staatsobligatie 2011

Marijkealleen
Topic Starter

staatsobligatie 2011

#1 , 21 sep 2012 13:25

Op 4/12/2012 kocht ik wat staatsobligaties aan 4% met een looptijd van 5 jaar. Nu krijg ik telefoon van mijn bank om eens te komen praten, want ze kunnen die voordeliger beleggen tegen 2% ?????? Ik stuurde een mail: wat met de 4% dan ? Ze zouden het wel uitleggen tijdens de afspraak. Heeft er iemand een idee wat er loos is met die staatsobligaties of is mijn bank aan het flippen ? Ik vraag me nu af of ik me zorgen moet maken natuurlijk.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 21 sep 2012 13:39

U moet zich geen zorgen maken, er is niets mis met die staatsobligatie. Uw bank flipt daarentegen niet.
Gezien de koers waaraan deze staatsobligatie noteert kan het interessant zijn om bijvoorbeeld te verkopen met winst en de opbrengst te herbeleggen in bijvoorbeeld een termijnrekening van 4 jaar die netto 2.5% a 3% opbrengt. De opbrengst (meerwaarde staatsobligatie + intresten termijnrekeningen) zou hoger kunnen zijn dan 5 keer uw oorspronkelijke coupon van 4% laten uitbetalen.
De dikke adder waar U voor moet oppassen is dat uw bank U waarschijnlijk niet tot bij hen roept om U een termijnrekening te verkopen, maar U eerder zullen pushen naar een product waar de bank goed aan verdient (instapkosten, beheerskosten, ...) en waarvan de kans nagenoeg zeker is dat U er op het einde van de rit geen profijt aan zal gedaan hebben.

Marijkealleen
Topic Starter

#3 , 21 sep 2012 14:21

Lightning, bedankt voor de uitleg, nu stap ik toch een beetje beter voorbereid mijn bankkantoor binnen :-)

Reclame

Lightning

#4 , 21 sep 2012 14:27

Ik benadruk nogmaals de dikke adder (zelfs niet in het gras). Teken niet zomaar in op het eerste het beste product dat ze je voorschotelen. Neem alle info en brochures mee naar huis om na te lezen en beslis later.

Marijkealleen
Topic Starter

#5 , 21 sep 2012 15:31

Is genoteerd. Op 4 oktober heb ik een afspraak, zal het vervolg ook meedelen + hetgeen me voorgeschoteld werd. En inderdaad : 'k neem alles mee naar huis.

Marijkealleen
Topic Starter

#6 , 05 okt 2012 09:12

Ik krijg vandaag het voorstel nog eens doorgemaild, gisteren een gesprek gehad : staatsbon noteert momenteel 110,70%, voorstel gekregen die te verkopen, en idd. te herbeleggen in een bankproduct. Uitstapkost was wel 0,59%, herbeleggingskost 1,25% :-) Ik denk dat ik het er maar bij ga laten. Mijn voorstel naar een termijnrekening over te schakelen werd stilletjes onder de mat geschoven.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 okt 2012 10:40

De bank probeert enkel en alleen zelf meer centen te verdienen, mogelijks zelf op uw kap. Daarom proberen ze de staatsbom om te zetten naar een produkt van de eigen bank waar ze zelf meer op verdienen.

Creatief

#8 , 05 okt 2012 13:36

Marijkealleen
Je moet één ding goed onthouden: "banken zijn handelaars in geld!" Ik noem ze echte dxxxxx.

Marijkealleen
Topic Starter

#9 , 05 okt 2012 15:38

Ja, ik kreeg de mededeling dat 'zo goed als' alle klanten al overgeschakeld waren, en de strategie van de bank gevolgd hadden, daarmee dat hun 'beste' product momenteel uitverkocht was, maar dat kwam 'misschien' nog wel terug de volgende weken, momenteel was het 'tweede-beste' nog wel beschikbaar en dat was ook GOED !. Maar ik (Lightning zijn wijze raad in acht nemend) vroeg om een berekening te doen naar wat het voordeel zou zijn als ik op een termijnrekening zou overschakelen ipv te herbeleggen . Die berekening heb ik niet gekregen hoor. Ze vroeg toen hoe het met de kinderen was, zei dat als ze het vandaag nog kon ingeven, het morgenvroeg al ok zou zijn, en dat ik haar ook morgenvroeg (vanmorgen dus) kon bellen.... Voila, we hebben weer een heleboel bijgeleerd ! Alles blijft zoals het is :-) Bedankt iedereen !

Boregard

#10 , 05 okt 2012 16:40

De banken voeren nog andere toeren uit.
Een gehandicazpte jonge werd gevraagd een formulier te tekenen waarop ongeveer onderstaande staat:

<<<Het profiel is: DYNAMISCH !!!!! in kleine lettertjes geprint.(gehandicapte jongen geen noties van centen)
<<<Tijdens het gesprek werd een product fiche overgemaakt (NEEN)
<<Hij verklaarde vroeger te kennen gegeven dat hij het beleggingstype kent 5tarara)
<<De klant neemt de volledige verantwoordelijkheid op zich.....
<<De klant verklaart kennis genomen te hebben van het algemeen reglement....

Dit zijn in het kort wat men vraagt te ondertekenen.

Ter info; ik vertegenwoordigde die jongeman.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Vandebos

#11 , 05 okt 2012 16:56

Heb nog geen uitnodiging of telefoontje van bank gehad.

Misschien dat het in mijn fiche laten vermelden van "cliënt meldt dat hij bij volgend telefoontje over investering die hem na controle niet het beloofde voordeel oplevert zijn gehele portefeuille en die van familie afsluit." daar voor iets tussenzit...

Marijkealleen
Topic Starter

#12 , 05 okt 2012 17:14

@Boregard : dat is gewoon misdadig ! Vertrouwensrelatie met mijn bankier noemen ze dat dan...
@Vandebos : die vind ik geweldig ! Hahaha !

Boregard

#13 , 06 okt 2012 19:33

Ben van plan niet te laten tekenen en er "iets" op te zetten dat de verantwoordelijkheid opnieuw bij hen legt.
Als de banken bv denken dat ze opnieuw hun slachtoffers "Brol" kunnen aansmeren moeten wij ons niet laten doen en hiertegen reageren.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Terug naar “Bank & Beurs”