Frauduleuze overschrijving bij verkoop moto

Leemanske
Topic Starter

Frauduleuze overschrijving bij verkoop moto

#1 , 24 sep 2012 18:03

Ik verkoop een moto op internet. ik krijg op 21/09/2012 een telefoon van iemand die hem wou kopen. Deze wou mijn moto kopen voor 10.000 euro en eventueel betalen via overschrijving. Hij had een ING rekening en ikzelf had dit niet. Mijn werkgever had wel een privé rekening bij ING. Deze ging akkoord dat het geld daarop gestord ging worden zodat we onmiddellijk konden controleren of het geld gestort was. Op zaterdag 22/09/2012 controleren we de rekening en het geld was gestord. Dus ik heb die persoon laten weten dat het geld op de rekening stond en dat hij mijn moto mocht komen ophalen. Deze is hij komen ophalen om 22/09/2012 om 21u30. Op 24/09/2012 krijgt mijn werkgever telefoon dat er een frauduleuze overschrijving zou gebeurd zijn. Mijn werkgever had het geld ondertussen al overgeschreven naar mijn rekening bij een andere bank. De 10.000 euro is nog steeds niet op mijn rekening gekomen. Volgens ING zou deze betaling geblokkeerd zijn. Het geld is overgeschreven van een andere persoon zijn rekening naar mijn werkgever zijn rekening. Ik heb ondertussen die rekeninghouder aan de lijn gehad en deze heeft mij verteld dat de oplichters professioneel te werk gingen. Deze hebben hem mails gestuurd met de officiële hoofdding om informatie te weten te komen en ook verschillende keren opgebeld. De rekeninghouder heeft hier op ingegaan. Dus de fraudeurs hebben mijn moto betaald met zijn rekeningnummer waarvan hij niks vanaf weet.
Dus nu blokkeert de ING bank de overschrijving van mijn werkgever naar mijn persoonlijke rekening.
Kan de bank dit zomaar doen ? Ik heb mijn moto uiteindelijk verkocht ter goeder trouw aangezien het geld op mijn rekening stond.
Kunnen ze dit geld zomaar terug vorderen ? Aangezien de rekeninghouder onbewust heeft meegewerkt met de fraudeurs.
Wie is er hier voor verantwoordelijk? Kan ik mijn geld houden of niet ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 sep 2012 18:07

U zal dat geld nooit krijgen. De storting is ook ten gevolge van een oplichting.
U zal klacht moeten indienen tegen de koper.
Ik hoop dat u zijn gegevens heeft.
Tip als de koper het voertuig in België inschrijft kan u via uw nummerplaat/chassisnummer bij politie navraag doen.
Trouwens ik zou daar ook aangifte doen van oplichting van uw moto kwestie om deze gesignaleerd te krijgen.
(Bemoeilijkt de legitieme verkoop)

Leemanske
Topic Starter

#3 , 24 sep 2012 20:13

De moto is ondertussen al opgegeven als gestolen.
De kopers zijn de wagen komen halen met Nederlandse nummerplaat.
De kans dat hij nog in België ingeschreven zal worden, is vrij klein volgens mij

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”