tak 21

probleemke
Topic Starter

tak 21

#1 , 08 jan 2009 11:02

er was gisteren op tv sprake van tak 23, waarbij deze niet meer in aanmerking komt voor" omzeilen "(bevoorrechten) bij erfenis. Ook al bestaat er een testament waarbij men de begunstigde v d polis 21 wenst een groter deel v d erfenis toe te kennen.
mijn vraag is : is dat enkel geldig voor tak 23 en niet voor tak 21 !! maw : kan men nog steeds een tak 21 opstarten voor een begunstigde ( en dus deels ten nadele van andere kinderen - zijnde de stiefkinderen) ? én in het testament aanduiden dat het polisnr van tak 21 enkel toekomt aan die bepaalde begunstigde alleen .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 jan 2009 11:16

Het arrest van 26 juni 2008 van het Grondwettelijk Hof is van toepassing voor zowel tak 21 als Tak 23 -verzekeringsproducten.
De regels van inbreng en inkorting zijn dus geldend.
Deze verzekeringsproducten worden gelijkgeschakeld met een spaarproduct omdat de betaalde premie niet in verhouding staat met de vermogenstoestand van de verzekeringsnemer noch met het uiteindelijk resultaat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

probleemke
Topic Starter

#3 , 08 jan 2009 11:21

kan je dit wat duidelijker stellen aub. Waarom staat de premie niet in verhouding tot 't spaarresultaat.
En wat met de lopende tak 21's.
Hoe los je dit probleem dan op.

dank voor je reactie

Reclame

wanton

#4 , 08 jan 2009 13:33

Het arrest van het Grondwettelijk hof was een uitspraak in één specifiek geval , dat aanhangig gemaakt was door de rechtbank van Gent. Gevolg is wel dat iedere reservataire erfgenaam , die aldus 'onterfd' wordt een beroep kan doen op deze uitspraak. Het geldt voor alle tak-21 producten , bestaande en toekomstige.
Deze verzekeringen zijn door het Hof -terecht- gezien als spaarproducten , omdat men een vrij hoge premie moet betalen die een gewone rente geeft van 3 à 4 %. Een echte levensverzekering kan nog wel dienstig zijn om iemand te bevoordelen. Maar daar betaalt men gewoonlijk periodieke premies , waarbij de verzekering zelfs dient uitbetaald te worden bij slechts één betaalde premie.
Bij tak-21 en tak-23 wordt het 'gespaarde' bedrag plus rente uitbetaald. Het begrip verzekering , in de juridische betekenis , is hier niet geldig. Het heeft in de meeste gevallen niets te maken met 'overlijdensdekking'.
U gaat er dus best van uit dat alle tak-21 verzekeringen vallen onder het arrest. Deze gelden vallen dus in de reserve , waar alle betrokken erfgenamen aan delen. Ik zie geen oplossing voor dit probleem.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Bank & Beurs”