intrestaftrek (basis) - onroerende inkomsten

Hubert2725
Topic Starter

intrestaftrek (basis) - onroerende inkomsten

#1 , 11 dec 2010 13:53

Komen intresten aangegaan voor een lening die aangegaan is voor minder dan 10 jaar in aanmerking om aangegeven te worden in VAK 1146?

Het zou gaan om een onderhandse lening, met als doel het aankopen van een pand maar met een duurtijd van minder dan 10 jaar.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 dec 2010 14:45

Jawel , om intresten af te trekken , is de termijn van 10 jaar niet van toepassing.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Hubert2725
Topic Starter

#3 , 11 dec 2010 15:57

Bedankt Wanton!

Ik zou dus onderhands lenen (en later waarschijnlijk herfinancieren bij de bank) en de onderhandse leenovereenkomst laten registreren.

De lening moet bestemd zijn om het pand te kopen om de intresten te kunnen inbrengen.

Volstaat het in de onderhandse leenovereenkomst te zetten dat het doel van de lening de aankoop van het pand (adres) is?

Reclame

basejumper

#4 , 12 dec 2010 12:28

Beste,

wat bedoelje met onderhans lenen en nadien herfinancieren? Elk krediet dat tot doel heeft een onroende goed te verwerven verbouwen of behouden komt in aanmerking om gewone intrestaftrek te genieten. Alleen zal de kredietverstrekker een fiscaal attest moeten afleveren waaruit dat doel blijkt. Secundo zal er ook eejn jaarlijks attest van intrestbetaling moeten afgeleverd worden. Elke bank doet dat. Maar als u met onderhands een particuliere kredietverstrekker bedoelt wordt dit moeilijker.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Hubert2725
Topic Starter

#5 , 12 dec 2010 18:28

Inderdaad, ik bedoel particuliere kredietverschaffer.

Een bankagent heeft mij aan het lijntje gehouden om uiteindelijk een kredietvoorstel te doen dat niet in overeenstemming is met de kredietaanvraag (van 3 maand geleden), natuurlijk is het voorstel veel slechter.

Aangezien er haast bij is om de koopakte te verlijden en banken lange wachttijden hebben voor hypo kredieten, dacht ik eerst bij familie te lenen en dan pas een lening te onderhandelen. Ik wil echter niet het risico lopen dat ik hierdoor de intresten (vooral van de 2de lening) niet kan inbrengen ("gewone intrestaftrek").

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 dec 2010 19:45

en banken lange wachttijden hebben voor hypo kredieten,
Op een paar weken, hooguit 6, heb je toch een lening bij eender welke bank dacht ik. Tenzij je natuurlijk een zwak dossier hebt, geen waarborgen, en 110 % wil lenen.

Hubert2725
Topic Starter

#7 , 13 dec 2010 10:04

Op een paar weken, hooguit 6, heb je toch een lening bij eender welke bank dacht ik. Tenzij je natuurlijk een zwak dossier hebt, geen waarborgen, en 110 % wil lenen.
Neen, dit is niet juist.
Ikzelf heb 3 maand mogen wachten, om een anbod te krijgen dat niet overeenkomt met mijn aanvraag.
Nu heb ik links en rechts gebeld; als puntje bij paaltje komt zeggende dat 3 maandien niet uitzonderlijk is gezien de drukte en dat met de feestdagen ertussen je toch 2 maand moet tellen voor zeker te zijn.

En zit nu onder tijdsdruk en de bankagent speelt dit uit.

Intussen heeft een grote makelaar mij aangegeven dat als ik het particulier leen zij niet zullen herfinancieren met doel 'onroerend'.

basejumper

#8 , 14 dec 2010 10:56

Beste,

Een dossier woonkrediet raakt met een beetje goede wil rond op 4 weken.
Kan je iets meer info geven? je spreekt over een krediet < 10 jaar. Over welk bedrag van aankoop spreken we? En over welk bedrag van krediet? Bezorg me anders via mijn berichtenbox of via mail pvk1@pandora.be de gegevsn en dan kijk ik na wat haalbaar is. Wanneer moet de aankoopakte ten laatste verleden zijn? De notarsi die de verkoop doet heeft normaal de hypothecaire opzoekingen al gedaan dus daar kan el tijd gewonnen worden. je kan beter een paar weken te laat de akte laten verlijden en 14 dagen verwijlintresten betalen dan te werken via onderhandse lening en herfinanciering. Geen enkele bank zal een herfinanciering fiscaal attesteren als "onroerend" doel. Maar gezien je < 10 jaar leent val je niet onder de fiscale aftrek van hypothecaire leningen. Daarvoor moet looptijd minimaal 10 jaar zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Hubert2725
Topic Starter

#9 , 15 dec 2010 16:17

Basejumper, badankt voor de moeite, maar het probleem is alsnog opgelost geraakt. De bank heeft een ander voorstel gedaan (2.95% 10J VAST), nog steeds niet zo interessant als in de kredietaanvraag maar intussen zijn de rentevoeten zodanig gestegen dat ik nergens minder zal hebben.

Wat betreft de duur nodig om aan een krediet te raken, het verschilt sterk van bank tot bank.
Intussen weet ikd at sommigen het op 4 bankdagen kunnen, anderen geven mondeling een vage termijn (iets van een 6 weken ...) ... en in de praktijk wordt het dan 3 maand (16 maal heb ik ze aan de lijn gehad, telkens was het voor de komende dagen, maar het krediet zou zijn zoals afgesproken .... not!).

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”