vergeten rekening in het buitenland

JANPIETER
Topic Starter

vergeten rekening in het buitenland

#1 , 06 jan 2011 17:47

Ik heb in duitsland nog een rekeningske open staan bij een duitse bank...
Veel geld staat er niet op
maar ik heb blijkbaar voor het jaar 2010...17€ intrest ontvangen
Via de telefoon kan ik die rekening niet afsluiten en ik heb ook geen zin om nog eens 500 kilometer te rijden
daarenboven kost het sluiten van een rekening geld en ze gewoon openlaten kost niets...
t'is nog vanuit mijn soldatentijd in duitsland, wij moesten toen een duits rekeningske opendoen omdat zo de personeelsdienst af en toe een paar duitse marken kon storten op die manier en wij onze verwarming en elektriciteit konden betalen aan de duitsers...
Wat moet ik nu doen op fiskaal gebied? Moet ik die 17€ ergens aangeven? Hoe dan? En mijn vrouw denkt dat wij in moeilijkheden kunnen komen met die buitenlandse rekening, is dat waar? Het liefst van al zou ik ze gewoon laten voor wat het is, als appeltje voor de dorst zo te zeggen, maar mag dat wel? Kan iemand mij helpen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 jan 2011 18:40

Duitse bank zal B overheid in kennis stellen van de uitgekeerde intrest. Die moet je aangeven in je belastingsaangifte.
Eén en ander is het gevolg van de Europese Spaarrichtlijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jan 2011 19:59

Het hebben van een rekening in het buitenland moet je zo wie zo aangeven op uw belastingsaangifte:
Vak XII code 1075-89
En als je 17 € intrest ontvangen hebt op een zichtrekening, moet hier toch al een aanzienlijk bedragje opstaan. :oops:

Reclame

JANPIETER
Topic Starter

#4 , 07 jan 2011 08:54

Er staat 2500€ op (gespreid over gratis zichtrekening en spaarboekje), nu dus 17€ meer...
T'is een Stadssparkasse zoals je in elke Duitse stad kunt vinden...
via de telefoon kun je niets regelen, via het internet ook niet,er zijn geen filialen in dichterbij gelegen steden...
alleen ter plaatse tijdens kantooruren en dan nog niet tijdens het weekend
Dan moet ik een dag verlof nemen en mijn vrouw ook want die rekening staat natuurlijk op onze twee namen...
Liefst van al zouden wij alles zo laten zoals het is...
Zou het in orde zijn als wij dus op de belastingsbrief invullen dat wij een rekening bezitten in het buitenland?
En hoeveel belasingen moeten wij dan betalen op die 17 €?
Welk soort inkomsten is zijn dat dan?
Zijn wij dan nog op één of andere manier strafbaar?
Wij waren ons van geen kwaad bewust en zijn nu zeer ongerust...

artemis

#5 , 07 jan 2011 10:52

Als ik u was zou ik toch maar eens een uitstapje naar Duitsland plannen, maak er een leuk weekendje (+ weekdag) van. Vroeg of laat zal je dat toch eens moeten doen, waarom dan niet eerder vroeg. Zo is dat probleem van de baan.

sleper

#6 , 07 jan 2011 17:43

er zullen wel liefhebbers zijn om dat geld op te halen en er een mooi week-end van te maken

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 jan 2011 20:22

er zullen wel liefhebbers zijn om dat geld op te halen en er een mooi week-end van te maken
Dan moet de eigenaar van de rekening toch nog mee naar Duitsland om u volmacht op die rekening te geven.

sleper

#8 , 08 jan 2011 08:02

Dan moet de eigenaar van de rekening toch nog mee naar Duitsland om u volmacht op die rekening te geven.
daar heb ik andere ervaringen mee;Een vriend van me faxte me de toestemming om zijn spaargelden af te halen en dat is zonder problemen gebeurd .
Hij woont in Syrie , is Syrier ook . Voor zijn spaartegoeden in Engeland moest hij zichzelf tonen .

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”