Dubbele woonbonus of niet?

Tomasson
Topic Starter

Dubbele woonbonus of niet?

#1 , 23 feb 2011 12:46

Onze situatie: De ene partner beschikt over een vast inkomen. De andere partner heeft geen inkomen uit een job, en gaat mogelijk nog 3 jaar studeren. Maar zij kan wel rekenen op een maandelijkse onderhoudsbijdrage van haar ouders.

Kunnen wij dan samen een lening afsluiten?

Ik kan de lening ook zelf afsluiten zonder haar erbij te betrekken. In plaats dat zij dan mee de lening afbetaalt, betaalt zij gewoon een bepaalde maandelijkse vergoeding aan mij, of ze deelt in de woonkosten. Maar het zou natuurlijk handiger zijn als ze de lening kan meebetalen, zodat we van een dubbele woonbonus kunnen genieten.

Of kan zij gewoon niet van de woonbonus genieten omdat ze geen inkomen heeft? Ik dacht dat het mss toch kon doordat zij via de huwelijksquotient een stuk van mijn inkomen krijgt (en het dus daarvan af kan)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 feb 2011 20:09

Zijn jullie getrouwd of wettelijk samenwonend , want dat is nodog voor het huwelijksquotient.

Doen die ouders fiscale aftrek van die onerhoudsbijdrage?

U zal slechts een lening kunnen afsluiten indien alle inkomsten van U beiden voldoende zijn om de terugbetaling ervan enigzins te garanderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Tomasson
Topic Starter

#3 , 25 feb 2011 18:05

Zijn jullie getrouwd of wettelijk samenwonend , want dat is nodog voor het huwelijksquotient.
We zouden dan wettelijk samenwonend worden.
Doen die ouders fiscale aftrek van die onerhoudsbijdrage?
Die bijdrage komt er pas als we samen zouden gaan wonen. Het is niet de bedoeling dat zij dat fiscaal ergens noteren, is enkel een maandelijkse gift aan hun dochter. Waarom juist?
U zal slechts een lening kunnen afsluiten indien alle inkomsten van U beiden voldoende zijn om de terugbetaling ervan enigzins te garanderen.
Dat zou het geval zijn. Het zou een lening van 50.000 € op 10 jaar zijn. Met dus een aflossing van 500€/maand, wat ook te dragen is met enkel mijn loon.

Reclame

wanton

#4 , 25 feb 2011 18:55

Als de gift van de ouders aan de dochter echt een gift is en geen onderdoudsgeld , is het niet aftrekbaar en bij de dochter niet als belastbaar inkomen te beschouwen. Bij wettelijk samenwoners is wel het huwelijksquotiënt van toepassing waardoor uw partner een deel van uw inkomen krijgt toegewezen. Zij kan dan wel de woonbonus inschrijven , maar het resultaat zal heel beperkt zijn.
Laatst gewijzigd door wanton op 25 feb 2011 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”