lening aan familie leden

aroner
Topic Starter

lening aan familie leden

#1 , 06 apr 2014 19:00

Dit is niet voor mij maar een vraagje ivm mijn moeder.

Mijn moeder heeft in 2010 aan mijn beide zussen een lening gegeven.
Aan zus A 12000 euro en zus B een 18000 euro.
Voor beide heeft ze nu wel een papier opgemaakt met het bedrag dat geleent is en ook wat ze moesten betalen.
Het maandelijks bedrag moest minimum 50 euro per maand zijn en voor zover ik wist betaalde ze dit.
Nu zei men moeder dat de ene soms niet betaalde voor paar maanden en dan pas nog maar eens 50 euro.

Voor zover ik weet hebben beide apart nog maar 2000 euro betaald.

Wat zijn men moeder haar manieren om dit geld terug te eisen?

Zussen mogen content zijn dat ze een groot bedrag mogen lenen zonder interesten en dat dit mag afbetaald worden aan een laag bedrag.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 08 apr 2014 08:21

“Art. 1902. De lener is gehouden de geleende zaken in dezelfde hoeveelheid en hoedanigheid en op de overeengekomen tijd terug te geven...Art. 1904. Indien de lener de geleende zaken of de waarde ervan niet op de overeengekomen tijd teruggeeft, is hij daarvan interest verschuldigd te rekenen van de dag van de aanmaning.”(Burgerlijk Wetboek).

Maan de leners aan het achterstallige onverwijld te betalen. Doen zij dit niet,dagvaard hen dan daartoe en doe het vonnis uitvoeren door gerechtsdeurwaarder.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”