar een andere provider van 6 nov 2014.

Re: Kennisgeving overdracht schuld

Geplaatst: 10 nov 2018 16:20
door scorpioen
Als u die factuur, noch een aanmaning, ooit ontvangen hebt, moet u die schadevergoeding niet betalen.

Re: Kennisgeving overdracht schuld

Geplaatst: 10 nov 2018 17:05
door themojo
Bedankt Scorpioen, dat dacht ik dus ook. Maar moeten zij het dan bewijzen dat ze mij een factuur en aanmaning opgestuurd hebben?

Ze beweren het volgende: "Bij het uitblijven van de facturen, heeft u zelf de verantwoordelijkheid om dit te melden of na te vragen.
Om uw dossier verder te onderzoeken hebben wij een kopie van deze melding via aangetekend schrijven, per fax of per mail nodig. Enkel dit document, kunnen wij aanvaarden als een geldig bewijs."

Klopt dit?

Wij zijn bovendien 6 november 2014 overgestapt naar Telenet. Hun factuur loopt blijkbaar tot 9 nov 2014.

Re: Kennisgeving overdracht schuld

Geplaatst: 10 nov 2018 19:53
door mava105
Mogelijks was het hun slotfactuur. Die konden ze pas opmaken nadat je was overgestapt.
9 november 20014 was een zondag? Maakten ze op die dag facturen op bij Base? Heb jij een kopie van die factuur? Kloppen de telefoonnummers die erop vermeld zijn?

Re: Kennisgeving overdracht schuld

Geplaatst: 10 nov 2018 20:01
door scorpioen
"Bij het uitblijven van de facturen, heeft u zelf de verantwoordelijkheid om dit te melden of na te vragen."
Staat dit in hun algemene voorwaarden?

Re: Kennisgeving overdracht schuld

Geplaatst: 11 nov 2018 10:43
door themojo
Bedankt Mava105 en scorpioen.

Er zijn 2 facturen:
- opgesteld op 13/10, facturatieperiode 10/09 tot 9/10 (€45,82)
- opgesteld op 13/11, facturatieperiode 10/10 tot 9/11 (€1,99)

Wij zijn echter 6 nov overgestapt naar Telenet.
"Bij het uitblijven van de facturen, heeft u zelf de verantwoordelijkheid om dit te melden of na te vragen."
Staat dit in hun algemene voorwaarden?
In welke algemene voorwaarden zou dat moeten staan? Die van intrum of van base? En gaat het dan om de algemene voorwaarden die nu gelden of die toendertijd geldden?

Re: Kennisgeving overdracht schuld

Geplaatst: 11 nov 2018 10:56
door denlowie
Die 60€ schadevergoeding staat duidelijk in hun voorwaarden van BASE, en dat zij zonder toestemming dit mogen overgeven aan een derde !
Base is nu ook telenet !!

Re: Kennisgeving overdracht schuld

Geplaatst: 12 nov 2018 22:35
door themojo
Dus ik moet de schadevergoeding uiteindelijk gewoon betalen? Zij moeten mij niet bewijzen dat ze de aanmaning en factuur verstuurd hadden?

Re: Kennisgeving overdracht schuld

Geplaatst: 13 nov 2018 09:23
door scorpioen
Betaal gewoon de hoofdsom van de facturen en vraag aan Intrum waarop zij zich steunen om te zeggen dat u zelf achter de facturen moet vragen.

Re: Kennisgeving overdracht schuld

Geplaatst: 13 nov 2018 10:13
door denlowie
Dus ik moet de schadevergoeding uiteindelijk gewoon betalen? Zij moeten mij niet bewijzen dat ze de aanmaning en factuur verstuurd hadden?

Een aanmaning is niet verplicht te versturen.

De facturen worden met de gewone post verstuurt, en ja daar kan het wel eens fout gaan de laatste jaren, zij kunnen dit niet bewijzen dat dit verstuurt is, dit gebeurt automatisch dit versturen, maar zij kunnen wel bewijzen dat je niet betaald heeft voor deze periode, dan is het aan u om te bewijzen dat je wel betaald heeft.

Re: Kennisgeving overdracht schuld

Geplaatst: 14 nov 2018 02:20
door themojo
Bedankt allemaal.