#4 , 08 jan 2009 13:33
Het arrest van het Grondwettelijk hof was een uitspraak in één specifiek geval , dat aanhangig gemaakt was door de rechtbank van Gent. Gevolg is wel dat iedere reservataire erfgenaam , die aldus 'onterfd' wordt een beroep kan doen op deze uitspraak. Het geldt voor alle tak-21 producten , bestaande en toekomstige.
Deze verzekeringen zijn door het Hof -terecht- gezien als spaarproducten , omdat men een vrij hoge premie moet betalen die een gewone rente geeft van 3 à 4 %. Een echte levensverzekering kan nog wel dienstig zijn om iemand te bevoordelen. Maar daar betaalt men gewoonlijk periodieke premies , waarbij de verzekering zelfs dient uitbetaald te worden bij slechts één betaalde premie.
Bij tak-21 en tak-23 wordt het 'gespaarde' bedrag plus rente uitbetaald. Het begrip verzekering , in de juridische betekenis , is hier niet geldig. Het heeft in de meeste gevallen niets te maken met 'overlijdensdekking'.
U gaat er dus best van uit dat alle tak-21 verzekeringen vallen onder het arrest. Deze gelden vallen dus in de reserve , waar alle betrokken erfgenamen aan delen. Ik zie geen oplossing voor dit probleem.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon