Fiscaal voordeel bij hypotheek naakte eigendom

Dieter85
Topic Starter

Fiscaal voordeel bij hypotheek naakte eigendom

#1 , 08 okt 2014 18:19

Beste,

Graag had ik jullie mening gehoord over volgende casus:

Wij zijn een jong gehuwd koppel met 1 kind ten laste. Gehuwd in gemeenschap van goederen wat contractueel is vastgelegd.
Wij bezitten een appartement in volle eigendom. Het vruchtgebruik van het appartement zouden we verkopen aan de ouders van mijn echtgenote om kapitaal te verwerven voor de aankoop van een nieuwe gezinswoning. We blijven dus eigenaar van de naakte eigendom.

Wat betreft de hypotheek moeten we niet meer lenen dan we reeds geleend hadden voor ons appartement in 2009. Dit houdt in dat het mogelijk zou zijn om de hypotheek die destijds gevestigd werd op het appartement te behouden voor het afsluiten van de nieuwe lening. Dit is op zich geen probleem voor de bank. De oude lening (die nog 5 jaar loopt) zouden we vroegtijdig afkorten.

Mijn vraag hierbij is dat indien een hypotheek van 120000 euro herbenut wordt op het appartement, dat in naakte eigendom van ons is en een verkoopswaarde heeft van om en bij de 300000 euro en we geen hypotheek nemen op onze nieuwe woning, is dan deze lening fiscaal voordelig?
Met andere woorden: kan ik beroep doen op de fiscale aftrek gedurende de looptijd van mijn nieuwe lening als de hypotheek niet gevestigd is op het pand dat we als gezin bewonen?

De woonbonus zal ziezo niet voor ons zijn omdat het niet gaat om de enige woning, daarvan zijn we ons bewust.

Met vriendelijke groeten,

Dieter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 09 okt 2014 18:18

Ik ga in de loop van 2011 een hypothecaire lening aan die de aankoop van mijn in België gelegen tweede woning financiert. Ik kan geen aanspraak maken op de aftrek voor enige en eigen woning. Voor welke fiscale voordelen komen de bestedingen van mijn lening wel in aanmerking?

In dit geval kunnen de bestedingen van de door u gesloten hypothecaire lening in aanmerking komen voor
De interestaftrek:

De door u betaalde of gedragen interesten komen in aanmerking voor de interestaftrek indien de schuld specifiek is aangegaan om

uw eigen woning te verkrijgen of te behouden (de aftrek is mogelijk indien uw inkomen wordt vrijgesteld)
onroerende goederen, waarvan u het inkomen als een onroerend inkomen moet aangeven, te verkrijgen of te behouden.

De belastingvermindering voor interesten van leningen ter financiering van energiebesparende uitgaven ("Groene leningen"):

De interesten van een vanaf 1 januari 2009 (en tot en met 31 december 2011) gesloten lening waarvoor u recht hebt op een door de Staat toegekende interestbonificatie en die uitsluitend bestemd is voor het financieren van energiebesparende uitgaven kunnen in voorkomend geval ook in aanmerking komen voor de belastingvermindering voor interesten van leningen ter financiering van energiebesparende uitgaven ("groene leningen").

Raadpleeg hiervoor het onderdeel "Groene leningen".

De interesten die u voor die belastingvermindering in aanmerking neemt, mogen niet worden vermeld als beroepskosten of interestaftrek.
De kapitaalaflossingen:

De kapitaalaflossingen van uw lening komen in aanmerking voor de belastingvermindering voor het langetermijnsparen indien aan de volgende voorwaarden is voldaan:

de lening is gewaarborgd door een hypothecaire inschrijving
de lening is aangegaan om een in een lidstaat van de Europese Economische Ruimte (vanaf aangiftejaar 2007 - inkomsten 2006) gelegen woning, andere dan de enige, eigen woning
te bouwen, te verwerven of te verbouwen
de lening is aangegaan bij een instelling die in de Europese Economische Ruimte (zie hoofdstuk I, nr. 3) is gevestigd
de hypothecaire lening heeft een looptijd van ten minste 10 jaar

De betalingen die recht geven op de belastingvermindering langetermijnsparen komen slechts voor de vermindering in aanmerking in de mate dat zij betrekking hebben op de eerste schijf van 70.700 euro (voor de leningen die in het jaar 2011 worden gesloten).

De kapitaalaflossingen van een hypothecaire lening kunnen slechts in aanmerking komen voor een belastingvermindering wanneer de belastingplichtige beschikt over de noodzakelijke fiscale attesten die door de kredietverstrekker worden uitgereikt.

Voor het inkomstenjaar waarin u de eerste keer een belastingvermindering voor kapitaalaflossingen vraagt, is het aangewezen het door de kredietverstrekker uitgereikte basisattest bij uw aangifte te voegen.

Daarnaast is het aangewezen het door de kredietinstelling uitgereikte jaarlijks betalingsattest bij uw aangifte te voegen.

Op basis van deze gegevens kan niet echt advies gegeven worden;

Hoeveel heeft u destijds geleend, Was dit volledig hypothecair ingedekt of deels hypotheek/deels mandaat.

Indien u rechten op het onroerend goed hetwelke gehypothekeerd wordt verkoopt, zal de bank de opbrengst van die verkoop altijd aanwenden tot terugbetaling van de uitstaande schuld.
Gesteld dat u met de bank hierover een akkoord heeft zal de bank dit bedrag inhouden en vrijgeven bij aankoop van de nieuwe woning.
Indien dat laatste gebeurt blijft de oude lening dus gewoon lopen met de eraan verbonden voorwaarden, rente en looptijd.
Indien het voorschot wordt terugbetaald kan we de kredietopening (hypotheek) behouden blijven. desgewenst kan een omloopherneming gebeuren binnen bestaande kredietopening om de aankoop nieuwe woning te financieren In dat geval zullen de ouders mee moeten optreden als hypothecair borg gezien zij mede-eigenaar zijn.

Fiscale aftrek is mogelijk (zie hieronder) maar inderdaad niet voor enige, eigen woning.

zie site min financiën

http://minfin.fgov.be/portail2/nl/theme ... new.htm#D8" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ga een hypothecaire lening aan voor het verwerven van mijn eigen woning. Op 31 december van het jaar waarin ik de lening sluit, ben ik echter nog eigenaar van een andere woning die ik op dat moment te koop heb aangeboden.

Indien u op 31 december van het jaar waarin u de hypothecaire lening sluit de woning waarvan u reeds eigenaar was op de vastgoedmarkt te koop heeft aangeboden, vormt deze eigendom geen belemmering voor het toekennen van de aftrek voor enige en eigen woning.

De aftrek voor enige en eigen woning is echter niet meer van toepassing vanaf het jaar volgend op het jaar waarin het leningcontract is gesloten, indien de woning op 31 december van dat jaar niet daadwerkelijk is verkocht.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”