gemeenschappelijke rekening

rias
Topic Starter

gemeenschappelijke rekening

#1 , 11 feb 2011 09:52

A en B zijn feitelijk samenwonenden (geen contract) en hebben een gemeenschappelijke rekening ; op deze rekening wordt een bedrag gestort dat geheel afkomstig is van de verkoop van een huis van A ; indien A sterft en er moet geërfd worden , wordt dat bedrag dan beschouwd als eigen middelen van A of gemeenschaps- goederen (omdat het op een gemeenschappelijke rekening stond) . Maw is er een verschil m.o.o. erfenis dat het bedrag op een spaarrekening (op naam van A) zou gestort geweest zijn ofwel dat het bedrag op een gemeenschappelijke rek.is gestort geweest?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 feb 2011 11:33

Beste Rias ,

het is moelijk om daar een allesomvattend antwoord op te geven. Soms zal en Registratie het als 'eigen van A' beschouwen , soms als gemeenschappelijk. Door het op een gemeenschappelijke rekening te zetten , kan de indruk ontstaan dat A de facto een schenking wil doen aan B , die dan mede-eigenaar wordt. Voor geld is daar geen notariële akte voor nodig en na 3 jaar geen successierechten. Dit principe wordt gewoonlijk wel aanvaard als er gezamenlijke kindren zijn. Minder als de eigenaar , A dus , wel kinderen heeft en B niet. Andere elementen kunnen zijn : was het huis geërfd door A. In dit geval zal de Registratie het beschouwen als zijnde van A , door wedersamenstelling van het eigen vermogen.
Indien gewenst wordt dat het geld gemeenschappelijk is , wordt best een schenkingsakte opgemaakt tussen A en B.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis

#3 , 11 feb 2011 15:36

rias, waarom zet A zijn/haar eigen geld niet gewoon op een eigen rekening? Dan is de oorsprong van het geld gewoon duidelijk.
Heel vreemd vind ik dat...
Mensen die niet huwen en bewust feitelijk samenwonen. Maar wel het bezit van de ene integraal op een gemeenschappelijke rekening zetten.
Wat is daar de zin/bedoeling van? En dan nog een zo'n gigantisch bedrag.
Dat is gewoon om problemen vragen.

Reclame

siesken

#4 , 12 feb 2011 13:29

A en B zijn feitelijk samenwonenden (geen contract) en hebben een gemeenschappelijke rekening ; op deze rekening wordt een bedrag gestort dat geheel afkomstig is van de verkoop van een huis van A ; indien A sterft en er moet geërfd worden , wordt dat bedrag dan beschouwd als eigen middelen van A of gemeenschaps- goederen (omdat het op een gemeenschappelijke rekening stond) . Maw is er een verschil m.o.o. erfenis dat het bedrag op een spaarrekening (op naam van A) zou gestort geweest zijn ofwel dat het bedrag op een gemeenschappelijke rek.is gestort geweest?
Ik vind een gemeenschappelijke rekening voor samen wonenden zeker een slecht idee.

Terug naar “Bank & Beurs”