Verschil tusssen een alg. bankvolmacht en lastgeving

Creatief
Topic Starter

Verschil tusssen een alg. bankvolmacht en lastgeving

#1 , 19 sep 2011 15:18

Een algemene bankvolmacht is dat hetzelfde als een lastgeving?
Indien niet, wat maakt dan het verschil tussen beiden?
Dank bij voorbaat voor jullie antwoord.
Creatief

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vaoke

#2 , 21 sep 2011 18:08

Creatief, dit kan men ongetwijfeld NIET uitleggen met enkele woorden; op grond van m'n waarnemingen ben ik geneigd te zeggen dat "een bankvolmacht" in de eerste plaats werd ontwikkeld door de banken met het oog op de maximale vrijwaring van hun eigen onzorgvuldigheden... omdat men indirect ook wel eens verwijst naar het "Algemeen Reglement der Verrichtingen"... daartegenover is een "lastgeving" voor bancair gebruik (qua opmaak) ook een "authentiek of een onderhands karakter" bezitten en is het inhoudelijk "eerder beperkt qua opdracht"; van een typische "bankvolmacht" opgemaakt met gebruik van bancair papier met bijbehorende opdrukken... kan, men dat niet zeggen!!!
Dat gezegd zijnde, U weet zo ongeveer waarmee ik met bezig ben... om die reden pleeg ik dan nog ALTIJD veel te googlen en te surfen en daarbij ben ik toevallig uitgekomen op de volgende website... waar Professor M. Storme van de R.U.G. o.a. het begrip "lastgeving" uitvoerig uitlegt.
http://webh01.ua.ac.be/storme/ZCR-lastgeving.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Naar mijn oordeel, is er geen verschil tussen een "bankvolmacht" en een "lastgeving", t.t.z. met een "bankvolmacht" (als ze uitgaat van deze of gene bank) worden de "rechten en de plichten" van de "lastgever en de lasthebber" eerder klantonvriendelijk voorgesteld met als enige bedoeling "bancaire imago - en materiële schade" (als het even kan) maximaal te voorkomen!!!

Creatief
Topic Starter

#3 , 21 sep 2011 21:09

Bedankt, Voake. Deze link had ik al gevonden, maar ik had er nog een betere gevonden, die ik ondertussen gedownload heb.
De twee begrippen zijn nauw aan elkaar verbonden, maar toch moet er een degelijk onderscheid gemaakt worden. ... naar mijn mening.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”