Geld lenen voor derden

marcel_mtr
Topic Starter

Geld lenen voor derden

#1 , 16 jun 2012 18:00

Beste lezers,

allereerst zal ik even mezelf voorstellen. Mijn naam is dus Marcel en ik ben een 30+er. Woonachtig in Lanaken en heb een vriendin en een jonge dochter van 10 maanden. Ik heb mij geregistreerd omdat ik een vraag heb welke jullie vast en zeker kunnen beantwoorden.

Binnen de familie wil iemand een eigen bedrijf starten en heeft hier geld voor nodig. Helaas lukt het niet om geld te lenen bij de bank waarna ik heb voorgesteld het geld te lenen voor hen. Ik weet dat er veel risico's hangen aan geld lenen binnen de familie maar:

1. ik wil heel graag helpen
2. ik kan de lening makkelijk dragen.

In ruil hiervoor, de mogelijkheid van het starten van een bedrijf, willen ze me een bepaalde periode een percentage van de winst uitkeren. Bijvoorbeeld 2% van de winst de eerste 3 jaar. Dit is slechts een voorbeeld maar mijn vraag is nu, is het toegestaan geld dat ik geleend heb aan iemand in de familie te geven?

Verder, wat moeten we op papier zetten om latere problemen te voorkomen en hoe kunnen we op papier zetten dat ik jaarlijks het nog te bespreken percentage ontvang?

In elk geval bedankt voor het lezen en hopend op een antwoord,
Marcel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 17 jun 2012 20:10

Beste

Bekijk de mogelijkheid voor win-win leningen

Wie als vriend, kennis of familielid een Winwinlening toekent aan een bedrijf, krijgt een jaarlijkse belastingkorting van 2,5 % op het geleende bedrag. Het gaat om een achtergestelde lening tot maximaal 100.000 euro. Zij moet acht jaar lopen. Als u niet kunt terugbetalen, krijgt uw vriend, kennis of familielid 30 % van het verschuldigde bedrag terug via een eenmalige belastingvermindering.

zie site http://www.pmv.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

j.demoor

#3 , 18 jun 2012 10:35

“Art.1892.Verbruiklening is een contract waarbij de ene partij een zekere hoeveelheid zaken die door het gebruik teniet gaan, aan de andere partij afgeeft, onder verplichting voor deze om aan de eerstgenoemde evenzoveel van gelijke soort en hoedanigheid terug te geven.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Het is toegestaan geld dat u geleend hebt aan iemand van de familie te geven tenzij tussen u en uw uitlener anders overeengekomen werd. Lees dus aandachtig uw overeenkomst.

“Art.1325.Onderhandse akten die wederkerige overeenkomsten bevatten, zijn slechts geldig voor zover zij opgemaakt zijn in zoveel originelen als er partijen zijn die een onderscheiden belang hebben. Eén origineel is voldoende voor allen die hetzelfde belang hebben. In elk origineel moet vermeld worden hoeveel originelen zijn opgemaakt. Echter kan het ontbreken van de vermelding dat de originelen in tweevoud, drievoud enz., zijn opgemaakt niet ingeroepen worden door hem die zijnerzijds de overeenkomst heeft uitgevoerd, welke in de akte is vervat.Art.1326.Een onderhands biljet of een onderhandse belofte waarbij een enkele partij zich tegenover de andere verbindt om haar een geldsom of een waardeerbare zaak te betalen, moet geheel geschreven zijn met de hand van de ondertekenaar; of tenminste moet deze, benevens zijn handtekening, met de hand een goed voor of een goedgekeurd voor geschreven hebben, waarbij de som of de hoeveelheid van de zaak voluit in letters is uitgedrukt. Uitgezonderd ingeval de akte uitgaat van kooplieden, ambachtslieden, landbouwers, wijngaardeniers, dagloners of dienstboden.”(Burgerlijk Wetboek).

In die akte vermeldt u tevens de terugbetalingstermijn en dat u jaarlijks het nog te bespreken percentage ontvangt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Kingfisher

#4 , 02 okt 2012 11:57

By the way: geen enkele, maar werkelijk geen enkele opstartende serieuze zaak maakt winst de eerste drie jaar. Het is al mooi als je break-even draait.
En voor hierop gereageerd wordt: er is een verschil tussen kasstroom, omzet en winst.

Wel is het zo dat de meeste starters rekenen op de drie F'en: Friends, Family and Fools. Tot welke categorie behoort u? Pas op, ik pleit zeker niet tot het investeren in een starter, je kan nooit weten. Maar ga er wel van uit dat er een reele kans bestaat dat de investering verdwijnt. Dus als er ook maar de minste twijfel bestaat dat je in de problemen kan komen als dat geld niet terugbetaald wordt: just don't.

Vandebos

#5 , 02 okt 2012 12:01

Het zou interessanter zijn dat u de som leent tegen een percentage van de aandelen in het bedrijf.

dako

#6 , 08 okt 2012 12:23

Mss wil TS helemaal geen aandeelhouder worden, of wenst de oprichter enige aandeelhouder te zijn/blijven.

Heeft de "vriend" geld nodig om werkelijk op te richten, of kan hij de oprichting zelf betalen, maar weet hij dat hij xxx€ werkkapitaal nodig heeft na de oprichting, en heeft hij/de bank dit niet?

Indien voor de oprichting:volgens mij perfect mogelijk dat jij hem dit geld prive leent (=tussen 2 prive personen), wat hij ermee doet moet hij dan zelf weten, en je hebt niets te maken met de zaak. Je kan hem dan ook persoonlijk aanspreken om je geld terug te krijgen. Maak een goed contract op, best met vaste %, aflossingstermijnen,...

Indien werkkapitaal kan je hetzelfde doen, maar dan met de firma. Let wel op, moest de firma failliet gaan kan je enkel daar je geld recupereren(als er nog moest zijn...)

Afspraken om vb x % van de winst te nemen zou ik niet doen, maar eerde opteren voor een vast %
-Eerste jaren zal de winst nog af te wachten zijn (zoals gezegd)
-Wat als oprichter "zotte" kosten doet om de winst te drukken? Vb dure luxewagen voor hem op de zaak ipv het kleine stadsautotje wat eerst gezegd was... Deze extra kosten kunnen de (mogelijke) winst al fel doen dalen...
-wat doe je als er de eerste 3 jaren helemal geen winst is? Jij betaald vb 1000€ intresten op jou lening, maar deze worden niet terugbetaald/vergoed bij geen winst??? Je hebt dan 1000€ verlies... Ook als je niet moet gaan lenen zit je met een verlies van intresten op jou spaargeld als er niets tegenover staat...
-jij mag toch ook vergoed worden voor het risico dat je loopt bij zo'n leningen...

In ieder geval, het zou niet de eerste keer zijn dat zo'n leningen tussen familie/vrienden/... voor ruzies zorgen, dus spreek vooraf goed duidelijk alle voorwaarden af en hou jullie hier strikt aan. Zorg ook voor een waterdichtte overeenkomst, en laat jullie hier indien nodig mee bijstaan

Terug naar “Bank & Beurs”