Geblokkeerde rekening owv dochter wonend in canada.

vnl
Topic Starter

Geblokkeerde rekening owv dochter wonend in canada.

#1 , 23 mei 2012 12:11

Na het overlijden van vader zijn de bank-rekeningen geblokkeerd. moeder + 4 kinderen zijn erfgenaam.
één kind wil niet tekenen (woont in canada) waardoor de rekeningen geblokkeerd zijn. Dit is nu al 2.5jaar.
Hoe lang kan dit geblokkeerd blijven en wat kan men hieraan doen om deze te deblokkeren zonder de handtekening van de dochter uit canada.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mei 2012 12:51

Rechtbank misschien?

j.demoor

#3 , 25 mei 2012 08:45

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd...”(Burgerlijk Wetboek).

‘716.Deze bepaling(=art.1240bis,§1 B.W.) voorziet niet in een gefractioneerde betaling aan iedere erfgenaam ten belope van zijn aandeel(257 Deze aandelen moeten zelfs niet worden vermeld in de akte of het attest van erfopvolging).De schuldenaar betaalt ingevolge een opdracht die van allen uitgaat...’(DEKKERS-CASMAN,Handboek Burgerlijk Recht,IV, Antwerpen Intersentia 2010,p.482-483).

‘één kind wil niet tekenen (woont in canada) waardoor de rekeningen geblokkeerd zijn’

Deze blokkering kan in dat geval enkel opgeheven worden door toepassing van voornoemd art.815.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

vnl
Topic Starter

#4 , 25 mei 2012 12:25

Hoe pak je dat dan aan om dat art 815 uit te laten voeren ?

Kingfisher

#5 , 29 mei 2012 09:44

Via een uitspraak van de rechter, met de uitspraak (uitvoerende titel) naar de bank gaan, de rekening zal gedeblokkeerd worden, het deel dat aan de dochter uit Canada behoort zal bij de bank blijven.

vnl
Topic Starter

#6 , 30 mei 2012 15:16

dan moet je een advocaat ed hebben ? of kan dat zonder.
kost weer geld en dan is het de moeite niet ?

wanton

#7 , 30 mei 2012 17:58

Deze toestand , één overlevende ouder die volle eigendom én vruchtgebruik heeft plus kinderen die elk een deel blote eigendom bezitten , is GEEN onverdeeldheid. Art 815 kan dus niet toegepast worden. En ik denk ook niet dat een verkoop of zo de bedoeling is van de familie. Ik heb evenwel geen oplossing.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Bank & Beurs”