Faktuur begrafenis

kv036
Topic Starter

Faktuur begrafenis

#1 , 27 aug 2009 12:40

Kan mijn broer een begrafenis regelen en dan maar de helft betalen en aan de begrafenisondernemer de andere helft aan mij laten faktureren?
Betreft begrafenis vader , aangezien ik reeds 7 jaar geen enkele vorm van contact meer gehad heb met familie was ik hiervan ook niet op de hoogte (tot dag voor begrafenis aangetekende brief).Ik heb dan ook geen enkele inspraak gehad of besliisingen kunnen nemen aangaande kosten.
Ik weet dat ik er niet vantussen kan om mijn deel te betalen doch wat met alle extra's. Kan ik begrafenisondernemer vragen wat de prijs is voor standaard en daarop mijn delen baseren ?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 aug 2009 19:19

gezien u geen contract heb gesloten met de begrafenisondernemer stelt u die aangetekend in kennis dat u deze factuur niet aanvaard.
Edoch
Hebt u de erfenis verworpen : zoniet doen (of niet) via de griffie van de rechtbank 1ste aanleg waar uw vader woonde.

Normaal kan het wel zijn dat u wel mee de kosten van een begrafenis moet betalen --(onderhoudsverplichting) maar dan zal de rekening ( of niet) via de geeigende kanalen bij u toekomen.
rechtbank aanvaardt ook een langdurige scheiding ( geen contacten) meer.
Het is uw broer die al de 'erfgenamen' moet aanschrijven om de kosten mede te betalen. Het is niet de taak van de begrafenisondernemer.

Als er een nalatenschap te verdelen is zal er een notaris zijn aangesteld - doe daar navraag naar - bij geen naletenschap te verdelen zal de vrederechter bevoegd zijn.

kv036
Topic Starter

#3 , 27 aug 2009 20:02

Bedankt voor die info,

Erfenis is inderdaad geweigerd.
Ik heb 2 copy's gekregen , 1 met faktuur en in verklaring van de begrafenisondernemer waarop staat helft betaald door broer 1 andere helft te betalen door nummer 2 (ik dus) Deze zijn me toegestuurd door mijn broer , negeer ik die gewoon ?

Reclame

chrisd

#4 , 27 aug 2009 21:40

Althans in Nederland komt de begrafenis ten laste van de boedel, net als de notariskosten.
Kreeg zelf rechtstreeks een nota van de notaris en later aangetekend een aanmaning met het dreigement het te laten vóórkomen; heb aangetekend verwezen naar de executeur met vermelding van het betreffende wetsartikel: nooit meer iets op gehoord.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 aug 2009 11:19

Wat heeft de rest van de familie(erfgenaam- erfgenamen) gedaan?
indien niet verworpen voor kosten voor de erfenis.
Indien verworpen --- naar de (vrede)rechter.
Zpals reeds gezegd. Begrafenisondernemer / broer met AS in kennis dat u hebt verworpen

kv036
Topic Starter

#6 , 29 sep 2009 12:22

Iemand een idee hoelang het duurt voordat dit voor de vrederechter komt ?

chrisd

#7 , 29 sep 2009 13:01

Wat heeft de rest van de familie(erfgenaam- erfgenamen) gedaan?
Eén zus vertelde mij te hebben betaald; van de anderen weet ik het niet; geen kontakt meer met familie.
Iemand een idee hoelang het duurt voordat dit voor de vrederechter komt ?
Althans in mijn eigen geval (1997) kwam er geen rechter aan te pas: de notaris heeft zijn overige centen van de executeur, zijn opdrachtgever of hij heeft ze laten zitten.

kv036
Topic Starter

#8 , 30 sep 2009 13:02

Vandaag oproeping vrederechtbank gekregen , nu is de vraag moet ik daar persoonlijk aanwezig zijn of mag ik mijn verdediging schriftelijk voeren , m.a.w. mag ik mijn versie van de feiten aan de vrederechter per brief laten weten.

Alvast bedankt voor de info

chrisd

#9 , 30 sep 2009 15:24

Vandaag oproeping vrederechtbank gekregen.
Door wie is die oproeping geschreven? en wordt er b.v. gevraagd naar verweer of om persoonlijk te verschijnen??

kv036
Topic Starter

#10 , 01 okt 2009 07:44

Ben er intussen al uit , moet persoonlijk aanwezig zijn.

chrisd

#11 , 01 okt 2009 09:27

Ben er intussen al uit , moet persoonlijk aanwezig zijn.
Klopt, de bedoeling is immers, dat er afspraken worden gemaakt; dat gaat in persoon.

Ben trouwens benieuwd naar de afloop.

kv036
Topic Starter

#12 , 01 okt 2009 10:13

Censuur :D Weet nooit wie leest.

chrisd

#13 , 01 okt 2009 11:33

Zou zelf b.v. bij drie begrafenisondernemers aanbiedingen vragen voor een begrafenis naar je eigen idee en die meenemen naar de zitting, etc.

kv036
Topic Starter

#14 , 14 okt 2009 13:11

Vandaag naar de vrederechter geweest. Binnengekomen en direct de levieten gelezen dat ik verplicht was de helft te betalen etc ...
Nadien beetje uitleg kunnen doen en nu blijkt dat er toch nog wel iets achtergehouden is , spaarboekje , auto , inboedel , verzekering van werk etc.
Tegenpartij heeft nu tot 18 NOV om hiervan bewijzen voor te leggen , daarna zal er berekening gemaakt worden wie wat betaald.

Vervolg op 18 Nov dus.

Terug naar “Andere”