Beste,
Mijns inziens heeft dit enkel en alleen te maken met het feit dat de cheque zeer waarschijnlijk niet gedekt was.
Indien u een cheque ontvangt zal de bank dit bedrag ofwel direct crediteren op uw rekening onder voorbehoud van inning, ofwel pas crediteren na inning.
Indien blijkt dat de cheque niet gedekt is, zal de bank dit bedrag inderdaad terug debiteren van uw rekening. En als daardoor uw rekening negatief staat wordt die inderdaad geblokkeerd. een bank heeft geen verplichting krediet te verlenen. Dat de verkoper zegt dat de cheque van zijn rekening gehaald is, lijkt me logisch. ik heb nog geen enkele oplichter of slechte betaler horen vertellen dat hij ongedekte cheques uitgeschreven heeft.
Eén tip : bel even naar de bank van de verkoper en vraag gewoon "ik heb hier een cheque van X voor bedrag Y, kan u me meedelen of hier provisie voor is?" kans is groot dat u een negatief antwoord krijgt.
Ik heb een bewijsje gekregen van die garage dat de cheque de dag zelf dat ik hem binnen heb gebracht er nog afgehaald is geweest. Ze hebben het bedrag ook niet van mijn rekening gehaald.
De bank heeft die cheque met een voorlopig credit op mijn rekening gezet. Ik kon het geld eraf halen, geen enkel probleem. En dan een week later blokkeren ze mijn rekening terwijl het geld gewoon nog op men rekening staat.
Een cheque duurt normaal ook maar 5 dagen. De maandag zeiden ze tegen mij, donderdag of vrijdag weten ze het zeker of de cheque in orde was. Vandaag zeiden ze dat ze nog altijd niet weten of de cheque in orde is of niet. Het geld staat nog steeds op m'n rekening, maar m'n rekening is geblokkeerd. Zonder waarschuwing.