afsluiten spaarrekening

furax187
Topic Starter

afsluiten spaarrekening

#1 , 04 mei 2012 19:19

Beste mensen,

Wel mijn oma is klant bij verschillende banken. Vandaag willen we haar spaarrekening bij de post opzeggen. Maar het gaat blijkbaar niet omdat mijn oma is vrijgesteld van handtekenen. Dit naar aanleiding van een beroerte waardoor haar rechterarm ( die arm waarmee ze schrijft ) verlamd is. Ook op haar identiteitskaart staat er dus "vrijgesteld".

De bankier vertelde me dat indien mijn oma haar geld wil afhalen en haar rekening wil afsluiten, dat dit enkel gaat via gerechterlijke weg. Hij zei dat er een "bewindvoerder" moet aangesteld worden en dat die persoon dan haar rekening kan afsluiten omdat zij niet een handtekening kan plaatsen. Ook een volmachthebber zou die rekening niet kunnen afsluiten. Wat mij dikke onzin lijkt.
Ik ben naar een bankier gegaan van een andere bank waar mijn oma klant is en die persoon vertelde me dat een "bewindvoerder" enkel van toepassing is als de persoon mentaal gehandicapt is. Wat dus bij mijn oma niet het geval is.

Weet iemand hier het fijne van? Klopt het dat je een bewindvoerder moet aanstellen indien een persoon vrijgesteld is van een handtekening te plaatsen? Of is dit gewoon onzin? En weet iemand wat ik kan doen dan?

Mvg,

furax187

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 05 mei 2012 19:04

Beste,

Kan ze dan niet voor 1 keer tekenen met haar linkerhand?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Creatief

#3 , 06 mei 2012 16:18

Beste,

Kan ze dan niet voor 1 keer tekenen met haar linkerhand?
Was ik ook al aan het denken! Het beste wat je kan doen is, je oma meenemen naar de bank en het document linkshandig laten ondertekenen. Indien zijzelf zich op de bank aanmeldt, dan moet dat wel lukken!

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”