Woning 1 kopen/verhuren, woning 2 kopen

Tomasson
Topic Starter

Woning 1 kopen/verhuren, woning 2 kopen

#1 , 07 mar 2011 12:28

Ik zou in 2011 een appartementje aankopen, in de prijsklasse van 125.000-150.000 euro. Ik zou daar samen met mijn vriendin in gaan wonen. Een groot stuk zou ik betalen met mijn spaargeld, daarnaast zou er een beperkte lening komen, met een maandelijkse afbetaling van een 500 euro, dit voor 10 jaar.

Als ook mijn vriendin een vaste job heeft, en we nog een tijdje hebben kunnen bijsparen, zouden we dan uiteindelijk kijken om een huis te kopen/bouwen. Stel dat dit binnen een 3-5 jaar is.

Graag zou ik op dat moment het appartement behouden, en dit verder verhuren.

Maar ik heb geen goed zicht op wat de fiscale gevolgen hiervan zouden zijn. Kunnen jullie mij dit eens schetsen?

Wat gebeurt er met de woonbonus voor de eerste lening? Blijft die volledig lopen, vervalt de bonus (bedrag van de eerste 10 jaar), of vervalt hij helemaal?

Is er voor de tweede lening iets mogelijk? Kan je daar een aftrek doen? Via bouwsparen, lange-termijnsparen, ...? Welke codes in je aangifte moet je dan hanteren? En welke maximumbedragen gelden er?

En verandert de situatie eenmaal dat die eerste lening afgelopen is? Kan de tweede lening op dat moment overgebracht worden naar de (beperkte) woonbonus?

En ten slotte, wat met de aangifte van huuropbrengsten, KI's? Hoe wordt dit belast? Normaal moet je bij je enige en eigen woning geen KI ingeven. Maar als je iets verhuurt, moet je dit van de verhuurde woning waarschijnlijk wel doen? En via welke code's gaat dit dan?

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding