Beste lezers,
allereerst zal ik even mezelf voorstellen. Mijn naam is dus Marcel en ik ben een 30+er. Woonachtig in Lanaken en heb een vriendin en een jonge dochter van 10 maanden. Ik heb mij geregistreerd omdat ik een vraag heb welke jullie vast en zeker kunnen beantwoorden.
Binnen de familie wil iemand een eigen bedrijf starten en heeft hier geld voor nodig. Helaas lukt het niet om geld te lenen bij de bank waarna ik heb voorgesteld het geld te lenen voor hen. Ik weet dat er veel risico's hangen aan geld lenen binnen de familie maar:
1. ik wil heel graag helpen
2. ik kan de lening makkelijk dragen.
In ruil hiervoor, de mogelijkheid van het starten van een bedrijf, willen ze me een bepaalde periode een percentage van de winst uitkeren. Bijvoorbeeld 2% van de winst de eerste 3 jaar. Dit is slechts een voorbeeld maar mijn vraag is nu, is het toegestaan geld dat ik geleend heb aan iemand in de familie te geven?
Verder, wat moeten we op papier zetten om latere problemen te voorkomen en hoe kunnen we op papier zetten dat ik jaarlijks het nog te bespreken percentage ontvang?
In elk geval bedankt voor het lezen en hopend op een antwoord,
Marcel