meerwaardebelasting bij verkoop onroerend goed

tomdhooge
Topic Starter

meerwaardebelasting bij verkoop onroerend goed

#1 , 19 jan 2011 13:13

De wet waarin de meerwaardebelasting bij verkoop van een onroerend goed bepaald word vermeld duidelijk dat de aankoopprijs mag vermeerderd worden met kosten veroorzaakt door werken die uitgevoerd zijn door een geregistreerd aannemer. Nu heb ik zelf twee huizen gekocht, verbouwd en verkocht. Alle werken heb ik zelf uitgevoerd en bijgevolg heb ik geen facturen door geregistreerde aannemers (wel alle facturen van de materialen die door mij verwerkt werden).

De ambtenaar van de belastingen aanvaard deze niet aangezien het niet uitgevoerd is door een geregistreerd aannemer. Als men deze zaak even vanuit een logisch denkpiste bekijkt zegt de naam zelf "meerwaardebelasting" zelf toch dat dit gaat over een heffing op de gerealiseerde meerwaarde. Bijgevolg moeten alle gemaakte kosten toch in aanmerking komen om in mindering te nemen.

Zelf ben ik niet goed op de hoogte van welke stappen er kunnen ondernomen worden om gehoor te krijgen betreffende bovenstaande vandaag volgende vraag hier op dit forum: Kan het nuttig zijn een bezwaarschrift in te dienen bij de belastingen hiervoor?

Alvast bedankt voor de reply!

Even aan toevoegen: in de oorspronkelijke aangifte heb ik de facturen van de materialen in mindering gebracht en dus mijn werkelijke meerwaarde (winst) op de belastingbrief ingevuld. Nu, drie jaar na de feiten, krijg ik een herziening voor een totaalbedrag van € 14.850.00 euro.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding