21% BTW op bouwgrond vanaf 1 januari 2011

porferlam
Topic Starter

21% BTW op bouwgrond vanaf 1 januari 2011

#1 , 08 dec 2010 21:54

Wij hebben ons huis verkocht met een makelaar, dit via een 'bod tot aankoop'. De makelaar behoort tot dezelfde groep als het bouwbedrijf. We werken hier met een huis-ruil formule, dwz zolang de verkaveling niet goedgekeurd is, word de compromis niet geschreven, dwz dat de verkoop van onze woning doorgaat als deze verkaveling goedgekeurd is.
De offerte voor onze nieuwbouw bij het bouwbedrijf is getekend op 8 juli 2010 en is 1 jaar geldig.

Is een 'bod tot aankoop' hetzelfde als een 'compromis'???
Moeten wij nu 21% btw betalen op bouwgrond na 1 januari 2011? => bij de federale overheid is er nog niets concreet ivm de 21% btx op bouwgrond(hiervoor gebeld)!!!
Wat als ik een compromis laten tekenen voor het einde van dit jaar en kan dit zonder goedkeuring vd verkaveling?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 dec 2010 17:05

Door een Europese richtlijn moet , wanneer een huis en de bijhorende bouwgrond samen van dezelfde verkoper gekocht worden , moet idd vanaf 1 januari 2011 21 % BTW betaald worden op de grond. Vroeger was dat , in Vlaanderen , 10 % aan registratierechten. Voor het huis was dat reeds 21 % BTW.
Dat wordt evenwel meestal opgelost door de twee onderdelen , huis en grond , door een verschillende firma te laten verhandelen. Dan betaal je nog steeds10 % registratie. Wat zegt uw makelaar eigenlijk?

Voor Vlaanderen op zich is deze beslissing nadelig. BTW-opbrengsten gaan naar de federale staat , registratierechten gaan in de kas van Vlaanderen. Daarom ook dat de registratierechten lager zijn dan in de rest van het land.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

porferlam
Topic Starter

#3 , 12 dec 2010 20:10

Ik heb de woensdag naar de federale overheid gebeld en daar mocht men nog niets konkreet over de 21% op bouwgrond zeggen, omdat er nog niets officiel is beslist.
Ik vind het dan spijtig dat er al heel veel geruchten zijn dat het wel doorgaat, terwijl nog niets beslist is bij de federale overheid.
Ik wacht voor het ogenblik op een mailke vd overheid.

Er is dus nog NIETS beslist!!!

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”