Aftrekbaarheid kapitaalaflossing ingeval 2x herfinanciering

TheDude
Topic Starter

Aftrekbaarheid kapitaalaflossing ingeval 2x herfinanciering

#1 , 10 jan 2011 21:39

Ik heb in 2002 een hypotheeklening afgesloten die ik in 2003 en 2005 herzien heb. Mijn vraag is wat de juiste berekening is om mijn jaarlijkse kapitaalsaflossingen in mijn belastingsaangifte in te vullen.

Voor een éénmalige herziening zou het als volgt zijn:

___________________Grensbedrag lening____ Openstaand saldo kapitaal
(Afgelost kapitaal) X --------------------------- X ----------------------------------
___________________Initiële geleend bedrag Bedrag lening herfinanciering

Hierdoor kom ik uit op ongeveer 3000 Euro. Ikzelf heb voor mijn tweede herziening de formule als volgt aangepast:

___________________Grensbedrag lening____ Openstaand saldo kapitaal 2003 ___ Openstaand saldo kapitaal 2005
(Afgelost kapitaal) X --------------------------- X ----------------------------------------_ X _ ---------------------------------------
___________________Initiële geleend bedrag Bedrag lening herfinanciering 2003 _ Bedrag lening herfinanciering 2005

Omdat ik bij de tweede herfinanciering een deel van de lening vervroegd heb afbetaald is het openstaande saldo groter dan het bedrag van de herfinanciering en ik (volgens mij) bijgevolg 3500 euro mag inbrengen. Op de belastingen werd mij verteld dat ze bij de bepaling van de aftrekbare kapitaalsaflossingen geen rekening hielden met mijn tweede herfinanciering. Ik mis dus de komende 10 jaren telkens 500 euro aftrekbaarheid. :cry:

Weet iemand hoe de vork in de steel zit?

Thanx!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 jan 2011 14:20

Als ik uw uitleg goed versta , is uw breuk van 2005 groter dan 1. Dat is normaal dat dat niet aanvaard wordt. Het is verkeerd aangepakt of verkeerd op papier gezet. Eerst de terugbetaling doen , daarna de herfinanciering laten uitvoeren.
U vermeldt niet of u gehuwd bent en beiden fiscale aftrek kan doen. Want als u na de eerste herfinanciering uitkomt op een aftrekbaar bedrag van 3000 € , zit u voor u alleen ver boven de maximale aftrek en heeft u steeds genoten van de hoogst mogelijke vermindering. Voor aj 2010 bedroeg die 2080 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

TheDude
Topic Starter

#3 , 13 jan 2011 22:14

Beste Wanton,

Bedankt voor je feedback. Wat is het voordeel van de terugbetaling en de herfinanciering in 2 stappen te doen? Ik was toen ongehuwd en gezien ik inderdaad ver boven de maximale aftrek zat en de rente eind 2005 erg laag stond, leek het me juist een goede zet.

Groet

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”