Enkele jaren geleden kocht ik effecten, de aankoopborderels zijn nog steeds in mijn bezit. De obligaties werden materieel geleverd en ik bewaar ze bij de bank in een kluis die ik reeds huurde om juwelen ed in op te bergen.
Ik weet dat tegen einde 2012 alle effecten op rekening moeten staan en ik zal dan ook tijdig het nodige doen.
Nu reeds op rekening plaatsen zou enkel twee jaar vermijdbare bewaarkosten met zich meebrengen.
Maar de bank belt me om de haverklap om me te overhalen de effecten nu onmiddellijk op rekening te plaatsen.
Ik weigerde steeds, verwijzend naar de einddatum. Toen ik gisteren in de bank was werd ik "overvallen" door een "financieel consulent" (of was het een platvloerse verkoper???) die beweerde dat ik me verdacht maak door mijn effecten vooralsnog in materiële vorm aan te houden en me blootstel aan de inquisitie van de fiscus. Toen ik hem erop wees dat op rekening plaatsen me bewaarloon zou kosten (het zijn effecten die NIET zijn uitgegeven door die bank) zei hij dat ik ze maar moest verkopen en inschrijven op een uitgifte van de bank zelf!!!!
Waarom zou ik me zorgen moeten maken? De effecten zijn NIET met zwart geld aangekocht, ik heb de borderels nog, enz...totaal niets te verbergen. Nadat de banken zich in de vorige jaren al als "bad citizens" hebben gedragen zouden ze naar mijn mening toch wel enkele toontjes lager moeten zingen en zeker niet hun clienteel met ongevraagde en ongewenste "raad" tormenteren.