bezwaarschrift tegen onroerende voorheffing

jefke007
Topic Starter

bezwaarschrift tegen onroerende voorheffing

#1 , 22 dec 2010 10:04

Ik ken iemand die zijn huis in november 2010 ( verlijden notariele akte in november 2010 )verkocht heeft.

De huurder had de opzeg in januari 2010 gegeven : opzeg van 01-02-2010 t.e.m.30 -04-2010.
( huur werd betaald tem 30-04-2010 en huurder heeft huis half april 2010 verlaten ).

Is het normaal voldoende dat in het bezwaarschrift - dat voor 31-03-2011 - moet verstuurd worden - er een 1.bewijs van de notaris wordt bijgevoegd met de datum van verlijden notariele akte en
2. een kopie van de aangetekende opzegbrief van de huurder om voor de periode vanaf 01-05-2010 tem dag voor notariele akte de onroerende voorheffing te kunnen terugvragen?

Er zal ook in die brief vermeld worden dat het huis ongemeubeld in de gevraagde periode volledig heeft leeggestaan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 22 dec 2010 13:03

Dat bezwaarschrift zal weinig uithalen. De fiscale dienst OV rekent de belastingen aan - voor een volledig jaar- aan de eigenaar van de woning per 1 januari. Gewoonlijk verrekent de notaris , bij verkoop, de OV voor de rest van het lopende jaar.
Die kennis moet dus de onroerende voorheffing betalen voor het heel aanslagjaar 2010. Bij de akteverlijding in november kan hij 1 maand recupereren van de nieuwe eigenaar via de afrekening van de notaris. Hij gaat niets terugkrijgen van de fiscale dienst Vlaanderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jefke007
Topic Starter

#3 , 22 dec 2010 14:07

De verrekening door de notaris voor de periode van de notariele akte tot en met 31-12-2010 is wel gebeurd.

Maar in de periode vanaf 01-05-2010 tot eind november 2010 is er LEEGSTAND, waarom zou die periode van leegstand dan niet kunnnen gerecupereerd worden ?

Reclame

wanton

#4 , 22 dec 2010 20:01

Er is een leegstand geweest , gevolgd door een verkoop. Na het vertrek van de huurder is de compromis getekend in juli , denk ik. Voor een woonst is dat geen leegstand.

Ik lees in de Belastingalmanak : Er is geen vermindering van OV voor leegstand indien het betrokken onroerend goed te koop of te huur wordt aangeboden.
Toet-anch-Amon

jefke007
Topic Starter

#5 , 22 dec 2010 20:53

Half augustus is het compromis getekend : tussen datum leegstand ( geen inkomsten ) en ondertekening is méér dan de minimumtermijn van 3 maanden

De voorwaarden die op de achterkant van het formulier van de onroerende voorheffing staan zijn : proportionele vermindering
indien - niet gemeubeld, gebouwd onroerend goed
- leegstand min. 90 dagen
- geen inkomsten min. 90 dagen
-buiten de wil van de belastingplichtige

Er kan m.i. wel discussie zijn over de periode van proportionele vermindering : vanaf 01-05 t.e.m. datum ondertekeing compromis, of wat mij meer logsich lijkt, tot de datum van het verlijden van de notariële akte

wanton

#6 , 22 dec 2010 22:12

'buiten de wil van de belastingplichtige' : u hebt besloten tot een verkoop!
Als elke verkoop na compromis 4 maanden duurt tot akteverlijding , is er telkens een terechte vraag op terugbetaling wegens leegstand?? Ik dacht het niet!
Toet-anch-Amon

jefke007
Topic Starter

#7 , 26 dec 2010 20:19

Ik vrees inderdaad dat het niet zo eenvoudig gaat zijn.
Art.257,4 WIB voorziet in de mogelijkheid een kwijtschelding of een proportionele vermindering van de onroerende voorheffing te verlenen indien een niet-gemeubeld gebouw gedurende minstens 90 dagen volstrekt niet in gebruik is genomen en volstrekt geen inkomsten opgebracht heeft.
In een arrest van 27-03-1991 stelde het Hof van Beroep te Luik ( FJF 1991 ,221 ) en hetzelfde Hof 26-06-1991 , Fiscale Koerier 1991 ,461 ev ) dat het niet verplicht is GELIJKTIJDIG een woning te koop EN te huur te stellen.

Soms ziet men om die reden wel eens beiden bordjes staan. Een potentële huurder die een bordje te koop OOK ziet staan, gaat waarschijnlijk niet het risico willen nemen om toch te huren.

Zou het dan eventueel toch zinvol zijn om een bewaarschrift in te dienen ?.

gebruiker

#8 , 27 dec 2010 11:22

Er is een leegstand geweest , gevolgd door een verkoop. Na het vertrek van de huurder is de compromis getekend in juli , denk ik. Voor een woonst is dat geen leegstand.

Ik lees in de Belastingalmanak : Er is geen vermindering van OV voor leegstand indien het betrokken onroerend goed te koop of te huur wordt aangeboden.
Art. 15. WIB 1992 - § 3. De onproduktiviteit moet onvrijwillig zijn. Deze is niet voldoende bewezen wanneer de belastingplichtige zich ertoe beperkt het goed tegelijkertijd te huur en te koop aan te bieden.
Arrest nr.74/96 van 11 december 1996 (B.St. 09-01-1997, p. 410 - 417) van het Arbitragehof vernietigd dit artikel; Opheffing : 01-01-1996
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

gebruiker

#9 , 27 dec 2010 11:29

http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps/default.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Selecteer : "Veelgestelde vragen"

Mijn woning wordt al geruime tijd niet meer gebruikt. Heb ik in dat geval recht op vermindering van de onroerende voorheffing?

U komt inderdaad in aanmerking voor een proportionele vermindering van de onroerende voorheffing als het gaat om een onbemeubeld en bebouwd onroerend goed dat gedurende een periode van minstens 90 kalenderdagen niet in gebruik werd genomen en geen inkomsten heeft opgebracht. Voor de berekening van de minimumtermijn van 90 dagen wordt enkel naar het huidige aanslagjaar gekeken. Deze periode van 90 dagen hoeft niet aaneensluitend te zijn.

Dit soort vermindering verkrijgt u niet automatisch, maar moet u aanvragen via een bezwaarschrift, gericht aan de Vlaamse Belastingdienst. In dit bezwaarschrift zet u uw argumenten uiteen en staaft u deze aan de hand van de nodige bewijsstukken waaruit duidelijk blijkt :
dat het onroerend goed in kwestie effectief leeg staat;
hoe lang het onroerend goed leegstaat;
dat het onroerend goed helemaal geen inkomsten heeft opgeleverd;
dat zowel de leegstand al het feit dat het onroerend goed geen inkomsten heeft opgeleverd "onvrijwillig" is.

http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps ... asp?id=117" onclick="window.open(this.href);return false;
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

wanton

#10 , 27 dec 2010 11:50

Jefke,

wie ben ik om u te verbieden of tegen te houden om een bezwaarschrift in te dienen en een verminderring van onroerende voorheffing te vragen. Ik vrees enkel dat het resultaat negatief gaat zijn!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”