Pagina 1 van 1

boete via Nederlandse diensten React

Geplaatst: 23 sep 2020 21:47
door dres
beste

via wish koop ik af en toe materialen.
ik kocht al vaker refurbished toestellen maar op 15/8 kocht ik een bose box, met verzending voor 31.95 €, levering binnen de 5 dagen,
een koopje dus en vermoedelijk vanuit de EU gezien de snelle levertermijn. Ik kon het moeilijk geloven, maar kocht alsnog, gezien ik vaker bij wish bestelde. op 19/8 had ik prijs: 'ontbrekende factuur' kreeg ik melding van de douane.
Blijkt dat het dus effectief om een namaak gaat, ik ontving een brief van de douane tot vernietiging. Geen discussie: ik ging onmiddellijk akkoord,
dus het vermoeden heeft gewonnen.

Op 22/9 ontvang ik een brief van react Nederland met de vraag afstand te doen (had dit al bevestigd aan de douane), een minnelijke schikking van 95 € te betalen en schriftelijk te bevestigen waar ik gekocht heb enz

Ik begrijp dit wel, maar waarom doet de douane dit niet, in dezelfde brief zoals zij hebben gestuurd.
is dit wettelijk of is dit net zoals incassobureau?
Moet ik betalen? Of betaal ik een eerste schijf van 5 €?

alvast bedankt

Re: boete via Nederlandse diensten React

Geplaatst: 23 sep 2020 22:02
door LeenW
Er zijn twee zaken hier:

1) De strafrechtelijke zaak, het misdrijf die u pleegt, afgehandeld via douane (blijkbaar zonder boete?)
2) De burgerlijke zaak, voor de schade die u het merk hebt berokkend, vertegenwoordigd door de NL firma. Dit is een voorstel dat u kunt nemen of laten, maar ze zullen dan verder vervolgen en dat kan u meer kosten.

Re: boete via Nederlandse diensten React

Geplaatst: 23 sep 2020 22:23
door dres
dank u, dus best aanvaarden stelt u voor?
douane legde geen boete op, Nederlandse firma rekent wel kosten aan voor vernietiging en compensatie van het merk: 95 € samen

Re: boete via Nederlandse diensten React

Geplaatst: 24 sep 2020 11:51
door Franciscus
Dat is de burgerlijke kant van de zaak.
Zij gaan ook achter de website waar u het gekocht hebt en deze zullen vermoed ik 'iets' meer mogen betalen.

Re: boete via Nederlandse diensten React

Geplaatst: 24 sep 2020 12:47
door Thomas Morus
Heeft TS geen consumentenrechten/-bescherming?
Ik vind het erover dat consumenten hier moeten voor opdraaien. Akkoord dat streng wordt opgetreden voor handelaars, die zijn verondersteld professioneel te werk te gaan, maar de consument?????
Ik voel dit aan als een mogelijk hiaat in de wetgeving.

Wat kunnen de specialisten consumentenwetgeving hierover zeggen?
Dit is toch (deels) afwenteling aansprakelijkheid op de zwakke partij (meer en meer een vies trekje van de huidige kille maatschappij)?

Re: boete via Nederlandse diensten React

Geplaatst: 24 sep 2020 13:20
door Sirkii
Wish: ver ver ver wegblijven van namaak. Eigen schuld grote bult. k Heb ook al op Wish gekocht maar NOOIT namaak. Wel chinese merken, Betaal dus maar.

Re: boete via Nederlandse diensten React

Geplaatst: 24 sep 2020 13:53
door LeenW
Heeft TS geen consumentenrechten/-bescherming?
Ik vind het erover dat consumenten hier moeten voor opdraaien. Akkoord dat streng wordt opgetreden voor handelaars, die zijn verondersteld professioneel te werk te gaan, maar de consument?????
Ik voel dit aan als een mogelijk hiaat in de wetgeving.

Wat kunnen de specialisten consumentenwetgeving hierover zeggen?
Dit is toch (deels) afwenteling aansprakelijkheid op de zwakke partij (meer en meer een vies trekje van de huidige kille maatschappij)?
Om een voorbeeld te geven: Als een nieuw paar Gucci's 1000 euro kost en je vindt ze op een "exotische" website voor 200 euro, moet je toch weten dat het niet klopt? Als je dan besluit deze toch te kopen, ben je toch ook schuldig aan handel namaak?

Voor handelaars zijn er uiteraard nog veel hogere boetes.

Re: boete via Nederlandse diensten React

Geplaatst: 24 sep 2020 14:30
door dres
dat is het juist: ik koop regelmatig op wish, meestal geen merken of t is eens iets refurbished, wat logisch is, aan een lagere prijs.
Deze keer vind ik de prijs laag, maar verzendkosten hoog, maar levering binnen 14d, dus niet via China, dus dacht ik dat dit echt een koopje was. Ok, misschien had ik verder moeten denken dan mijn neus lang is, maar gezien mijn goede ervaringen met Wish, dacht ik dat alles wel pluis was, maar kijk....