Gemeenschappelijke giften aangeven als feitelijk samenwonend

Strawbee
Topic Starter

Gemeenschappelijke giften aangeven als feitelijk samenwonend

#1 , 28 jan 2011 11:10

Ik woon feitelijk samen met mijn vriendin en wij hebben vorig jaar enkele giften gedaan aan organisaties die ik betaald heb van onze gemeenschappelijke bankrekening. Ik vroeg mij nu af hoe ik deze in onze belastingsaangiftes dien te verwerken. Elke gift was minstens 30 euro om aan de voorwaarde voor aftrek te voldoen.

- Moet de totale som van de giften gewoon door 2 gedeeld worden? of
- Moeten we per gift het bedrag aan een van de twee toekennen? Klopt het dat er dan best zoveel mogelijk giften worden toegekend aan degene met het hoogste inkomen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 28 jan 2011 12:18

U moet er zorg voor dragen dat elke gift in aanmerking komt voor aftrek , dus best per gift aan iemand toekennen. Zeker niet ieder de helft want dan bereikt u het minimumbedrag niet.
Deze bedragen worden afgetrokken van het belastbaar bedrag wat betekent dat ze een voordeel geven op basis van de hoogste belastingvoet. Die kan 40 , 45 of 50 % zijn , volgens de bestaande barema's.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Strawbee
Topic Starter

#3 , 28 jan 2011 12:55

Bedankt voor de uitleg.

Stel dat we dit jaar eens een gift van 80 euro zouden doen, kunnen we deze dan wel splitsen of wordt dit beter nooit gedaan?

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”