TAX en RSZ discriminatie vanwege grens overschrijdend werk!!

nico.base
Topic Starter

TAX en RSZ discriminatie vanwege grens overschrijdend werk!!

#1 , 03 feb 2011 15:02

Beste allen hier,

Ik heb er al met GWO (Grensoverschrijdend Werk en Ondernemen) in Nederland over gebeld.
En ze hebben me gezegd dat ik er de Europese Commissie moest voor raadplegen aangaande discriminatie van Taxen, ... ten opzichte van een ander land!!!
Dit heb ik dan ook gedaan maar denk niet dat er echt iets zal van komen.

Ik en mijn vriendin hebben redelijk veel in Nederland gewerkt als NDO (Niet Destruktief Onderzoek) techniekers.
Niet echt bekend in Belgie.
Hebben het een 5 tal maand lang gedaan via een UK company en dan zodanig onze taxen en RSZ in de UK betaald maar word te riskant voor belasting controles zegt hij. Geen idee of dit klopt.

Maar aangezien veel Nederlandse firma's tijdelijk zelfstandige UK mensen in dienst nemen hebben wij nu geen werk meer nu we het op zelfstandige basis zouden willen gaan doen.
Omdat UK mensen die minder dan 183 dagen in een ander land werken nog steeds hun UK taxen en NIC (RSZ) betalen.
Als wij hetzelfde doen wonend en zelfstandig sijne in Belgie betalen wij nog steeds de Belgische taxen en RSZ.
Deze Belgische taxen en RSZ liggen +- 30% hoger dan in de UK.
Vergelijking:
UK is enkel +- 20% tax en minimum +- 100€ NIC (RSZ) elke 3 maanden onder inkomen van +- 7000€ per jaar. Over deze 7000€ inkomen is het 8%.
Belgie is +- 33% tax and min 650€ NIC (RSZ) elke 3 maand and startend met 20% boven +- 7000€ netto per year.

Helemaal juist weet ik het ook niet echt allemaal. Maar ver zit ik er zekers en vast niet naast.
Toch wel een redelijk verschil als je het mij vraagt.

Wat dus wil zeggen dat wij veel te duur zijn om ons werk in Nederland op zelfstandige basis te kunnen uit oefenen.
- Of werken zonder verdienste?
- Of verhuizen naar de UK? Als allerlaaste optie please.

We hebben momenteel +- 20 000€ geinvesteerd in cursussen om dit soort werk te kunnen doen.
En ik heb geen werkloosheidsuitkering of andere inkomsten gehad toen er geen werk was.
9 maand zonder werk heb ik gezeten en mijn vriendin heeft het zelfs nog moeilijker dan mij omdat ze vrouwelijk is en van Letlse afkomst.
Momenteel ook geen inkomen al +- 2 maand en ons 5 maanden daarvoor zijnde verdiensten raken stilletjes aan op.
Ook geen recht op werkloosheidsuitkering vanwege altijd zelfstandig ingeschreven geweest te zijn bij mijn ouders. OMG. :-(

Waar het op neer komt is dit: We willen echt wel werken en hard en op een legale manier dus kan er eventueel een regeling getroffen worden om deze taxen en RSZ gelijk te stellen met de UK mensen?
Er moet toch een manier zijn om deze taxen en RSZ min of maar op gelijk niveau te kunnen krijgen. Maar welke dan?
Last but not least: This is then Belgium over and over again.

Alvast veel dank voor je tijd en hopend op info, of nog beter zijnde een oplossing, ;-)

Nico & Vita

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 03 feb 2011 15:52

Als u als zelfstandigen in België bent gedomicilieerd valt u onder de Belgische fiscale en sociale wetgeving. Deze zaken zijn op EU niveau immers (nog) niet geharmoniseerd. Het zijn elementen waar Europese wetgeving slechts met unanimiteit door de Lidstaten kan worden aangenomen. Vandaar de nog steeds bestaande lacunes op dit gebied wat EU wetgeving betreft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

nico.base
Topic Starter

#3 , 03 feb 2011 17:34

Beste roharro,

Wat dus wil zeggen dat wij als Belg dan toch wel serieus gediscrimineerd worden ten opzichte van UK mensen??
En kunnen er zo te zien ook niet echt iets aan veranderen?

Veel dank en hopend op eventueel meer info over dit onderwerp en eventueel waar terecht te kunnen om het aan de bron aan te kunnen pakken.

Reclame

roharro

#4 , 03 feb 2011 18:33

Beste roharro,

Wat dus wil zeggen dat wij als Belg dan toch wel serieus gediscrimineerd worden ten opzichte van UK mensen??
En kunnen er zo te zien ook niet echt iets aan veranderen?

Veel dank en hopend op eventueel meer info over dit onderwerp en eventueel waar terecht te kunnen om het aan de bron aan te kunnen pakken.
De Belgische belastingstarieven zijn inderdaad bij de hoogste in Europa. Maar men kan niet van discriminatie spreken omdat de inkomensfiscaliteit niet geharmoniseerd is in de EU. Ze behoort bijgevolg nog steeds tot de prerogatieven van elke Lidstaat. Idem voor de stelsels van sociale zekerheid.
Er is bijgevolg geen enkele juridische basis om dit zelfs ook maar in vraag te stellen.

nico.base
Topic Starter

#5 , 03 feb 2011 20:29

Hey roharro,

Niet discriminatief. Bedoel je dan dat het voor ons gelijk is aan de Engelse collega's?
Of zijn we dan toch uiteindelijk de dupe van heel het verhaal als inwoners van Belgie?

Dit zal het dan zijn.

Super dank,

bartvdv

#6 , 03 feb 2011 20:54

Dan zou ik niet aarzelen en direct emigreren en de Britse nationaliteit aanvragen. "Ieder huisje heeft zijn kruisje".

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 feb 2011 20:58

Niet vergeten dan een privé ziekteverzekering af te sluiten hé

roharro

#8 , 03 feb 2011 21:05

Hey roharro,

Niet discriminatief. Bedoel je dan dat het voor ons gelijk is aan de Engelse collega's?
Of zijn we dan toch uiteindelijk de dupe van heel het verhaal als inwoners van Belgie?

Dit zal het dan zijn.

Super dank,
Van discriminatie kan er slechts sprake zijn indien er een onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende mensen in de toepassing van een bepaalde rechtsregel. Aangezien er geen Europese rechtsregel is op het vlak van bijv. de inkomstenbelasting kan er ook geen sprake zijn van discriminatie in de toepassing van dergelijke regel aangezien die niet bestaat.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”