Kan ik dan ergens die artikels ook daadwerkelijk lezen?toepassing art 334 PW 27/12/2004 GEWIJZIGD DOOR ART194 PW 22/12/2008
Voor zover ik begrijp gaat het om schulden inhouden met het niet teruggeven van belastingsgeld?
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;Art. 194. Artikel 334, eerste lid, van de programmawet van 27 december 2004, wordt vervangen als volgt :
« Elke som die aan een persoon moet worden teruggegeven of betaald, hetzij in het kader van de toepassing van de belastingwetten die onder de bevoegdheid van de Federale Overheidsdienst Financiën vallen of waarvan de inning en invordering door die Federale Overheidsdienst worden verzekerd, hetzij krachtens de bepalingen van het burgerlijk recht met betrekking tot de onverschuldigde betaling, kan naar keuze en zonder formaliteit door de bevoegde ambtenaar worden aangewend ter betaling van de door deze persoon verschuldigde bedragen bij toepassing van bedoelde belastingwetten of ter voldoening van de fiscale of niet-fiscale schuldvorderingen waarvan de inning en invordering, door of krachtens een bepaling met kracht van wet, door de Federale Overheidsdienst Financiën worden verzekerd. Die aanwending wordt beperkt tot het niet-betwiste gedeelte van de schuldvorderingen op deze persoon. ».
Samenvattend dus: als je schulden zou hebben, houden ze je belastingsgeld in (als je zou terugkrijgen) tot je schulden effen zijn? Leuke manier van werken.
Hoe de situatie zit: kennis van me krijgt een brief dat het belastingsgeld wordt ingehouden. Deze zou een schuld hebben van 11.000 euro en nooit wat van gehoord en ook geen lopende leningen of dergelijks. (Zou ~ 1.500 teruggetrokken hebben volgens de brief, maar wordt ingehouden) Wordt constant van het kastje naar de muur gestuurd en zou nu moeten bewijzen aan hén dat hij echt geen schulden heeft want zij kunnen niet bewijzen dat dat wel zo is.
Ik dacht dat je onschuldig was tot het tegendeel bewezen was? Toch te gek voor worden dat je nu zelf "bewijs" moet gaan zoeken dat je onschuldig bent, terwijl ze je niet eens kunnen zeggen van waar de schulden zouden komen?
Hoe zoiets aan te pakken? Kantoor vd belastingen dat de brief stuurde is al gecontacteerd, geen hulp. OCMW idem, geen hulp. (Deze persoon heeft geen geldproblemen, laat dat duidelijk zijn, maar je wordt er toch best wel moe van)