Ik doe sinds kort losse schrijf-opdrachten voor verschillende opdrachtgevers van thuis uit. Ik ben niet zelfstandig, maar werk via een interimkantoor. Ik ben dus werknemer. Enkele dagen geleden zei iemand me dat ik kosten die ik maak om mijn beroep te kunnen (blijven) uitoefenen kan 'aftrekken' van de belastingen. Ik heb er wat over opgezocht en ik vermoed dat ik boven het forfaitair bedrag zal zitten en het dus interessant zou zijn om de reële onkosten af te trekken.
Aankopen van materiaal lijken me eenvoudig in te brengen, maar er zijn enkele dingen waarvan ik niet weet hoe ik dat zou moeten aanpakken. Ik denk zelf spontaan aan mijn vervoersonkosten (voor afspraken met mijn opdrachtgevers), telefoonkosten (voor interviews en dergelijke) en de kosten van mijn appartement. Hoe moet ik deze onkosten juist bewijzen? Ik ben hier helemaal nieuw in en zit met heel wat vragen. Ik heb online al naar antwoorden gezocht, maar vind niet veel.
- Ik neem altijd de bus of de trein. Volstaat het om het treinticketje of de buskaart bij te houden?
- Ik werk momenteel met postpaid kaarten voor mijn gsm omdat dit voor mij het goedkoopst uitkomt. Aanvaardt de fiscus een lijst die ik zelf opmaak van alle gesprekskosten die ik had?
- Ik huur een appartement. Mijn lief studeert vlak bij mij, dus die draagt bij in de huurprijs en zit hier op 'kot' maar is bij zijn ouders gedomicilieerd. Hij staat ook vermeld in het huurcontract. In het contract staat een artikel ivm de bestemming van het goed en dat indien het niet-uitsluitend bedoeld is voor private bewoning, de huurder de huurgelden fiscaal als beroepslast in mindering kan brengen. De procentuele opdeling van de huurprijs zou verderop in het contract moeten ingevuld worden en er staat dat de verhuurder de eventuele fiscale meerlast op de huurder mag verhalen. MAAR: we hebben een nogal nonchalante huisbaas. Zo is er maar één exemplaar van het contract ingevuld (en dat is in mijn bezit). De huisbaas zou later nog eens langskomen voor het ondertekenen van de andere contracten, maar heeft dit nog steeds niet gedaan. Hij heeft het contract dus niet geregistreerd. Het vakje met de procentuele indeling van de bestemming van het goed is bovendien niet ingevuld. Mijn vragen zijn dus: is het interessant voor mij om de huurprijs op te delen (uiteraard in samenspraak met de huisbaas)? Heeft het feit dat mijn lief hier op kot zit invloed op welk aandeel van de huurprijs ingebracht kan worden? Ivm de verhaling van de fiscale last op hoofde van de huurder: is het eigenlijk wel interessant voor mij om dit te doen of wordt wat ik er op zal winnen via de belastingen gewoon vertaald in een bedrag dat ik aan mijn huisbaas verschuldigd zal zijn?
Alvast heel erg bedankt om me een beetje verder te helpen!!
x