geblokkeerde rekening

Penelope_girl
Topic Starter

geblokkeerde rekening

#1 , 28 mar 2009 14:11

Ik heb juist een vraagje, vorig jaar had ik een lening aangevraagd voor een auto, ik heb die auto ondertussen terug verkocht en ben van plan om een andere in de plaats te kopen. Omdat m'n verzekering bij dezelfde bank zit heb ik gezegd dat de ene auto verkocht is. Ik wist niet dat als je die auto verkocht dat die lening eerst in 1 keer betaald moest worden. Die bankbediende wist dat ook niet want was bij haar geweest op maandag en pas donderdag te horen gekregen dat het zo was. Voor die auto heb ik een cheque ontvangen, vorige week vrijdag heb ik die binnen gebracht. Nu een week later zou die cheque nog niet gedekt zijn terwijl dat de verkoper beweert dat de cheque dezelfde dag nog van de rekening is gegaan. Ze hebben wel de cheque op m'n rekening gezet door middel van voorlopig krediet ofzo. Sinds donderdag hebben ze ook zonder mij te verwittigen mijn rekening dus geblokkeerd. Mogen ze dat zomaar doen is mijn vraag.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 mar 2009 14:22

Bij betwisting van grote bedragen heeft de bank het discretionair recht om de rekeningen die bij de transactie gemoeid zijn gedurende de loop van hun onderzoek te blokkeren. Wel is het zo dat ze u bij persoonlijk bezoek aan de bank voldoende dienen te laten afhalen om in uw dagdagelijkse benodigdheden te laten voorzien en om terugkerende facturen zoals telefoon, water, gas en stroom te betalen.

Het feit dat banken tegenwoordig supernerveus zijn wanneer het leningen betreft en het feit dat de autolening niet correct werd afgesloten zullen hier wellicht een grote rol bij gespeeld hebben.

basejumper

#3 , 28 mar 2009 15:06

Beste,

Mijns inziens heeft dit enkel en alleen te maken met het feit dat de cheque zeer waarschijnlijk niet gedekt was.
Indien u een cheque ontvangt zal de bank dit bedrag ofwel direct crediteren op uw rekening onder voorbehoud van inning, ofwel pas crediteren na inning.
Indien blijkt dat de cheque niet gedekt is, zal de bank dit bedrag inderdaad terug debiteren van uw rekening. En als daardoor uw rekening negatief staat wordt die inderdaad geblokkeerd. een bank heeft geen verplichting krediet te verlenen. Dat de verkoper zegt dat de cheque van zijn rekening gehaald is, lijkt me logisch. ik heb nog geen enkele oplichter of slechte betaler horen vertellen dat hij ongedekte cheques uitgeschreven heeft.
Eén tip : bel even naar de bank van de verkoper en vraag gewoon "ik heb hier een cheque van X voor bedrag Y, kan u me meedelen of hier provisie voor is?" kans is groot dat u een negatief antwoord krijgt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Penelope_girl
Topic Starter

#4 , 28 mar 2009 15:38

Beste,

Mijns inziens heeft dit enkel en alleen te maken met het feit dat de cheque zeer waarschijnlijk niet gedekt was.
Indien u een cheque ontvangt zal de bank dit bedrag ofwel direct crediteren op uw rekening onder voorbehoud van inning, ofwel pas crediteren na inning.
Indien blijkt dat de cheque niet gedekt is, zal de bank dit bedrag inderdaad terug debiteren van uw rekening. En als daardoor uw rekening negatief staat wordt die inderdaad geblokkeerd. een bank heeft geen verplichting krediet te verlenen. Dat de verkoper zegt dat de cheque van zijn rekening gehaald is, lijkt me logisch. ik heb nog geen enkele oplichter of slechte betaler horen vertellen dat hij ongedekte cheques uitgeschreven heeft.
Eén tip : bel even naar de bank van de verkoper en vraag gewoon "ik heb hier een cheque van X voor bedrag Y, kan u me meedelen of hier provisie voor is?" kans is groot dat u een negatief antwoord krijgt.
Ik heb een bewijsje gekregen van die garage dat de cheque de dag zelf dat ik hem binnen heb gebracht er nog afgehaald is geweest. Ze hebben het bedrag ook niet van mijn rekening gehaald.
De bank heeft die cheque met een voorlopig credit op mijn rekening gezet. Ik kon het geld eraf halen, geen enkel probleem. En dan een week later blokkeren ze mijn rekening terwijl het geld gewoon nog op men rekening staat.
Een cheque duurt normaal ook maar 5 dagen. De maandag zeiden ze tegen mij, donderdag of vrijdag weten ze het zeker of de cheque in orde was. Vandaag zeiden ze dat ze nog altijd niet weten of de cheque in orde is of niet. Het geld staat nog steeds op m'n rekening, maar m'n rekening is geblokkeerd. Zonder waarschuwing.

basejumper

#5 , 28 mar 2009 18:07

Penelope,

Dan zie ik het probleem niet. Over welke bank spreek je ?(waar jij klant bent)
Normaliter kunnen ze die blokkering met wat gode wil toch opheffen, zeker als je een bewijs van de garagist kreeg dat de cheque effectief gedebiteerd is?
Alvast een weinig commerciêle instelling.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Penelope_girl
Topic Starter

#6 , 30 mar 2009 17:45

Penelope,

Dan zie ik het probleem niet. Over welke bank spreek je ?(waar jij klant bent)
Normaliter kunnen ze die blokkering met wat gode wil toch opheffen, zeker als je een bewijs van de garagist kreeg dat de cheque effectief gedebiteerd is?
Alvast een weinig commerciêle instelling.
Vanaf donderdag hebben ze mijn rekening geblokkeerd met als rede dat de cheque mss ongedekt was. Vandaag in de voormiddag heb ik dus het bewijsje binnen gebract van betalling en vanmiddag bellen ze mij met de mededeling dat de cheque geïnt is maar dat m'n rekening geblokkeerd blijft tot die lening volledig betaald is.
Ze hebben hem geblokkeerd zogezegd omdat ik geen herfinanciering wou nemen. Wat ik nooit gezegd heb. Vind dit nogal schandalig, zonder waarschuwing een rekening blokkeren en dan nog niet direct de reden hiervan door sturen.
Zo wordt m'n verzekering niet betaald en heb ik geen geld om te tanken, te eten. De bank is KBC.

Terug naar “Bank & Beurs”