tv winkel - telefonische aankopen
Geplaatst: 30 mei 2022 14:17
Mijn 86 jarige moeder, die beginnende dementia heeft, doet voor honderden € telefonische aankopen via de TV winkel. Die worden opgestuurd, en mijn zus moet ze dan de factuur betalen. Ze gaat verhuizen naar een service flat, en we willen vermijden dat ze dit blijft doen. Dit is financieel uiteraard niet haalbaar. Ze heeft geen diagnose van dementia... (mijn zus wil niet echt). Bij Telenet zeggen ze dat we het TV kanaal kunnen blokkeren via ouderlijk toezicht instelling met een pincode. Maar als ze dat ziet zal ze weer over betutteling beginnen. Verder heb ik ook angst dat nu ze in het centrum zal wonen, en te voet naar de winkels kan gaan, ze allerlei dure aankopen zal doen. Zo is ze bv al bij een opticien binnengegaan dat ze een nieuwe bril nodig had, en het beste wou. Dat was dus een bril van €1600... Mijn moeder is altijd een zuinige vrouw geweest!!! Wat kunnen wij doen om haar te beschermen, zonder haar officieel dement te verklaren? Er wordt duidelijk van haar geprofiteerd. Kunnen wij bv de telefonsiche aankopen zonder betaling terugsturen? De firmas van bv voedselsupplementen weigeren haar van de post lijst te halen, want ze koopt uiteraard. Kunnen wij via de bank limiteren hoeveel geld ze kan uitgeven? Graag advies hoe dit aan te pakken, zonder haar razend kwaad te maken. Ze is echt een moeilijk mens bovenop de beginnende dementia.