Beste,
Ik heb een juridische vraag. Ik heb als Nederlander in 2000 tot 2001 in België gewoond en in Nederland gewerkt. In januari 2001 heb ik bij de KBC Bank een lening afgesloten voor een auto.
Helaas kon in halverwege het zelfde jaar niet meer voldoen aan de betalingsverplichtingen, waardoor ik een achterstand heb opgelopen. nov 2001 ben ik wegens problemen in de gezinds zweer naar Nederland verhuist en heb sinds dien geen correspondentie meer ontvangen van de KBC Bank. Nu, sep 2012 ben ik benaderd door een Nederlandse gerechts deurwaarde. Deze heeft de opdracht gekregen om via een andere Nederlands bedrijf de schuld uit 2001 die ik nog heb bij de KBC bank te innen. Uit de opgevraagde stukken blijkt dat de KBC bank via een andere Nederlands partij, mij op 15 maart 2005 heeft gedaagd voor de rechter te verschijnen in deze zaak. De stukken waren op mijn voormalige woonadres aangeboden op 11 maart 2005 waar ik toen niet meer woonde. Ik was inmiddels al verhuist naar mijn huidige woonadres. Deze stukken heb ik nooit ontvangen. Ik heb daarom niet de mogelijkheid gehad mij te verdedigen. Nu, Ruim 7.5 jaar na die zaak wordt alsnog het openstaand bedrag opgeëist.
Ik ben geen jurist en heb niet de kennis, maar naar enig speurwerk heb ik uitgevonden dat in België de wet aangeeft dat een schuld na tien jaar niet meer opeisbaar is. Verjaring van schulden. Hoe zit dat? Is dat zo? wat zijn de voorwaarde daaraan? Of ben ik verkeerd ingelicht en klopt die wet niet?
Bron:
http://www.elfri.be/verjaren-schulden" onclick="window.open(this.href);return false;
ik ben u zeer dankbaar voor uw advies.